تفسیر قرآن
پیامهای آیه 16 سوره محمد
- حضور هر قشرى از مردم حتّى كافران و منافقان، نزد پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله آزاد بود. «منهم مَن يستمع اليك»
- شناخت و افشاى حركات مرموز مخالفان، براى مردم لازم است. «و منهم مَن يستمع اليك...»
- منافقان در فكر تشكيك و تفرقه در ميان خواصّ اهل حقّ هستند. «يستمع... قالوا للذّين اوتوا العلم»
- سؤال، اگر بر اساس تخريب و تضعيف و سست كردن ايمان و يا تحقير و استهزا باشد، قابل توبيخ است. «ماذا قال آنفاً»
- وحى الهى و سخنان پيامبرصلى الله عليه وآله، علمى و عالم پرور بود. «اوتوا العلم»
- تشكيك در ميان مسلمانان، نوعى تهاجم فرهنگى است. «ماذا قال آنفاً»
- انسان، با انگيزه و عمل فاسد و هواپرستى، زمينه مهر شدن دل خود را فراهم مى كند و قابليّت فهم وحى و معارف الهى را از دست مى دهد. «أولئك الّذين طبع اللّه»
- به انبوه حاضران و مستمعين مغرور نشويم كه چه بسا پذيراى حق نيستند.
«و منهم مَن يستمع اليك... طبع اللّه على قلوبهم»
- مسخره نمودن وحى و قرآن، موجب كدورت قلب شده و انسان را از درك حقايق باز مى دارد. «ماذا قال آنفاً... طبع اللّه على قلوبهم»
- اگر بر دلى مهر خورد، سخنان رسول خدا نيز در او كارساز نخواهد بود. «طبع اللّه»
- قلب و روح آدمى، فطرتاً حقّ پذير است. عواملى سبب بسته شدن و مهر خوردن بر آن مى شود. (كلمه «طبع»، معمولاً در مواردى بكار مى رود كه ابتدا راه باز بوده و سپس بسته شده است)
- كسى كه براى تضعيف پيامبر اقدام كند، در حقيقت با خدا طرف شده است. «يستمع اليك... ماذا قال آنفا... طبع اللّه على قلوبهم»
- هوس ها و خواهش هاى بى پايه بشر متعدّد است. «اتبعوا اهوائهم»
- هواپرستى با خداپرستى سازگار نيست. «طبع اللّه على قلوبهم و اتبعوا اهوائهم»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- حضور هر قشرى از مردم حتّى كافران و منافقان، نزد پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله آزاد بود. «منهم مَن يستمع اليك»
- شناخت و افشاى حركات مرموز مخالفان، براى مردم لازم است. «و منهم مَن يستمع اليك...»
- منافقان در فكر تشكيك و تفرقه در ميان خواصّ اهل حقّ هستند. «يستمع... قالوا للذّين اوتوا العلم»
- سؤال، اگر بر اساس تخريب و تضعيف و سست كردن ايمان و يا تحقير و استهزا باشد، قابل توبيخ است. «ماذا قال آنفاً»
- وحى الهى و سخنان پيامبرصلى الله عليه وآله، علمى و عالم پرور بود. «اوتوا العلم»
- تشكيك در ميان مسلمانان، نوعى تهاجم فرهنگى است. «ماذا قال آنفاً»
- انسان، با انگيزه و عمل فاسد و هواپرستى، زمينه مهر شدن دل خود را فراهم مى كند و قابليّت فهم وحى و معارف الهى را از دست مى دهد. «أولئك الّذين طبع اللّه»
- به انبوه حاضران و مستمعين مغرور نشويم كه چه بسا پذيراى حق نيستند.
«و منهم مَن يستمع اليك... طبع اللّه على قلوبهم»
- مسخره نمودن وحى و قرآن، موجب كدورت قلب شده و انسان را از درك حقايق باز مى دارد. «ماذا قال آنفاً... طبع اللّه على قلوبهم»
- اگر بر دلى مهر خورد، سخنان رسول خدا نيز در او كارساز نخواهد بود. «طبع اللّه»
- قلب و روح آدمى، فطرتاً حقّ پذير است. عواملى سبب بسته شدن و مهر خوردن بر آن مى شود. (كلمه «طبع»، معمولاً در مواردى بكار مى رود كه ابتدا راه باز بوده و سپس بسته شده است)
- كسى كه براى تضعيف پيامبر اقدام كند، در حقيقت با خدا طرف شده است. «يستمع اليك... ماذا قال آنفا... طبع اللّه على قلوبهم»
- هوس ها و خواهش هاى بى پايه بشر متعدّد است. «اتبعوا اهوائهم»
- هواپرستى با خداپرستى سازگار نيست. «طبع اللّه على قلوبهم و اتبعوا اهوائهم»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۲.۰k
۱۷ آبان ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.