بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«اللّهمّ صلّ علی فاطمة و أبیها و بعلها و بنیها و السّرّ المستودع فیها بعدد ما أحاط به علمک»
شهادت مظلومانه دخت نبی مکرم اسلام ، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها رو تسلیت و تعزیت عرض می کنم خدمت امام زمان عج و تمامی مسلمانان و دلسوختگان و محبان مکتب آل الله و همچنین رهروان راه انسانیت و پاکی
چند کلامی رو با عنوان :
#امام_شناسی_حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها
در خدمت همه شما عزیزان هستیم و ثواب و اجر این مطالب رو هدیه می کنیم به روان پاک حضرت زهرا سلام الله علیها
باشد که مورد قبول خداوند منان قرار گیرد 🙏 🌺
سرمایه محبت زهراست دین من ....... من دین خویش را به دو دنیا نمی دهم
گر مهم و ماه را به دو دستم دهد قضا......... یک ذره از محبت زهرا نمی دهم
شناخت امام و امامت از مهمترین مسائلی است که در قرآن و منابع روایی به ان اشاره شده است. قرآن کریم مقام امامت را بالاتر از نبوت دانسته؛ لذا به حضرت ابراهیم ع بعد از مقام نبوت _به عنوان ترفیع درجه_ مقام امامت عطا می شود. (بقره 124) و به پیامبر اکرم ص ابلاغ می شود که اگر امام بعد از خودرا به جامعه معرفی نکند، انجام رسالت بیست و سه ساله اش هدر رفته است. (مائده67)
و آن روز که امام بعد از خود را معرفی کرد، دین اسلام کامل گشت و نعمت ها به حد نهایی رسید و خداوند متعال با مهر تایید ابدی و نهایی مکتب اسلام را امضا کرد. (مائده 5)
آن روزی که پیامبر اکرم ص در «یوم الدار» بعثت خویش را علنی کرد، اولین دغدغه ای که داشت، تعیین امامت بعد از خود بود و در طول عمر رسالت خویش، بارها بر این مسئله پای فشرد و آخرین و جامع ترین سخن خویش را در این باب در «غدیرخم» بیان کرد. یکی از جملاتی که در باب امامت رسیده، جمله «من مات و لم یعرف امام زمانه ، مات میته الجاهلیه ... هرکس بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد، به مرگ جاهلی از دنیا رفته است.»
پس ما در این فرصتی که در اختیار داریم و در خدمت شما هستیم چند مسئله رو با هم مرور می کنیم:
در گام اول ؛ بررسی حدیث مذکور در منابع شیعه و اهل سنت است «بصورت خلاصه»
و در گام دوم ؛ این مسئله را مورد بررسی انجام می دهیم که حضرت فاطمه س که بعد از رحلت پیامبر اکرم ص با فاصله کمی از دنیا رفت و به شهادت رسید، امام خویش را چگونه شناخت؟ و چه کسی را به عنوان امام خویش معرفی کرد؟
گام اول ؛ بررسی حدیث
الف: در منابع شیعه
حدیثی که به آن اشاره شد، در منابع شیعه، از طرق مختلف و با بیان های گوناگون از طریق شخص پیامبر اکرم ص و امامان معصوم ع چه به همین شکل و متن و چه بصورت مضمونی نقل شده است که به نام مبارک این معصومین ع اشاره می شود:
1 پیامبر اکرم ص
در جای دیگری از زبان ایشان به اینصورت نقل شده است: « من انکر القائم من ولدی فی زمان غیبته مات میته الجاهلیه ... هرکس قائم از اولادم را در دوران غیبتش انکار کند، به مرگ جاهلیت مرده است»
2 امام حسن ع
3 امام حسین ع
از ایشان درباره معرفت خدا سوال شد، حضرت فرمودند:
معرفه اهل کل زمان امامهم الذی یجب علیهم طاعته ... شناخت اهل تمام زمان ها، امامشان را که اطاعت او بر آنها واجب است»
4 امام باقر ع
از ایشان سوال شد که آیا شناخت امام از شما، بر مردم واجب است؟
فرمود : خدای تبارک و تعالی حضرت محمد ص را به پیامبری به سوی تمام جهانیان برانگیخت. هرکس به خدا و پیامبر ص ایمان بیاورد و اورا پیامبر خدا بداند و از او پیروی کند، بر او واجب است که امامی از ما را بشناسد: «فان معرفه الامام منا واجبه علیه...»
و همچنین احادیث دیگر از ایشان ....
5 امام صادق ع
امام صادق ع در این باره بیانات مختلف و شیوایی دارد و گاه کلام پیامبر اکرم ص را تفسیر و تبیین کرده است؛ چنانکه در روایت صحیحه ای از آن حضرت سوال شد که مراد از مردن از مردن جاهلی در کلام پیامبر ص چیست؟ فرمود: جاهلیه کفر و نفاق و ضلال؛ جاهلیت کفر و نفاق و گمراهی مراد است...
و در جایی دیگر، در تبیین کلام پیامبر ص به بیان مصادیق فرموده است: پس شما را به اطاعت امام خود! باد ، به راستی دیدید اصحاب امیرمومنان ع را که از آن حضرت متابعت نکردند و سرانجام کارشان به کجا منتهی شد و شما کسی را که در نشناختن او معذور نمی باشید، پیروی کنید....
و همچنین احادیث دیگر....
6 امام موسی بن جعفر ع
«من مات و لم یعرف امام حی یعرفه مات میته الجاهلیه ... هرکس بمیرد و امام زنده ای را نشناسد، با مرگ جاهلی مرده است.
7 امام رضا ع
«من مات لا یعرفهم و لا یتولاهم باسمائهم و اسماء آبائهم مات میته الجاهلیه ... کسی که بمیر و آنها (امامان) را با نامشان و نام پدرانشان نشناسد و دوست ندارد، به مرگ جاهلی مرده است»
آنچه بیان شد، از اهم منابع شیعه بود که روایت مذکور را با بیان های مختلفی بیان کرده اند و از آن
«اللّهمّ صلّ علی فاطمة و أبیها و بعلها و بنیها و السّرّ المستودع فیها بعدد ما أحاط به علمک»
شهادت مظلومانه دخت نبی مکرم اسلام ، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها رو تسلیت و تعزیت عرض می کنم خدمت امام زمان عج و تمامی مسلمانان و دلسوختگان و محبان مکتب آل الله و همچنین رهروان راه انسانیت و پاکی
چند کلامی رو با عنوان :
#امام_شناسی_حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها
در خدمت همه شما عزیزان هستیم و ثواب و اجر این مطالب رو هدیه می کنیم به روان پاک حضرت زهرا سلام الله علیها
باشد که مورد قبول خداوند منان قرار گیرد 🙏 🌺
سرمایه محبت زهراست دین من ....... من دین خویش را به دو دنیا نمی دهم
گر مهم و ماه را به دو دستم دهد قضا......... یک ذره از محبت زهرا نمی دهم
شناخت امام و امامت از مهمترین مسائلی است که در قرآن و منابع روایی به ان اشاره شده است. قرآن کریم مقام امامت را بالاتر از نبوت دانسته؛ لذا به حضرت ابراهیم ع بعد از مقام نبوت _به عنوان ترفیع درجه_ مقام امامت عطا می شود. (بقره 124) و به پیامبر اکرم ص ابلاغ می شود که اگر امام بعد از خودرا به جامعه معرفی نکند، انجام رسالت بیست و سه ساله اش هدر رفته است. (مائده67)
و آن روز که امام بعد از خود را معرفی کرد، دین اسلام کامل گشت و نعمت ها به حد نهایی رسید و خداوند متعال با مهر تایید ابدی و نهایی مکتب اسلام را امضا کرد. (مائده 5)
آن روزی که پیامبر اکرم ص در «یوم الدار» بعثت خویش را علنی کرد، اولین دغدغه ای که داشت، تعیین امامت بعد از خود بود و در طول عمر رسالت خویش، بارها بر این مسئله پای فشرد و آخرین و جامع ترین سخن خویش را در این باب در «غدیرخم» بیان کرد. یکی از جملاتی که در باب امامت رسیده، جمله «من مات و لم یعرف امام زمانه ، مات میته الجاهلیه ... هرکس بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد، به مرگ جاهلی از دنیا رفته است.»
پس ما در این فرصتی که در اختیار داریم و در خدمت شما هستیم چند مسئله رو با هم مرور می کنیم:
در گام اول ؛ بررسی حدیث مذکور در منابع شیعه و اهل سنت است «بصورت خلاصه»
و در گام دوم ؛ این مسئله را مورد بررسی انجام می دهیم که حضرت فاطمه س که بعد از رحلت پیامبر اکرم ص با فاصله کمی از دنیا رفت و به شهادت رسید، امام خویش را چگونه شناخت؟ و چه کسی را به عنوان امام خویش معرفی کرد؟
گام اول ؛ بررسی حدیث
الف: در منابع شیعه
حدیثی که به آن اشاره شد، در منابع شیعه، از طرق مختلف و با بیان های گوناگون از طریق شخص پیامبر اکرم ص و امامان معصوم ع چه به همین شکل و متن و چه بصورت مضمونی نقل شده است که به نام مبارک این معصومین ع اشاره می شود:
1 پیامبر اکرم ص
در جای دیگری از زبان ایشان به اینصورت نقل شده است: « من انکر القائم من ولدی فی زمان غیبته مات میته الجاهلیه ... هرکس قائم از اولادم را در دوران غیبتش انکار کند، به مرگ جاهلیت مرده است»
2 امام حسن ع
3 امام حسین ع
از ایشان درباره معرفت خدا سوال شد، حضرت فرمودند:
معرفه اهل کل زمان امامهم الذی یجب علیهم طاعته ... شناخت اهل تمام زمان ها، امامشان را که اطاعت او بر آنها واجب است»
4 امام باقر ع
از ایشان سوال شد که آیا شناخت امام از شما، بر مردم واجب است؟
فرمود : خدای تبارک و تعالی حضرت محمد ص را به پیامبری به سوی تمام جهانیان برانگیخت. هرکس به خدا و پیامبر ص ایمان بیاورد و اورا پیامبر خدا بداند و از او پیروی کند، بر او واجب است که امامی از ما را بشناسد: «فان معرفه الامام منا واجبه علیه...»
و همچنین احادیث دیگر از ایشان ....
5 امام صادق ع
امام صادق ع در این باره بیانات مختلف و شیوایی دارد و گاه کلام پیامبر اکرم ص را تفسیر و تبیین کرده است؛ چنانکه در روایت صحیحه ای از آن حضرت سوال شد که مراد از مردن از مردن جاهلی در کلام پیامبر ص چیست؟ فرمود: جاهلیه کفر و نفاق و ضلال؛ جاهلیت کفر و نفاق و گمراهی مراد است...
و در جایی دیگر، در تبیین کلام پیامبر ص به بیان مصادیق فرموده است: پس شما را به اطاعت امام خود! باد ، به راستی دیدید اصحاب امیرمومنان ع را که از آن حضرت متابعت نکردند و سرانجام کارشان به کجا منتهی شد و شما کسی را که در نشناختن او معذور نمی باشید، پیروی کنید....
و همچنین احادیث دیگر....
6 امام موسی بن جعفر ع
«من مات و لم یعرف امام حی یعرفه مات میته الجاهلیه ... هرکس بمیرد و امام زنده ای را نشناسد، با مرگ جاهلی مرده است.
7 امام رضا ع
«من مات لا یعرفهم و لا یتولاهم باسمائهم و اسماء آبائهم مات میته الجاهلیه ... کسی که بمیر و آنها (امامان) را با نامشان و نام پدرانشان نشناسد و دوست ندارد، به مرگ جاهلی مرده است»
آنچه بیان شد، از اهم منابع شیعه بود که روایت مذکور را با بیان های مختلفی بیان کرده اند و از آن
۵۷.۹k
۲۰ بهمن ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.