تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره غافر
آیه 78
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلاً مِّن قَبْلِكَ مِنْهُم مَّن قَصَصْنَا عَلَيْكَ وَمِنْهُم مَّن لَّمْ نَقْصُصْ عَلَيْكَ وَمَا كَانَ لِرَسُولٍ أَنْ يَأْتِيَ بِآيَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ فَإِذَا جَاء أَمْرُ اللَّهِ قُضِيَ بِالْحَقِّ وَخَسِرَ هُنَالِكَ الْمُبْطِلُونَ (78)
ترجمه :
و همانا ما پيش از تو پيامبرانى فرستاديم. داستان بعضى از آنان را براى تو بازگو كرديم و (داستان) بعضى ديگر را براى تو نقل نكرديم و هيچ پيامبرى نمى تواند معجزه اى جز به فرمان خدا بياورد، پس چون فرمان خدا آمد (و قيامت برپا شد)، به حقّ داورى خواهد شد و باطل گرايان در آن جا زيانكارند.
نکته ها:
بر اساس روايات، تعداد انبيا يكصد و بيست و چهار هزار نفر است، ولى در قرآن تنها نام بيست و شش نفر از انبيا آمده است:
آدم، نوح، ادريس، صالح، هود، ابراهيم، اسماعيل، اسحاق، يوسف، لوط، يعقوب، موسى، هارون، شعيب، زكريا، يحيى ، عيسى ، داود، سليمان، الياس، اليسع، ذاالكفل، ايوب، يونس، عُزير و محمّد عليهم السلام.(187)
يكى از راه هاى تربيت و ارشاد، بيان تاريخ گذشتگان و الگوهاى مثبت است و قرآن بارها اين روش را به كار برده است.
-----
187) تفسير نمونه.
پیامها :
- پيامبر اسلام خاتم انبياست. («من قبلك» بارها در قرآن آمده است در حالى كه يك بار «من بعدك» نيامده است).
- آشنايى با تاريخ انبيا مايه ى تسلّى پيامبر اكرم و عامل صبر است. «فاصبر... منهم من قصصنا عليك»
- قصه هايى بايد مورد تلاوت و تدبر قرار گيرد كه حقّ باشد و هدف از آن نيز ترويج حقّ باشد. «منهم من قصصنا عليك»
- قصه گويى را سبك نشمريم. قرآن چندين قصه تعريف كرده است. «قصصنا»
- كسى مى تواند تاريخ انبيا را نقل كند كه خود آنان را فرستاده باشد. «قصصنا - لم نقصص»
- قرآن كتاب تاريخ نيست وگرنه قصه ى همه ى انبيا را بازگو مى كرد. «منهم من لم نقصص»
- در بيان تاريخ، عبرت ها مهم است نه آمارها. «منهم من لم نقصص»
- از ذكر نشدن نام خود ناراحت نشويم، نام بسيارى از انبيا نيز برده نشده است. «منهم من لم نقصص»
- معجزات انبيا طبق اذن الهى است نه توقع و هوس مردم. «الا باذن اللّه»
- كسانى كه در برابر تاريخ و معجزات انبيا بى تفاوتند، خسارت مى بينند. «قصصنا... يأتى باية... خسر هنالك المبطلون»
- قضاوت نهايى ميان انبيا و مخالفان، مربوط به جهان آخرت است. «فاذا جاء امر اللّه قضى بالحقّ»
- قيامت روز داورى خداوند و شرمندگى باطل گرايان است. «قضى بالحقّ و خسر هنا لك المبطلون»
- خسارت واقعى، خسارت قيامت است. «خسر هنالك»
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره غافر
آیه 78
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلاً مِّن قَبْلِكَ مِنْهُم مَّن قَصَصْنَا عَلَيْكَ وَمِنْهُم مَّن لَّمْ نَقْصُصْ عَلَيْكَ وَمَا كَانَ لِرَسُولٍ أَنْ يَأْتِيَ بِآيَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ فَإِذَا جَاء أَمْرُ اللَّهِ قُضِيَ بِالْحَقِّ وَخَسِرَ هُنَالِكَ الْمُبْطِلُونَ (78)
ترجمه :
و همانا ما پيش از تو پيامبرانى فرستاديم. داستان بعضى از آنان را براى تو بازگو كرديم و (داستان) بعضى ديگر را براى تو نقل نكرديم و هيچ پيامبرى نمى تواند معجزه اى جز به فرمان خدا بياورد، پس چون فرمان خدا آمد (و قيامت برپا شد)، به حقّ داورى خواهد شد و باطل گرايان در آن جا زيانكارند.
نکته ها:
بر اساس روايات، تعداد انبيا يكصد و بيست و چهار هزار نفر است، ولى در قرآن تنها نام بيست و شش نفر از انبيا آمده است:
آدم، نوح، ادريس، صالح، هود، ابراهيم، اسماعيل، اسحاق، يوسف، لوط، يعقوب، موسى، هارون، شعيب، زكريا، يحيى ، عيسى ، داود، سليمان، الياس، اليسع، ذاالكفل، ايوب، يونس، عُزير و محمّد عليهم السلام.(187)
يكى از راه هاى تربيت و ارشاد، بيان تاريخ گذشتگان و الگوهاى مثبت است و قرآن بارها اين روش را به كار برده است.
-----
187) تفسير نمونه.
پیامها :
- پيامبر اسلام خاتم انبياست. («من قبلك» بارها در قرآن آمده است در حالى كه يك بار «من بعدك» نيامده است).
- آشنايى با تاريخ انبيا مايه ى تسلّى پيامبر اكرم و عامل صبر است. «فاصبر... منهم من قصصنا عليك»
- قصه هايى بايد مورد تلاوت و تدبر قرار گيرد كه حقّ باشد و هدف از آن نيز ترويج حقّ باشد. «منهم من قصصنا عليك»
- قصه گويى را سبك نشمريم. قرآن چندين قصه تعريف كرده است. «قصصنا»
- كسى مى تواند تاريخ انبيا را نقل كند كه خود آنان را فرستاده باشد. «قصصنا - لم نقصص»
- قرآن كتاب تاريخ نيست وگرنه قصه ى همه ى انبيا را بازگو مى كرد. «منهم من لم نقصص»
- در بيان تاريخ، عبرت ها مهم است نه آمارها. «منهم من لم نقصص»
- از ذكر نشدن نام خود ناراحت نشويم، نام بسيارى از انبيا نيز برده نشده است. «منهم من لم نقصص»
- معجزات انبيا طبق اذن الهى است نه توقع و هوس مردم. «الا باذن اللّه»
- كسانى كه در برابر تاريخ و معجزات انبيا بى تفاوتند، خسارت مى بينند. «قصصنا... يأتى باية... خسر هنالك المبطلون»
- قضاوت نهايى ميان انبيا و مخالفان، مربوط به جهان آخرت است. «فاذا جاء امر اللّه قضى بالحقّ»
- قيامت روز داورى خداوند و شرمندگى باطل گرايان است. «قضى بالحقّ و خسر هنا لك المبطلون»
- خسارت واقعى، خسارت قيامت است. «خسر هنالك»
۲.۳k
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.