آیه بیست و دوم؛ سوره بقره
🌹الَّذِى جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ فِرَاشاً وَالْسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنْزَلَ مِنَ الْسَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقاً لَکُمْ فَلاَ تَجْعَلُوا لِلّهِ أَنْدَاداً وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ
🌹آن خدایی که برای شما زمین را گسترد و آسمان را برافراشت و فرو بارید از آسمان آبی که به سبب آن بیرون آورد میوههای گوناگون برای روزی شما، پس کسی را مثل و مانند او قرار ندهید در حالی که میدانید (که بیمانند است)
در این آیه خداوند کلمه جعل را بکار برده است
برای واکاوی این کلمه لازم است بدانیم:
✅جعل در لغت به معنی قرار دادن گرداندن وخلق کردن است
← نسبت دادن جعل به خداوند،از
زاویه دیگر
زاویه دیگری که میتوان در باره جاعل بودن خداوند درقران به آن توجه کرد این است که وابسته های جعل خداوند ، امور پسندیده و مطلوب است؛
✅مانند قرار دادن موهبت خلافت و امامت و نبوت برای پیامبران الهی، «قالَ اِنّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ اِمامًا...»،
جعل پیامبران و امامان در جوامع انسانی برای هدایت و سوق دادن افراد به سوی سعادت
✅ «و جَعَلنهُم اَئِمَّةً یَهدونَ بِاَمرِنا»، ✅قرار دادن زمین و آسمان به صورت فرشی گسترده و بنایی افراشته:«اَلَّذی جَعَلَ لَکُمُ الاَرضَ فِرشًا والسَّماءَ بِنَاءً»،
✅قرار دادن کشتی و چارپایان به عنوان مرکب سواری:«وجَعَلَ لَکُم مِنَ الفُلکِ والاَنعمِ ما تَرکَبون»،
✅ جعل شب برای آرامش یافتن انسان:«اَللّهُ الَّذی جَعَلَ لَکُمُ الَّیلَ لِتَسکُنوا فیهِ والنَّهارَ مُبصِرًا»،
✅ جعل زوجهایی برای افراد از جنس خودشان و قرار دادن فرزندان و نوه برای آنها از راه ازدواج :«واللّهُ جَعَلَ لَکُم مِن اَنفُسِکُم اَزوجًا و جَعَلَ لَکُم مِن اَزوجِکُم بَنینَ وحَفَدَةً»
✅و قرار دادن آخرت برای پاداش پرهیزگاران و دورشوندگان از فساد و برتری جویی ها:«تِلکَ الدّارُ الأخِرَةُ نَجعَلُها لِلَّذینَ لایُریدونَ عُلُوًّا فِی الاَرضِ ولا فَسادًا».
✅در مواردی هم اسم شریف جاعل به اموری به ظاهر ناپسند و نامطلوب تعلق گرفته است؛ مانند قرار دادن غل و زنجیر در گردن کافران:«و جَعَلنَا الاَغللَ فی اَعناقِ الَّذینَ کَفَروا»،
✅سخت کردن دل های کافران:«وجَعَلنا قُلوبَهُم قسِیَةً»،
✅قرار دادن دشمنانی از مجرمان برای پیامبران:«وکَذلِکَ جَعَلنا لِکُلِّ نَبیٍّ عَدُوًّا مِنَ المُجرِمین» که درباره این موارد همانند تحلیل شرور در بحث عدل باید گفت اینها شرّ اندکاند و با خیر غالب و حکمت خداوند منافات ندارند، یا اینکه این موارد به لحاظ دید سطحی ما شرّ و بدند وگرنه خالی از خیر و حکمت نیستند، گرچه بر اثر جهل یا قصور علم ما یا به لحاظ بعضی امور و مقایسه آنها با امور دیگر برای ما خیر تصور نشوند یا اینکه اگر در آفرینش شرّی هم هست از ناحیه خود ماست نه از جانب حضرت حق و شرور طبق مقتضای وجود و طبیعت ماست که محدود و همراه
با امور عدمیه فراوان است یا نتیجه افعال و کردار ماست.
🌹این پیوند را دنبال کنید تا به گروه من برسید👇👇
https://chat.whatsapp.com/FWIb8bk2EllHLoGe6lM424
#هروز_با_قرآن
🌹آن خدایی که برای شما زمین را گسترد و آسمان را برافراشت و فرو بارید از آسمان آبی که به سبب آن بیرون آورد میوههای گوناگون برای روزی شما، پس کسی را مثل و مانند او قرار ندهید در حالی که میدانید (که بیمانند است)
در این آیه خداوند کلمه جعل را بکار برده است
برای واکاوی این کلمه لازم است بدانیم:
✅جعل در لغت به معنی قرار دادن گرداندن وخلق کردن است
← نسبت دادن جعل به خداوند،از
زاویه دیگر
زاویه دیگری که میتوان در باره جاعل بودن خداوند درقران به آن توجه کرد این است که وابسته های جعل خداوند ، امور پسندیده و مطلوب است؛
✅مانند قرار دادن موهبت خلافت و امامت و نبوت برای پیامبران الهی، «قالَ اِنّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ اِمامًا...»،
جعل پیامبران و امامان در جوامع انسانی برای هدایت و سوق دادن افراد به سوی سعادت
✅ «و جَعَلنهُم اَئِمَّةً یَهدونَ بِاَمرِنا»، ✅قرار دادن زمین و آسمان به صورت فرشی گسترده و بنایی افراشته:«اَلَّذی جَعَلَ لَکُمُ الاَرضَ فِرشًا والسَّماءَ بِنَاءً»،
✅قرار دادن کشتی و چارپایان به عنوان مرکب سواری:«وجَعَلَ لَکُم مِنَ الفُلکِ والاَنعمِ ما تَرکَبون»،
✅ جعل شب برای آرامش یافتن انسان:«اَللّهُ الَّذی جَعَلَ لَکُمُ الَّیلَ لِتَسکُنوا فیهِ والنَّهارَ مُبصِرًا»،
✅ جعل زوجهایی برای افراد از جنس خودشان و قرار دادن فرزندان و نوه برای آنها از راه ازدواج :«واللّهُ جَعَلَ لَکُم مِن اَنفُسِکُم اَزوجًا و جَعَلَ لَکُم مِن اَزوجِکُم بَنینَ وحَفَدَةً»
✅و قرار دادن آخرت برای پاداش پرهیزگاران و دورشوندگان از فساد و برتری جویی ها:«تِلکَ الدّارُ الأخِرَةُ نَجعَلُها لِلَّذینَ لایُریدونَ عُلُوًّا فِی الاَرضِ ولا فَسادًا».
✅در مواردی هم اسم شریف جاعل به اموری به ظاهر ناپسند و نامطلوب تعلق گرفته است؛ مانند قرار دادن غل و زنجیر در گردن کافران:«و جَعَلنَا الاَغللَ فی اَعناقِ الَّذینَ کَفَروا»،
✅سخت کردن دل های کافران:«وجَعَلنا قُلوبَهُم قسِیَةً»،
✅قرار دادن دشمنانی از مجرمان برای پیامبران:«وکَذلِکَ جَعَلنا لِکُلِّ نَبیٍّ عَدُوًّا مِنَ المُجرِمین» که درباره این موارد همانند تحلیل شرور در بحث عدل باید گفت اینها شرّ اندکاند و با خیر غالب و حکمت خداوند منافات ندارند، یا اینکه این موارد به لحاظ دید سطحی ما شرّ و بدند وگرنه خالی از خیر و حکمت نیستند، گرچه بر اثر جهل یا قصور علم ما یا به لحاظ بعضی امور و مقایسه آنها با امور دیگر برای ما خیر تصور نشوند یا اینکه اگر در آفرینش شرّی هم هست از ناحیه خود ماست نه از جانب حضرت حق و شرور طبق مقتضای وجود و طبیعت ماست که محدود و همراه
با امور عدمیه فراوان است یا نتیجه افعال و کردار ماست.
🌹این پیوند را دنبال کنید تا به گروه من برسید👇👇
https://chat.whatsapp.com/FWIb8bk2EllHLoGe6lM424
#هروز_با_قرآن
۲.۶k
۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.