در روایات آمده که در روز قیامت وقتی پرونده اعمال را به دس
در روایات آمده که در روز قیامت وقتی پرونده اعمال را به دست انسان ها می دهند بعضی فریاد می زند که در پرونده ما قتل نوشته شده است، در صورتی که ما هیچ گاه خون حیوانی را هم در دنیا نریخته ایم چه برسد به انسان، اما در جواب به آن ها گفته می شود که شما با سکوت در برابر فلان ظلم یک ظالم گویی بر آن عمل مهر تایید زدید و درگناه ظالم شریک هستید. این تنها یک تعبیر است که می توان آن را به عموم مسائلی که ما بدون شریک بودن در گناهی و تنها با سکوت و یا انتشار آن در جرم عاملان آن عمل شریک می شویم.
یکی از انواع ظلم ها و حق الناس ها بردن آبروی فرد مومن(در معنای عام کلمه) است که در روایات حرمت آن را از حرمت کعبه بالاتر دانسته اند( خصال، ص۲۷). حرمتی که این روزها به مدد پیشرفت علم و تکنولوژی و ایجاد شبکه های اجتماعی در سطح وسیع توسط عده ای برده می شود و کم نیستند تعداد کسانی که با نفوذ در حریم شخصی افراد وبا انتشار تصاویر وفیلم های شخصی صدمات جبران ناپذیری به فرد و فضای عمومی جامعه می زنند.
جشن بالماسکه دانشجویان ایرانی
در هفته های اخیر در کنار اخبار فرجام، برجام و کارشکنی های عربستان و جنگ سوریه خبر”شوی لباس دختران دانشگاه الزهرا(س)” در صدر اخبار بود .خبری که با انتشار تصاویر مربوط به این به اصطلاح “فشن شو” واکنش های متفاوتی را به همراه داشت. در داخل کشور برخی از خبرگزاری ها تنها به انتشار این خبر اکتفا کردند و عده ای دیگر با اعتراض شدید این تصاویر را به دلیل استفاده از آرایش های غلیظ دختران و لباس های نامتعارف به پوشش جشن های هالوین وبالماسکه تشبیه کردند وبا تاسف شدید آن را مخالف قوانین شرع دانستند. با وجود عکس العمل های مختلف نسبت به این خبر در داخل، رسانه های غربی و شبکه های فارسی زبان نیز که به خوبی اخبار داخلی را رصد میکند و از هیچ خبری هر چند کوچک نمی گذرند و با بزرگنمایی مسائل سعی در نشان دادن تصویری از ایرانیان دارند که از اسلام و آرمان های انقلاب فاصله گرفته و متمایل به فرهنگ غرب شده اند، نیز از این خبر نگذشتند و با انحراف ۱۸۰ درجه ای این خبر، سعی کردند دختران ایرانی را علاقه مند به استفاده از لباس های لیدی گاگا خواننده آمریکایی که به پوشیدن لباسهای نامتعارف معروف است، نشان دهند و به کنایه ایران را مکان خوبی برای انتخاب لباس برای این خواننده دانستند.جشن بالماسکه یا ژوژمان داخلی؟
دانشجویان رشته هنر با واژه “ژوژمان” به خوبی آشنا هستند چیزی شبیه امتحانات آخرترم که آثار دانشجویان مورد قضاوت استاد قرار می گیرد. به گفته مسئولین و دانشجویان آنچه در دانشگاه الزهرا (س) اتفاق افتاد و با انتشار تصاویر آن توسط برخی از افراد تبدیل به جنجالی خبری که تا رسانه های غربی نیز آن را پوشش داده و به نوعی از آن حمایت کردند، نیز تنها یک ژوژمان لباس« خلاقانه» بوده است که دانشجویان با الگو برداری از داستا ن های مانند شاهنامه و ضحاک و… دست به طراحی لباس برای امتحانات پایان ترم درس “ارائه مد “زدند به طوری که مسئول روابط عمومی دانشگاه الزهرا این مسئله را یک کار کاملا درسی و دانشکدهای دانست و بیان داشت :« دانشگاه اجازه دخالت در کلاس درسی استاد را ندارد و یا این که بخواهند اجازه دوربین نبردن به دانشجو سر کلاس را بدهند.» صرف نظر ازتمامی واکنش ها و تحلیل ها که معطوف به خود این ماجرا شده، آنچه مهم است؛ اتفاقی نامبارکی است که به طور نامحسوس در پس انتشار تصاویر این چنینی در طول سال های اخیرشکل گرفته است.
انتشار عامدانه یا غیر عامدانه؛مسئله چیز دیگری است
به راستی در این حادثه و حوادث این چنینی چه کسانی مقصر هستند؟ آیا در کشور ما و در هیچ دانشگاهی دیگری اعم از هنری …اعمالی که خلاف موازی اسلام است رخ نمی دهد ؟آیا ژوژمان های این چنینی تا به حال در هیچ دانشگاه هنری رخ نداده است؟
در این جا دوفرض وجود دارد اول این که دانشجویان با فرض محفوظ و یادگاری ماندن این تصاویر نزد خود و دیگر هم کلاسی هایشان این عکس ها را گرفته اندکه قاعدتا خیلی نیز خود را ملزم به داشتن پوشش نمی دانستند؛ مانند گرفتن تصویر در هر جمع دوستانه دیگر، تصاویری که به گفته مسئولین با شیطنت عده دیگری از دانشجویان انتشار پیدا کرد. شیطنتی که منجر به از بین رفتن آبروی آن دست از افرادی شد که حریم شخصی و حیا برایشان مهم بوده و هیچ گاه تصور نمی کردند روزی برسد که تصاویرشان از پسر همسایه تا اقوام و مردان دانشگاه به مدد شبکه های اجتماعی و پوشش خبری دیده شود.
در فرض دیگر نیز حتی اگر برای دانشجویان ملزم بودن به پوشش وحجاب مناسب و انتشار تصاویر مهم هم نبوده باشد؛ باز گناه افرادی که با انتشار این تصاویر فضای فرهنگی جامعه را خدشه دار کردند، قابل توجیح نیست، چرا که این تصاویر در هر صورت مختص به حریم شخصی عده
یکی از انواع ظلم ها و حق الناس ها بردن آبروی فرد مومن(در معنای عام کلمه) است که در روایات حرمت آن را از حرمت کعبه بالاتر دانسته اند( خصال، ص۲۷). حرمتی که این روزها به مدد پیشرفت علم و تکنولوژی و ایجاد شبکه های اجتماعی در سطح وسیع توسط عده ای برده می شود و کم نیستند تعداد کسانی که با نفوذ در حریم شخصی افراد وبا انتشار تصاویر وفیلم های شخصی صدمات جبران ناپذیری به فرد و فضای عمومی جامعه می زنند.
جشن بالماسکه دانشجویان ایرانی
در هفته های اخیر در کنار اخبار فرجام، برجام و کارشکنی های عربستان و جنگ سوریه خبر”شوی لباس دختران دانشگاه الزهرا(س)” در صدر اخبار بود .خبری که با انتشار تصاویر مربوط به این به اصطلاح “فشن شو” واکنش های متفاوتی را به همراه داشت. در داخل کشور برخی از خبرگزاری ها تنها به انتشار این خبر اکتفا کردند و عده ای دیگر با اعتراض شدید این تصاویر را به دلیل استفاده از آرایش های غلیظ دختران و لباس های نامتعارف به پوشش جشن های هالوین وبالماسکه تشبیه کردند وبا تاسف شدید آن را مخالف قوانین شرع دانستند. با وجود عکس العمل های مختلف نسبت به این خبر در داخل، رسانه های غربی و شبکه های فارسی زبان نیز که به خوبی اخبار داخلی را رصد میکند و از هیچ خبری هر چند کوچک نمی گذرند و با بزرگنمایی مسائل سعی در نشان دادن تصویری از ایرانیان دارند که از اسلام و آرمان های انقلاب فاصله گرفته و متمایل به فرهنگ غرب شده اند، نیز از این خبر نگذشتند و با انحراف ۱۸۰ درجه ای این خبر، سعی کردند دختران ایرانی را علاقه مند به استفاده از لباس های لیدی گاگا خواننده آمریکایی که به پوشیدن لباسهای نامتعارف معروف است، نشان دهند و به کنایه ایران را مکان خوبی برای انتخاب لباس برای این خواننده دانستند.جشن بالماسکه یا ژوژمان داخلی؟
دانشجویان رشته هنر با واژه “ژوژمان” به خوبی آشنا هستند چیزی شبیه امتحانات آخرترم که آثار دانشجویان مورد قضاوت استاد قرار می گیرد. به گفته مسئولین و دانشجویان آنچه در دانشگاه الزهرا (س) اتفاق افتاد و با انتشار تصاویر آن توسط برخی از افراد تبدیل به جنجالی خبری که تا رسانه های غربی نیز آن را پوشش داده و به نوعی از آن حمایت کردند، نیز تنها یک ژوژمان لباس« خلاقانه» بوده است که دانشجویان با الگو برداری از داستا ن های مانند شاهنامه و ضحاک و… دست به طراحی لباس برای امتحانات پایان ترم درس “ارائه مد “زدند به طوری که مسئول روابط عمومی دانشگاه الزهرا این مسئله را یک کار کاملا درسی و دانشکدهای دانست و بیان داشت :« دانشگاه اجازه دخالت در کلاس درسی استاد را ندارد و یا این که بخواهند اجازه دوربین نبردن به دانشجو سر کلاس را بدهند.» صرف نظر ازتمامی واکنش ها و تحلیل ها که معطوف به خود این ماجرا شده، آنچه مهم است؛ اتفاقی نامبارکی است که به طور نامحسوس در پس انتشار تصاویر این چنینی در طول سال های اخیرشکل گرفته است.
انتشار عامدانه یا غیر عامدانه؛مسئله چیز دیگری است
به راستی در این حادثه و حوادث این چنینی چه کسانی مقصر هستند؟ آیا در کشور ما و در هیچ دانشگاهی دیگری اعم از هنری …اعمالی که خلاف موازی اسلام است رخ نمی دهد ؟آیا ژوژمان های این چنینی تا به حال در هیچ دانشگاه هنری رخ نداده است؟
در این جا دوفرض وجود دارد اول این که دانشجویان با فرض محفوظ و یادگاری ماندن این تصاویر نزد خود و دیگر هم کلاسی هایشان این عکس ها را گرفته اندکه قاعدتا خیلی نیز خود را ملزم به داشتن پوشش نمی دانستند؛ مانند گرفتن تصویر در هر جمع دوستانه دیگر، تصاویری که به گفته مسئولین با شیطنت عده دیگری از دانشجویان انتشار پیدا کرد. شیطنتی که منجر به از بین رفتن آبروی آن دست از افرادی شد که حریم شخصی و حیا برایشان مهم بوده و هیچ گاه تصور نمی کردند روزی برسد که تصاویرشان از پسر همسایه تا اقوام و مردان دانشگاه به مدد شبکه های اجتماعی و پوشش خبری دیده شود.
در فرض دیگر نیز حتی اگر برای دانشجویان ملزم بودن به پوشش وحجاب مناسب و انتشار تصاویر مهم هم نبوده باشد؛ باز گناه افرادی که با انتشار این تصاویر فضای فرهنگی جامعه را خدشه دار کردند، قابل توجیح نیست، چرا که این تصاویر در هر صورت مختص به حریم شخصی عده
۸.۲k
۱۲ بهمن ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۵)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.