الزام حجاب
🔴 برخورد حکومتی با بدحجابی در سیره ی معصومان 1️⃣
✍️جواد حیدری
🔷 یکی از سوالات دغدغه مندان و شبهات دگراندیشان در حوزه ی حجاب بانوان، نبود مستنداتی در سیره ی رسول مهربانی و حضرات معصومان علیهم السلام نسبت به برخورد با بدحجابان در جامعه ی اسلامی است.
🔺با تاکید بر این دو نکته که: (در پست جداگانه ای تفصیل داده می شود ان شاء الله).
⬅️اجرای احکام دینی در حد توان؛ توسط حاکمان دینی، از مسلمات قرآنی و روایی است حتی اگر یک بار در سیره ی معصومان علیهم السلام اتفاق نیافتاده باشد. ( مثال: اجرای حد نسبت به دزد)
◀️ و اینکه از جهات متعدد مقایسه ی جامعه ی صدر اسلام با جامعه ی کنونی، مع الفارق و اشتباه می باشد.
🔵 به چند سند تاریخی که نشانگر برخورد معصومان علیهم السلام می باشد اشاره می رود.👇
🔻پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم، هنگامی که عَمرو بن حَزم را به عنوان والی نجران در یمن معرفی و نصب کردند، وظائفی برای ایشان مشخص فرمودند.
حضرت در بخشی از دستورات خود، او را مسئول پاکدامنی و حجاب مردم می داند و از او می خواهد به اقدامات عملی در این زمینه همت گمارد: «عهدٌ من محمد النبى رسول الله لِعَمرو بن حزم حين بعثه الى اليمن، أمره بتقوى الله فى أمره كلّه... و ينهى الناس أن يصلّى أحدٌ فى ثوب واحد صغير، الا أن يكون ثوبا يثنى طرفيه على عاتقيه، و ينهى الناس أن يحتبى أحد فى ثوب واحد يفضى بفرجه الى السماء. و ينهى أن يعقص أحد شعر رأسه فى قفاه؛ اينكه مردم را از نماز خواندن در يك لباس كوچك نهى كند مگر اينكه پوششى باشد كه بتواند دو طرف آن را به دو شانه خود گره بزند. و مردم را از اينكه لباس كوچكى بپوشند كه عورتشان آشكار شود بازدارد و از اينكه كسى موهايش را پشت سرش انباشته كند، نهى كند». (میانجی، مکاتیب الرسول، ج2، ص528).
🔹دستورالعمل حکومتی حضرت رسول، نسبت به حوزه ی پوشش و حجاب در جامعه ی دینی در این آئین نامه ی نبوی به یکی از کارگزارانشان، روشن و واضح است.
#ادامه_دارد_...
#حجاب
#برخورد_قانونی
@javadheidari110
✍️جواد حیدری
🔷 یکی از سوالات دغدغه مندان و شبهات دگراندیشان در حوزه ی حجاب بانوان، نبود مستنداتی در سیره ی رسول مهربانی و حضرات معصومان علیهم السلام نسبت به برخورد با بدحجابان در جامعه ی اسلامی است.
🔺با تاکید بر این دو نکته که: (در پست جداگانه ای تفصیل داده می شود ان شاء الله).
⬅️اجرای احکام دینی در حد توان؛ توسط حاکمان دینی، از مسلمات قرآنی و روایی است حتی اگر یک بار در سیره ی معصومان علیهم السلام اتفاق نیافتاده باشد. ( مثال: اجرای حد نسبت به دزد)
◀️ و اینکه از جهات متعدد مقایسه ی جامعه ی صدر اسلام با جامعه ی کنونی، مع الفارق و اشتباه می باشد.
🔵 به چند سند تاریخی که نشانگر برخورد معصومان علیهم السلام می باشد اشاره می رود.👇
🔻پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم، هنگامی که عَمرو بن حَزم را به عنوان والی نجران در یمن معرفی و نصب کردند، وظائفی برای ایشان مشخص فرمودند.
حضرت در بخشی از دستورات خود، او را مسئول پاکدامنی و حجاب مردم می داند و از او می خواهد به اقدامات عملی در این زمینه همت گمارد: «عهدٌ من محمد النبى رسول الله لِعَمرو بن حزم حين بعثه الى اليمن، أمره بتقوى الله فى أمره كلّه... و ينهى الناس أن يصلّى أحدٌ فى ثوب واحد صغير، الا أن يكون ثوبا يثنى طرفيه على عاتقيه، و ينهى الناس أن يحتبى أحد فى ثوب واحد يفضى بفرجه الى السماء. و ينهى أن يعقص أحد شعر رأسه فى قفاه؛ اينكه مردم را از نماز خواندن در يك لباس كوچك نهى كند مگر اينكه پوششى باشد كه بتواند دو طرف آن را به دو شانه خود گره بزند. و مردم را از اينكه لباس كوچكى بپوشند كه عورتشان آشكار شود بازدارد و از اينكه كسى موهايش را پشت سرش انباشته كند، نهى كند». (میانجی، مکاتیب الرسول، ج2، ص528).
🔹دستورالعمل حکومتی حضرت رسول، نسبت به حوزه ی پوشش و حجاب در جامعه ی دینی در این آئین نامه ی نبوی به یکی از کارگزارانشان، روشن و واضح است.
#ادامه_دارد_...
#حجاب
#برخورد_قانونی
@javadheidari110
۱.۷k
۱۸ خرداد ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.