☫﷽☫
☫﷽☫
روز شمار عیدالله الاکبر
۵ روز تاغدیر
↬✿◆🔅 ◆✿↫
معنای حدیث غدیر
شواهدی که در دست است روشن میکند منظور از کلمه ی «مولی» و «ولی» همان جانشین و سرپرست امّت اسلامی است و با معنای دیگر نمی سازد اینک به نکات زیر توجه فرمایید:
۱-دانستیم که پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله از مطرح کردن حدیث غدیر بیم داشت و تا فرمان صریح و شدید از طرف خدا صادر نشد، آن را اعلام نداشت. آیا میتوان گفت منظور از حدیث غدیر، تذکر دوستی علی علیه السلام بوده است؟ اگر هدف این بود، اعلام آن ترسی نداشت و اجتماع مسلمانان از هم پاشیده نمی شد. پس باید منظور همان مسأله ی خلافت و جانشینی باشد که بیم آن میرفت یادآوری آن موجب سرکشی و طغیان سودجویان گردد.
۲-پیامبر اکرم، پیش از آنکه جمله ی «من کنت مولاه فعلی مولاه» را بگوید، از مردم اعتراف گرفت که خود، نسبت به آنان سزاوارتر است و مقام سرپرستی و زمامداری دارد، آنگاه همان مقام را برای علی علیه السلام قرار داد و بلافاصله فرمود: هرکس که من مولی و سرپرست او هستم، علی علیه السلام مولا و سرپرست اوست.
۳-حسان بن ثابت، واقعه ی غدیر را با اجازه ی پیامبر به شعر درآورد و انتشار داد و مورد تأیید آن حضرت قرار گرفت.
در اشعار حسان به مقام خلافت و امامت علی علیه السلام تصریح شده است و هیچ کس از آن جمعیت انبوه به حسان اعتراض نکرد که چرا کلمه ی «مولی» را غلط معنی کردی بلکه مورد تشویق و تأیید قرار گرفت و اینک قسمتی از آن:
فقال له قم یا علی فاننی
رضیتک من بعدی اماما وهادیا
فمن کنت مولاه فهذا ولیّه
فکونوله اتباع صدق [١]
موالیا یعنی:(آنگاه که پیامبر اسلام به ولایت و ریاست دینی و الهی از مردم اعتراف گرفت) به علی علیه السلام فرمود: برخیز، ای علی، که من به امامت و رهبری تو پس از خودم رضایت دارم؛ پس هر کس که من مولی و رئیس دینی و الهی او هستم این علی هم مولی و سرپرست او است، پس همگی از پیروان راستین و صمیمی علی علیه السلام باشید.
۴-پیامبرصلی الله علیه وآله پس از برگزاری مراسم غدیر با حضرت علی علیه السلام در خیمه ای نشست و دستور داد که مسلمانان و حتی زنان خودش به علی علیه السلام تبریک بگویند و با او بیعت کنند و به او به عنوان امیرالمؤمنین سلام دهند [٢]. بدیهی است این مراسم فقط بامسأله ی خلافت و رسیدن او به مقام امامت و امارت مناسبت دارد.
۵-پیامبرصلی الله علیه وآله دوبار فرمود:هنیئونی، یعنی به من تبریک بگویید، چون خداوند مرا به نبوّت و پیامبری و خاندانم را به امامت اختصاص داد [٣]
با ذکر این شواهد هیچ گونه ابهامی در مورد حدیث غدیرباقی نخواهد ماند.
منابع
(١) الغدیر،ج۲،ص۳۴-۴۱
(٢)الغدیر،ج۱،ص۲۷۰-۲۷۱
(٣)لغدیر، ج ۱، ص ۲۷۴.
⬅ ️مبلغ غدیر باشیم➡ ️
روز شمار عیدالله الاکبر
۵ روز تاغدیر
↬✿◆🔅 ◆✿↫
معنای حدیث غدیر
شواهدی که در دست است روشن میکند منظور از کلمه ی «مولی» و «ولی» همان جانشین و سرپرست امّت اسلامی است و با معنای دیگر نمی سازد اینک به نکات زیر توجه فرمایید:
۱-دانستیم که پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله از مطرح کردن حدیث غدیر بیم داشت و تا فرمان صریح و شدید از طرف خدا صادر نشد، آن را اعلام نداشت. آیا میتوان گفت منظور از حدیث غدیر، تذکر دوستی علی علیه السلام بوده است؟ اگر هدف این بود، اعلام آن ترسی نداشت و اجتماع مسلمانان از هم پاشیده نمی شد. پس باید منظور همان مسأله ی خلافت و جانشینی باشد که بیم آن میرفت یادآوری آن موجب سرکشی و طغیان سودجویان گردد.
۲-پیامبر اکرم، پیش از آنکه جمله ی «من کنت مولاه فعلی مولاه» را بگوید، از مردم اعتراف گرفت که خود، نسبت به آنان سزاوارتر است و مقام سرپرستی و زمامداری دارد، آنگاه همان مقام را برای علی علیه السلام قرار داد و بلافاصله فرمود: هرکس که من مولی و سرپرست او هستم، علی علیه السلام مولا و سرپرست اوست.
۳-حسان بن ثابت، واقعه ی غدیر را با اجازه ی پیامبر به شعر درآورد و انتشار داد و مورد تأیید آن حضرت قرار گرفت.
در اشعار حسان به مقام خلافت و امامت علی علیه السلام تصریح شده است و هیچ کس از آن جمعیت انبوه به حسان اعتراض نکرد که چرا کلمه ی «مولی» را غلط معنی کردی بلکه مورد تشویق و تأیید قرار گرفت و اینک قسمتی از آن:
فقال له قم یا علی فاننی
رضیتک من بعدی اماما وهادیا
فمن کنت مولاه فهذا ولیّه
فکونوله اتباع صدق [١]
موالیا یعنی:(آنگاه که پیامبر اسلام به ولایت و ریاست دینی و الهی از مردم اعتراف گرفت) به علی علیه السلام فرمود: برخیز، ای علی، که من به امامت و رهبری تو پس از خودم رضایت دارم؛ پس هر کس که من مولی و رئیس دینی و الهی او هستم این علی هم مولی و سرپرست او است، پس همگی از پیروان راستین و صمیمی علی علیه السلام باشید.
۴-پیامبرصلی الله علیه وآله پس از برگزاری مراسم غدیر با حضرت علی علیه السلام در خیمه ای نشست و دستور داد که مسلمانان و حتی زنان خودش به علی علیه السلام تبریک بگویند و با او بیعت کنند و به او به عنوان امیرالمؤمنین سلام دهند [٢]. بدیهی است این مراسم فقط بامسأله ی خلافت و رسیدن او به مقام امامت و امارت مناسبت دارد.
۵-پیامبرصلی الله علیه وآله دوبار فرمود:هنیئونی، یعنی به من تبریک بگویید، چون خداوند مرا به نبوّت و پیامبری و خاندانم را به امامت اختصاص داد [٣]
با ذکر این شواهد هیچ گونه ابهامی در مورد حدیث غدیرباقی نخواهد ماند.
منابع
(١) الغدیر،ج۲،ص۳۴-۴۱
(٢)الغدیر،ج۱،ص۲۷۰-۲۷۱
(٣)لغدیر، ج ۱، ص ۲۷۴.
⬅ ️مبلغ غدیر باشیم➡ ️
۳.۲k
۲۴ مرداد ۱۳۹۸
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.