امام زمان در منظر قرآن
#امام_زمان_در_منظر_قرآن
💠← اشکال علامه بر مفسران
🔱«مرحوم علامه طباطبایی نکتهای را از این عقیدهی مفسران، استفاده کرده است که اگر قرآن "تبیان کل شیء" باشد و بخواهد مقاصد خود را از طریق دلالت لفظیه برساند
♻️ ما فقط کلیاتی را از قرآن مجید استفاده میکنیم
💹در صورتی که روایات ما دلالت دارند که علم "ما کان و مایکون و ما هو کائن"، در قرآن مجید هست،
📜 اگر روایات را بپذیریم ناگزیر باید معتقد شد که تبیان بودن قرآن را باید فراتر از دلالت الفاظ آن جست
و سراغ اشاراتی رفت که برای اهلش - "راسخون فی العلم" - اسرار و گنجینهها را هویدا میسازد که فهم عرفی بدان دست نمییابد. 💫
⚠️(تذکر این نکته ضروری است که مرحوم علامه بحث تبیان را به گونهای دیگر طرح میفرمایند که در صورت تمایل میتوانید مراجعه فرمایید.
💠عوامل جامعیت قرآن
📗قرآن، برای تبیین و اثبات مدعای "تبیان کل شیء" بودن راهکارهایی را بیان میکند.
🌀ما، به دو نکتهی اساسی و حیاتی اشاره میکنیم که قرآن، در پرتو این دو نکته، جامعیت و کمال خود را مییابد و حیات و بالندگی خویش را برای تمامی اعصار تضمین میکند.
💎تأویل و تفسیر قرآن
💫بحث تاویل و تفسیر، از مباحث مهم علوم قرآنی است.
گرچه تعاریف و تحلیلهای متنوعی از سوی دانشمندان در بارهی آن ارائه شده، که مجال طرح و نقد آن اینجا نیست
✨ لکن ما به مقتضای بحث خود، تحلیل و تعریفی را که برای فهم این نوشتار، ضروری است، بیان میکنیم.
📚التفسیر، کشف القناع عن اللفظ المشکل، تفسیر، نقاب برگرفتن از چهرهی الفاظ مشکل است.
در این بیان، تفسیر، مربوط به ظهر قرآن میشود و همانطور که پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمود:
«ما فی القرآن الا ولها ظهرو بطن»
📍 هیچ آیهای در قرآن نیست، مگر آن که ظهر و بطنی دارد
⬅️و در این نگاه، تاویل به معنای بطن قرآن است که تاویل، دلالت درونی قرآن را میرساند.
🔀در مقابل دلالت ظاهری و بیرونی قرآن که از آن به ظهر تعبیر میشود لذا با این نگاه، 👈تمامی آیات قرآن، بطن دارند، نه اینکه بطون، مخصوص آیات متشابه باشد.
#عاشقانه_های_پاک #خانواده #حیا #حجاب #مذهبی_ها_عاشق_ترند #اللهم_عجل_لولیک_الفرج #محجبه_ها_فرشته_اند #زندگی_خوب #عکس_نوشته #بخون #تلنگر #مهدویت #فاطمیه #مذهبی #شهادت #شهدا #محرم #غدیر #ولایت #امامت #قرآن_کریم #برائت #تولی #ظهور #دعای_فرج #هنر_زندگی #اهل_بیت #ثقلین #رافصی #اربعین #زیارت #فرهنگی #تربیتی #ویسگون #نور #ظلمت #وحدت #شبهه #علی_علی
💠← اشکال علامه بر مفسران
🔱«مرحوم علامه طباطبایی نکتهای را از این عقیدهی مفسران، استفاده کرده است که اگر قرآن "تبیان کل شیء" باشد و بخواهد مقاصد خود را از طریق دلالت لفظیه برساند
♻️ ما فقط کلیاتی را از قرآن مجید استفاده میکنیم
💹در صورتی که روایات ما دلالت دارند که علم "ما کان و مایکون و ما هو کائن"، در قرآن مجید هست،
📜 اگر روایات را بپذیریم ناگزیر باید معتقد شد که تبیان بودن قرآن را باید فراتر از دلالت الفاظ آن جست
و سراغ اشاراتی رفت که برای اهلش - "راسخون فی العلم" - اسرار و گنجینهها را هویدا میسازد که فهم عرفی بدان دست نمییابد. 💫
⚠️(تذکر این نکته ضروری است که مرحوم علامه بحث تبیان را به گونهای دیگر طرح میفرمایند که در صورت تمایل میتوانید مراجعه فرمایید.
💠عوامل جامعیت قرآن
📗قرآن، برای تبیین و اثبات مدعای "تبیان کل شیء" بودن راهکارهایی را بیان میکند.
🌀ما، به دو نکتهی اساسی و حیاتی اشاره میکنیم که قرآن، در پرتو این دو نکته، جامعیت و کمال خود را مییابد و حیات و بالندگی خویش را برای تمامی اعصار تضمین میکند.
💎تأویل و تفسیر قرآن
💫بحث تاویل و تفسیر، از مباحث مهم علوم قرآنی است.
گرچه تعاریف و تحلیلهای متنوعی از سوی دانشمندان در بارهی آن ارائه شده، که مجال طرح و نقد آن اینجا نیست
✨ لکن ما به مقتضای بحث خود، تحلیل و تعریفی را که برای فهم این نوشتار، ضروری است، بیان میکنیم.
📚التفسیر، کشف القناع عن اللفظ المشکل، تفسیر، نقاب برگرفتن از چهرهی الفاظ مشکل است.
در این بیان، تفسیر، مربوط به ظهر قرآن میشود و همانطور که پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمود:
«ما فی القرآن الا ولها ظهرو بطن»
📍 هیچ آیهای در قرآن نیست، مگر آن که ظهر و بطنی دارد
⬅️و در این نگاه، تاویل به معنای بطن قرآن است که تاویل، دلالت درونی قرآن را میرساند.
🔀در مقابل دلالت ظاهری و بیرونی قرآن که از آن به ظهر تعبیر میشود لذا با این نگاه، 👈تمامی آیات قرآن، بطن دارند، نه اینکه بطون، مخصوص آیات متشابه باشد.
#عاشقانه_های_پاک #خانواده #حیا #حجاب #مذهبی_ها_عاشق_ترند #اللهم_عجل_لولیک_الفرج #محجبه_ها_فرشته_اند #زندگی_خوب #عکس_نوشته #بخون #تلنگر #مهدویت #فاطمیه #مذهبی #شهادت #شهدا #محرم #غدیر #ولایت #امامت #قرآن_کریم #برائت #تولی #ظهور #دعای_فرج #هنر_زندگی #اهل_بیت #ثقلین #رافصی #اربعین #زیارت #فرهنگی #تربیتی #ویسگون #نور #ظلمت #وحدت #شبهه #علی_علی
۹.۳k
۱۸ فروردین ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.