ارتباط بین عقل، عفت و قناعت
ارتباط بین عقل، عفت و قناعت
حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند:
«إِنَّ أَصْلَ الْعَقْلِ الْعَفَافُ وَ ثَمَرَتَهُ الْبَرَاءَهُ مِنَ الْآثَامِ وَ أَصْلَ الْعَفَافِ الْقَنَاعَهُ وَ ثَمَرَتَهَا قِلَّهُ الْأَحْزَانِ؛ ریشه #عقل، #عفت است و میوهاش خودداری از گناه و ریشه عفت #قناعت است و میوهاش کم شدن اندوهها»[۱]
و نیز میفرمایند:
«مَنْ عَقَلَ عَفَ؛ کسی که #عاقل باشد، پاکدامن میشود.»[۲]
و درجایی دیگر میفرمایند:
«یسْتَدَلُّ عَلَی عَقْلِ الرَّجُلِ بِالتَّحَلِّی بِالْعِفَّهِ وَ الْقَنَاعَه؛ نشان عقل انسان آراستگی به عفت و قناعت است.»[۴]
از سه حدیث شریف فوق میتوان اینطور نتیجه گرفت که سه فضیلت عقل، عفت و قناعت باهم مرتبط هستند و به تقویت یکدیگر میانجامند به این شکل که ریشه عقل عفت است و ریشه عفت قناعت، یعنی قناعت در اصل هم ریشه عفت است و هم ریشه عقل و این یعنی فضیلت قناعت کمک میکند که انسان عفیف باشد و فضیلت عفت کمک میکند که انسان عاقل باشد و عقل هم انسان را بهسوی عفت و قناعت راهنمایی میکند.
بهعنوانمثال کودکی که هنوز عقلش کامل نشده است، نمیتواند جلوی خواستههای خودش را بگیرد و هیچ محدودیتی برای امیال خود قائل نیست. هر چه که میبیند را میخواهد به دست بیاورد ولو با گریه و بیتابی و این یعنی هنوز عفت و قناعت ندارد. ولی همین کودک بهمرور که بزرگتر و عاقلتر میشود، هنگام محدودیتها و موانع مختلف، از بسیاری از خواستههای خود صرفنظر مینماید و از آن چه که مناسب شأن خود نمیبیند، خودداری میورزد.
[۱]. بحارالانوار ج ۷۵ ص ۷.
[۲]. غررالحکم و درر الکلم، ص: ۵۷۴.
[۴]. غررالحکم و درر الکلم، ص: ۷۹۹.
#زهد_به_دنیا #فضائل_اخلاقی #نشانه_عاقل
لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=30394
حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند:
«إِنَّ أَصْلَ الْعَقْلِ الْعَفَافُ وَ ثَمَرَتَهُ الْبَرَاءَهُ مِنَ الْآثَامِ وَ أَصْلَ الْعَفَافِ الْقَنَاعَهُ وَ ثَمَرَتَهَا قِلَّهُ الْأَحْزَانِ؛ ریشه #عقل، #عفت است و میوهاش خودداری از گناه و ریشه عفت #قناعت است و میوهاش کم شدن اندوهها»[۱]
و نیز میفرمایند:
«مَنْ عَقَلَ عَفَ؛ کسی که #عاقل باشد، پاکدامن میشود.»[۲]
و درجایی دیگر میفرمایند:
«یسْتَدَلُّ عَلَی عَقْلِ الرَّجُلِ بِالتَّحَلِّی بِالْعِفَّهِ وَ الْقَنَاعَه؛ نشان عقل انسان آراستگی به عفت و قناعت است.»[۴]
از سه حدیث شریف فوق میتوان اینطور نتیجه گرفت که سه فضیلت عقل، عفت و قناعت باهم مرتبط هستند و به تقویت یکدیگر میانجامند به این شکل که ریشه عقل عفت است و ریشه عفت قناعت، یعنی قناعت در اصل هم ریشه عفت است و هم ریشه عقل و این یعنی فضیلت قناعت کمک میکند که انسان عفیف باشد و فضیلت عفت کمک میکند که انسان عاقل باشد و عقل هم انسان را بهسوی عفت و قناعت راهنمایی میکند.
بهعنوانمثال کودکی که هنوز عقلش کامل نشده است، نمیتواند جلوی خواستههای خودش را بگیرد و هیچ محدودیتی برای امیال خود قائل نیست. هر چه که میبیند را میخواهد به دست بیاورد ولو با گریه و بیتابی و این یعنی هنوز عفت و قناعت ندارد. ولی همین کودک بهمرور که بزرگتر و عاقلتر میشود، هنگام محدودیتها و موانع مختلف، از بسیاری از خواستههای خود صرفنظر مینماید و از آن چه که مناسب شأن خود نمیبیند، خودداری میورزد.
[۱]. بحارالانوار ج ۷۵ ص ۷.
[۲]. غررالحکم و درر الکلم، ص: ۵۷۴.
[۴]. غررالحکم و درر الکلم، ص: ۷۹۹.
#زهد_به_دنیا #فضائل_اخلاقی #نشانه_عاقل
لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=30394
۲۰.۱k
۲۲ بهمن ۱۳۹۸
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.