جشن های ایرانی باورهای نادرست سیزده به در
#جشنهای #ایرانی #باورهای #نادرست #سیزده #به #در
رویدادهای باستانی همواره با افسانه درآمیختهاند و داوری دربارهی درستی آنها نشدنی و یا دشوار است.
دربارهی جشن سیزده بهدر نیز چندین باور نادرست در میان مردم رواگ دارد که به دید میرسد برخی از آنها کوششی برای سست کردن کیستی(هویت) ایرانیان باشد.
❌دروغ سیزده بهدر:
دروغ سیزده که چندسالی است شوربختاته هتا(حتا) در رسانههای گروهی کشور نیز رواگ یافته هرگز بخشی از آیین ایرانیان نبود. دروغ سیزده که از دروغ آوریل گرفته شده یک شوخی است که در آغاز ماه آوریل(دوازدهم فروردین) گفته میشود و داستان آن به زمان کارل نهم فرانسه و دگرگونی در زمان برگزاری جشنهای سال نو برمیگردد.
❌سیزده بهدر برای در کردن بدشگونی:
باور به بدشگون بودن هر چیزی باوری از روی ناآگاهی است. بر پایهی داستانها و افسانهها چند شوند برای بدشگونی سیزده گفتهاند. ولی باید دانست که در ایران روز سیزدهم هر ماه روزی نیک، فرخنده و از آن ایزد باران بود.
۱← بدشگونی سیزده به پیمانشکنی یهودا سیزدهمین پیروِ «مَسیها»(مسیح) پیامبر ترساییان(مسیحیان) برمیگردد. یهودا سیزدهمین کسی بود که به او پیوست و مایهی گرفتاری و مرگ مسیها شد. باور به بدشگونی سیزده از ترساییان به فرهنگهای بسیاری راه یافته است.
۲← بدشگونی سیزده باور روشگرایاناست
۴← در سیزدهمین روز از سال نو مسر(مصر)ی که همچون نوروز ایرانیان بود آتشفشانها خروشیدند و زمینلرزهای سنگین مایهی مرگ مردم در زیر آوار و آتش شد. از اینرو مردم در سیزدهم سال نو به یاد جانباختگان و گریز نمادین از مرگ به دشتها پناه میبردند.
۵- سیزدهم فروردین بدشگون است زیرا پس از دوازده هزارسال زندگی در جهان گیتایی زمین به ویرانی نخستین خود باز میگردد و سیزدهبهدر نماد بازگشت به این آشفتگی است.
✅✅ سخن پایانی:
چنانچه به هر یک از این دیدگاهها و بدشگونی سیزده فروردین باور داشته باشیم باید بدانیم که روزهای سراسر سال یادآور رویدادهایی تلخ است و باید روزهای سراسر سال را بدشگون بدانیم. ولی این دیدگاه هرگز با زندگی ایرانیانی که بهانههای فراوانی برای جشن و شادی و نیایش داشتند، همسو و همخوان نیست.
رویدادهای باستانی همواره با افسانه درآمیختهاند و داوری دربارهی درستی آنها نشدنی و یا دشوار است.
دربارهی جشن سیزده بهدر نیز چندین باور نادرست در میان مردم رواگ دارد که به دید میرسد برخی از آنها کوششی برای سست کردن کیستی(هویت) ایرانیان باشد.
❌دروغ سیزده بهدر:
دروغ سیزده که چندسالی است شوربختاته هتا(حتا) در رسانههای گروهی کشور نیز رواگ یافته هرگز بخشی از آیین ایرانیان نبود. دروغ سیزده که از دروغ آوریل گرفته شده یک شوخی است که در آغاز ماه آوریل(دوازدهم فروردین) گفته میشود و داستان آن به زمان کارل نهم فرانسه و دگرگونی در زمان برگزاری جشنهای سال نو برمیگردد.
❌سیزده بهدر برای در کردن بدشگونی:
باور به بدشگون بودن هر چیزی باوری از روی ناآگاهی است. بر پایهی داستانها و افسانهها چند شوند برای بدشگونی سیزده گفتهاند. ولی باید دانست که در ایران روز سیزدهم هر ماه روزی نیک، فرخنده و از آن ایزد باران بود.
۱← بدشگونی سیزده به پیمانشکنی یهودا سیزدهمین پیروِ «مَسیها»(مسیح) پیامبر ترساییان(مسیحیان) برمیگردد. یهودا سیزدهمین کسی بود که به او پیوست و مایهی گرفتاری و مرگ مسیها شد. باور به بدشگونی سیزده از ترساییان به فرهنگهای بسیاری راه یافته است.
۲← بدشگونی سیزده باور روشگرایاناست
۴← در سیزدهمین روز از سال نو مسر(مصر)ی که همچون نوروز ایرانیان بود آتشفشانها خروشیدند و زمینلرزهای سنگین مایهی مرگ مردم در زیر آوار و آتش شد. از اینرو مردم در سیزدهم سال نو به یاد جانباختگان و گریز نمادین از مرگ به دشتها پناه میبردند.
۵- سیزدهم فروردین بدشگون است زیرا پس از دوازده هزارسال زندگی در جهان گیتایی زمین به ویرانی نخستین خود باز میگردد و سیزدهبهدر نماد بازگشت به این آشفتگی است.
✅✅ سخن پایانی:
چنانچه به هر یک از این دیدگاهها و بدشگونی سیزده فروردین باور داشته باشیم باید بدانیم که روزهای سراسر سال یادآور رویدادهایی تلخ است و باید روزهای سراسر سال را بدشگون بدانیم. ولی این دیدگاه هرگز با زندگی ایرانیانی که بهانههای فراوانی برای جشن و شادی و نیایش داشتند، همسو و همخوان نیست.
۷.۱k
۱۳ فروردین ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.