تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره حجرات
آیه 10
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللّٰهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (١٠)
جز اين نيست كه همۀ مؤمنان با هم برادرند؛ بنابراين [در همۀ نزاع ها و اختلافات] ميان برادرانتان صلح و آشتى برقرار كنيد، و از خدا پروا نماييد كه مورد رحمت قرار گيريد
اين آيه، رابطه ى مؤمنان با يكديگر را همچون رابطه ى دو برادر دانسته كه در اين تعبير نكاتى نهفته است، از جمله:
الف) دوستى دو برادر، عميق و پايدار است.
ب) دوستى دو برادر، متقابل است، نه يك سويه.
ج) دوستى دو برادر، بر اساس فطرت و طبيعت است، نه جاذبه هاى مادى و دنيوى.
د) دو برادر در برابر بيگانه، يگانه اند وبازوى يكديگر.
ه) اصل و ريشه دو برادر يكى است.
و) توجّه به برادرى مايه ى گذشت و چشم پوشى است.
ز) در شادى او شاد و در غم او غمگين است.
امروزه براى اظهار علاقه، كلمات رفيق، دوست، هم شهرى و هم وطن بكار مى رود، امّا اسلام كلمه برادر را بكار برده كه عميق ترين واژه هاست.
در حديث، دو برادر دينى به دو دست تشبيه شده اند كه يكديگر را شستشو مى دهند.(74)
در اين آيه و آيه ى قبل، سه بار فرمان «اصلحوا» تكرار شده كه نشانه ى توجّه اسلام به برقرارى صلح و دوستى ميان افراد جامعه است.
در آيه قبل فرمود: «فاصلحوا... و اقسطوا» به عدالت، صلح برقرار كنيد و اين آيه مى فرمايد: «فاصلحوا... و اتّقوا» در برقرارى صلح، از خدا بترسيد. اگر شما را به عنوان ميانجى پذيرفتند، خدا را در نظر بگيريد و حكم دهيد، نه آنكه اصلاح شما، مايه ى ظلم و ستم به يكى از طرفين گردد.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره حجرات
آیه 10
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللّٰهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (١٠)
جز اين نيست كه همۀ مؤمنان با هم برادرند؛ بنابراين [در همۀ نزاع ها و اختلافات] ميان برادرانتان صلح و آشتى برقرار كنيد، و از خدا پروا نماييد كه مورد رحمت قرار گيريد
اين آيه، رابطه ى مؤمنان با يكديگر را همچون رابطه ى دو برادر دانسته كه در اين تعبير نكاتى نهفته است، از جمله:
الف) دوستى دو برادر، عميق و پايدار است.
ب) دوستى دو برادر، متقابل است، نه يك سويه.
ج) دوستى دو برادر، بر اساس فطرت و طبيعت است، نه جاذبه هاى مادى و دنيوى.
د) دو برادر در برابر بيگانه، يگانه اند وبازوى يكديگر.
ه) اصل و ريشه دو برادر يكى است.
و) توجّه به برادرى مايه ى گذشت و چشم پوشى است.
ز) در شادى او شاد و در غم او غمگين است.
امروزه براى اظهار علاقه، كلمات رفيق، دوست، هم شهرى و هم وطن بكار مى رود، امّا اسلام كلمه برادر را بكار برده كه عميق ترين واژه هاست.
در حديث، دو برادر دينى به دو دست تشبيه شده اند كه يكديگر را شستشو مى دهند.(74)
در اين آيه و آيه ى قبل، سه بار فرمان «اصلحوا» تكرار شده كه نشانه ى توجّه اسلام به برقرارى صلح و دوستى ميان افراد جامعه است.
در آيه قبل فرمود: «فاصلحوا... و اقسطوا» به عدالت، صلح برقرار كنيد و اين آيه مى فرمايد: «فاصلحوا... و اتّقوا» در برقرارى صلح، از خدا بترسيد. اگر شما را به عنوان ميانجى پذيرفتند، خدا را در نظر بگيريد و حكم دهيد، نه آنكه اصلاح شما، مايه ى ظلم و ستم به يكى از طرفين گردد.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۳k
۰۵ دی ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.