چهار نکته در تفاوت «فرهنگ جهانی مدرن» با «فرهنگ جهانی اربعین»
۱. فرهنگ جهانی مدرن در جهان اسلام فرهنگی بیگانه، تحمیلی، و التقاطی است، در حالی که فرهنگ جهانی اربعین، امری درون زا و برآمده از عمق تاریخ و باورهای شرقی و اشراقی است.
۲. فرهنگ جهانی مدرن، فرهنگی برآمده از انسان این جهانی است که قصدی برای ابدیت ندارد و نهایت زندگی اش هم در اینجا و اکنون خلاصه میشود، در حالی که فرهنگ جهانی اربعین برآمده از انسانی است که در همین جهان قصد نیل به ابدیت و هستی بی نهایت دارد.
۳. فرهنگ جهانی مدرن به سمت چندگانگی، بی هویتی و نهیلیسم می رود، در حالی که فرهنگ جهانی اربعین به سمت توحید معناداری و رشد متراکم انسانی پیش می رود.
۴. بالاخره دین در فرهنگ جهانی اربعین برخلاف فرهنگ جهانی مدرن نه در حال خصوصی شدن، بلکه در حال شمولیت و عمومیت است. عمومیت دین و دینداری در فرهنگ اربعین، عالم لاهوت را به تدریج به دنیای ناسوت متصل کرده و زمینه های نجات انسانِ زوال یافته را با بازگشت حقیقت به عرصه تاریخ فراهم می کند.
✍️حبیباله بابائی
#اربعین
۲. فرهنگ جهانی مدرن، فرهنگی برآمده از انسان این جهانی است که قصدی برای ابدیت ندارد و نهایت زندگی اش هم در اینجا و اکنون خلاصه میشود، در حالی که فرهنگ جهانی اربعین برآمده از انسانی است که در همین جهان قصد نیل به ابدیت و هستی بی نهایت دارد.
۳. فرهنگ جهانی مدرن به سمت چندگانگی، بی هویتی و نهیلیسم می رود، در حالی که فرهنگ جهانی اربعین به سمت توحید معناداری و رشد متراکم انسانی پیش می رود.
۴. بالاخره دین در فرهنگ جهانی اربعین برخلاف فرهنگ جهانی مدرن نه در حال خصوصی شدن، بلکه در حال شمولیت و عمومیت است. عمومیت دین و دینداری در فرهنگ اربعین، عالم لاهوت را به تدریج به دنیای ناسوت متصل کرده و زمینه های نجات انسانِ زوال یافته را با بازگشت حقیقت به عرصه تاریخ فراهم می کند.
✍️حبیباله بابائی
#اربعین
۱.۸k
۱۴ شهریور ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.