تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره شوری
آیات 21
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
أَمْ لَهُمْ شُرَكَاء شَرَعُوا لَهُم مِّنَ الدِّينِ مَا لَمْ يَأْذَن بِهِ اللَّهُ وَلَوْلَا كَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (21)
ترجمه :
آيا خدايانِ باطلِ مشركان، احكامى از دين كه خداوند به آن اذن نداده براى مشركان قرار داده اند و اگر فرمان قطعى (خداوند مبنى بر مهلت دادن به منحرفان) نبود قطعاً ميان مشركان (به هلاكت) حكم مى شد و همانا ستمكاران برايشان عذابى دردناك است.
نکته ها:
امام على عليه السلام به فرزندش مى فرمايد: «لو كان لربّك شريك لاَتَتك رسله»(19) اگر پروردگارت شريكى مى داشت پيامبرانى از جانب او نزد تو مى آمدند. اين آيه همان معنا را مى فرمايد: آيا شركايى كه براى خدا مى پنداريد مكتب و آيينى به شما عرضه كرده اند؟
امام زين العابدين عليه السلام درباره ى مهلت هاى الهى مى فرمايد: «كان جزائى منك فى اول ما عصيتك النار»(20) خدايا كيفر من در اولين معصيت دوزخ بود (ولى تو به من مهلت دادى).
-----
19) نهج البلاغه، نامه 31.
20) صحيفه سجّاديه، دعاى 16.
پیامها :
- انسان نيازمند قانون است و اين نياز را خدا مى تواند برآورده سازد، نه ديگران. «ام لهم شركاء شرعوا لهم»
- شريعت بر حقّ تنها با اذن الهى محقق مى شود و بدون اذن او هيچ چيز جنبه شرعى و الهى ندارد. «ما لم يأذن به اللّه»
- بدعت در دين و تشريع قوانين خارج از اذن خدا شرك به اوست. «شركاء شرعوا لهم من الدين ما لم يأذن به اللّه»
- سنّت قطعى خداوند آن است كه همه ى مردم مهلتى براى نشان دادن جوهره خود داشته باشند. «و لولا كلمة الفصل»
- مهلت دادن به منحرفين يك لطف الهى است تا شايد به فكر توبه يا ايمان بيفتند و اگر اين لطف نبود انسان با اولين گناه خود به كيفر نابودى مى رسيد. «لولا كلمة الفصل لقضى بينهم»
- شرك ظلم است و مشرك ظالم. «ام لهم شركاء... انّ الظالمين»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره شوری
آیات 21
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
أَمْ لَهُمْ شُرَكَاء شَرَعُوا لَهُم مِّنَ الدِّينِ مَا لَمْ يَأْذَن بِهِ اللَّهُ وَلَوْلَا كَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (21)
ترجمه :
آيا خدايانِ باطلِ مشركان، احكامى از دين كه خداوند به آن اذن نداده براى مشركان قرار داده اند و اگر فرمان قطعى (خداوند مبنى بر مهلت دادن به منحرفان) نبود قطعاً ميان مشركان (به هلاكت) حكم مى شد و همانا ستمكاران برايشان عذابى دردناك است.
نکته ها:
امام على عليه السلام به فرزندش مى فرمايد: «لو كان لربّك شريك لاَتَتك رسله»(19) اگر پروردگارت شريكى مى داشت پيامبرانى از جانب او نزد تو مى آمدند. اين آيه همان معنا را مى فرمايد: آيا شركايى كه براى خدا مى پنداريد مكتب و آيينى به شما عرضه كرده اند؟
امام زين العابدين عليه السلام درباره ى مهلت هاى الهى مى فرمايد: «كان جزائى منك فى اول ما عصيتك النار»(20) خدايا كيفر من در اولين معصيت دوزخ بود (ولى تو به من مهلت دادى).
-----
19) نهج البلاغه، نامه 31.
20) صحيفه سجّاديه، دعاى 16.
پیامها :
- انسان نيازمند قانون است و اين نياز را خدا مى تواند برآورده سازد، نه ديگران. «ام لهم شركاء شرعوا لهم»
- شريعت بر حقّ تنها با اذن الهى محقق مى شود و بدون اذن او هيچ چيز جنبه شرعى و الهى ندارد. «ما لم يأذن به اللّه»
- بدعت در دين و تشريع قوانين خارج از اذن خدا شرك به اوست. «شركاء شرعوا لهم من الدين ما لم يأذن به اللّه»
- سنّت قطعى خداوند آن است كه همه ى مردم مهلتى براى نشان دادن جوهره خود داشته باشند. «و لولا كلمة الفصل»
- مهلت دادن به منحرفين يك لطف الهى است تا شايد به فكر توبه يا ايمان بيفتند و اگر اين لطف نبود انسان با اولين گناه خود به كيفر نابودى مى رسيد. «لولا كلمة الفصل لقضى بينهم»
- شرك ظلم است و مشرك ظالم. «ام لهم شركاء... انّ الظالمين»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۵k
۱۰ تیر ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.