حب علی در قرآن و سنت 1
حُب علی در قرآن و سنت
قرآن سخن پیامبران گذشته را که نقل می کند می گوید همگان گفتند:( ما از مردم مزدی نمی خواهیم، تنها اجر ما بر خداست). اما به پیغمبر خاتم خطاب می کند:{لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى }23 سوره شوری
بگو از شما مزدی درخواست نمی کنم، مگر دوستی خویشاوندان نزدیکم.
اینجا جای سؤال است که چرا سایر پیامبران هیچ اجری را مطالبه نکردند و نبی اکرم برای رسالتش مطالبه مزد کرد؛ دوستی خویشاوندان نزدیکش را به عنوان پاداش رسالت از مردم خواست؟
قرآن خود به این سؤال جواب می دهد:
{قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ } 47 سوره سبا
بگو مزدی را که درخواست کردم ، چیزی است که سودش عاید خود شماست. مزد من جز بر خدا نیست.
یعنی آنچه را من به عنوان مزد خواستم عاید شما می گردد نه عاید من. این دوستی کمندی است برای تکامل و اصلاح خودتان. این اسمش مزد است و الاّ در حقیقت خیر دیگری است که به شما پیشنهاد می کنم، از این نظر که اهل البیت و خویشان پیغمبر مردمی هستند که گرد آلودگی نروند و دامنی پاک و پاکیزه دارند(حُجُورٌ طابَتْ وَ طَهُرَتْ)
محبت و شیفتگی آنان جز اطاعت از حق و پیروی از فضایل نتیجه ای نبخشد و دوستی آنان است که همچون اکسیر ، قلب ماهیت می کند و کامل ساز است.
مراد از (قربی) هر که باشد مسلماً از برجسته ترین مصادیق آن علی علیه السلام است.
فخر رازی می گوید:
زمخشری در کشّاف روایت کرده: چون این آیه نازل گشت، گفتند: یا رسول الله! خویشاوندانی که بر ما محبتشان واجب است کیانند؟ فرمود: علی و فاطمه و پسران آنان.
#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
#کتاب #جاذبه_و_دافعه_علی
#ولایت #غدیر #غدیر_خم #امامت
قرآن سخن پیامبران گذشته را که نقل می کند می گوید همگان گفتند:( ما از مردم مزدی نمی خواهیم، تنها اجر ما بر خداست). اما به پیغمبر خاتم خطاب می کند:{لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى }23 سوره شوری
بگو از شما مزدی درخواست نمی کنم، مگر دوستی خویشاوندان نزدیکم.
اینجا جای سؤال است که چرا سایر پیامبران هیچ اجری را مطالبه نکردند و نبی اکرم برای رسالتش مطالبه مزد کرد؛ دوستی خویشاوندان نزدیکش را به عنوان پاداش رسالت از مردم خواست؟
قرآن خود به این سؤال جواب می دهد:
{قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ } 47 سوره سبا
بگو مزدی را که درخواست کردم ، چیزی است که سودش عاید خود شماست. مزد من جز بر خدا نیست.
یعنی آنچه را من به عنوان مزد خواستم عاید شما می گردد نه عاید من. این دوستی کمندی است برای تکامل و اصلاح خودتان. این اسمش مزد است و الاّ در حقیقت خیر دیگری است که به شما پیشنهاد می کنم، از این نظر که اهل البیت و خویشان پیغمبر مردمی هستند که گرد آلودگی نروند و دامنی پاک و پاکیزه دارند(حُجُورٌ طابَتْ وَ طَهُرَتْ)
محبت و شیفتگی آنان جز اطاعت از حق و پیروی از فضایل نتیجه ای نبخشد و دوستی آنان است که همچون اکسیر ، قلب ماهیت می کند و کامل ساز است.
مراد از (قربی) هر که باشد مسلماً از برجسته ترین مصادیق آن علی علیه السلام است.
فخر رازی می گوید:
زمخشری در کشّاف روایت کرده: چون این آیه نازل گشت، گفتند: یا رسول الله! خویشاوندانی که بر ما محبتشان واجب است کیانند؟ فرمود: علی و فاطمه و پسران آنان.
#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
#کتاب #جاذبه_و_دافعه_علی
#ولایت #غدیر #غدیر_خم #امامت
۸.۳k
۱۴ مرداد ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۶)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.