تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره التغابن
آیه 7
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
زَعَمَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنْ لَنْ يُبْعَثُوا قُلْ بَلىٰ وَ رَبِّي لَتُبْعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِمٰا عَمِلْتُمْ وَ ذٰلِكَ عَلَى اللّٰهِ يَسِيرٌ (٧)
كافران پنداشتند [كه پس از مرگ] هرگز برانگيخته نخواهند شد بگو: آرى سوگند به پروردگارم مسلماً برانگيخته خواهيد شد، سپس شما را به آنچه انجام داده ايد، خبر خواهند داد، و اين بر خدا آسان است
نکته ها:
«زعم» به ظنّ و گمانى گفته مى شود كه بى پايه و بدون دليل باشد و هر كجا در قرآن آمده، با نوعى انتقاد همراه است. امام صادق عليه السلام فرمود: كلمه «زعم» در تمام قرآن به معناى دروغ است. «اما علمتَ ان كلّ زعم فى القرآن كذب»(36)
در آيه دوم اين سوره، گروهى خدا را منكر شدند. «خلقكم فمنكم كافر»
در آيه ششم نبوت را منكر شدند. «أ بشر يهدوننا فكفروا»
و در اين آيه معاد را منكر مى شوند. «زعم الّذين كفروا ان لن يبعثوا»
در برابر انكار معاد از سوى كافران، قرآن بارها با سوگند به وقوع آن تصريح كرده است چنانكه در اين آيه مى فرمايد: «بلى و ربّى لتبعثنّ» و در جاى ديگر مى فرمايد: «بلى و ربّى لتأتينّكم»(37) و در پاسخ به سؤال ترديدآميز آنها مى فرمايد: «اى و ربّى انّه لحقّ»(38) و جالب آنكه قرآن در پاسخ كفار، همان لغاتى را به كار مى برد كه آنها به كار مى بردند. آنجا كه مى پرسند: «اَحَقّ» مى فرمايد: «انّه لحقّ» آنجا كه مى گويند: «لا تأتينا السّاعة» مى فرمايد: «لتأتينكم» و آنجا كه مى گويند: «لن يبعثوا» مى فرمايد: «لتبعثنّ»
دليل بر اينكه زنده كردن مردگان و آگاه كردن مردم از كارهايشان، بر خداوند آسان است، «على اللّه يسير» صفاتى است كه از ابتداى اين سوره تا كنون براى خداوند مطرح شده است: «له الملك، خلقكم، خلق السموات و الارض، صوركم فاحسن صوركم، يعلم ما فى السموات و الارض - يعلم ما تسرون و ما تعلنون - و اللّه عليم بذات الصدور»
چنانكه بارها در قرآن مطرح شده است از جمله:
«هو الّذى يبدؤا الخلق ثم يعيده و هو اهون عليه»(39) او خدايى است كه آفرينش را آغاز كرد، سپس آن را اعاده مى كند و آن بر او آسان تر است.
«كما بدءَكم تعودون»(40) آن گونه كه اول آفريد، دوباره برمى گرديد.
-----
36) تفسير نورالثقلين.
37) سبأ، 3.
38) يونس، 53.
39) روم، 27.
40) اعراف، 29.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره التغابن
آیه 7
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
زَعَمَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنْ لَنْ يُبْعَثُوا قُلْ بَلىٰ وَ رَبِّي لَتُبْعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِمٰا عَمِلْتُمْ وَ ذٰلِكَ عَلَى اللّٰهِ يَسِيرٌ (٧)
كافران پنداشتند [كه پس از مرگ] هرگز برانگيخته نخواهند شد بگو: آرى سوگند به پروردگارم مسلماً برانگيخته خواهيد شد، سپس شما را به آنچه انجام داده ايد، خبر خواهند داد، و اين بر خدا آسان است
نکته ها:
«زعم» به ظنّ و گمانى گفته مى شود كه بى پايه و بدون دليل باشد و هر كجا در قرآن آمده، با نوعى انتقاد همراه است. امام صادق عليه السلام فرمود: كلمه «زعم» در تمام قرآن به معناى دروغ است. «اما علمتَ ان كلّ زعم فى القرآن كذب»(36)
در آيه دوم اين سوره، گروهى خدا را منكر شدند. «خلقكم فمنكم كافر»
در آيه ششم نبوت را منكر شدند. «أ بشر يهدوننا فكفروا»
و در اين آيه معاد را منكر مى شوند. «زعم الّذين كفروا ان لن يبعثوا»
در برابر انكار معاد از سوى كافران، قرآن بارها با سوگند به وقوع آن تصريح كرده است چنانكه در اين آيه مى فرمايد: «بلى و ربّى لتبعثنّ» و در جاى ديگر مى فرمايد: «بلى و ربّى لتأتينّكم»(37) و در پاسخ به سؤال ترديدآميز آنها مى فرمايد: «اى و ربّى انّه لحقّ»(38) و جالب آنكه قرآن در پاسخ كفار، همان لغاتى را به كار مى برد كه آنها به كار مى بردند. آنجا كه مى پرسند: «اَحَقّ» مى فرمايد: «انّه لحقّ» آنجا كه مى گويند: «لا تأتينا السّاعة» مى فرمايد: «لتأتينكم» و آنجا كه مى گويند: «لن يبعثوا» مى فرمايد: «لتبعثنّ»
دليل بر اينكه زنده كردن مردگان و آگاه كردن مردم از كارهايشان، بر خداوند آسان است، «على اللّه يسير» صفاتى است كه از ابتداى اين سوره تا كنون براى خداوند مطرح شده است: «له الملك، خلقكم، خلق السموات و الارض، صوركم فاحسن صوركم، يعلم ما فى السموات و الارض - يعلم ما تسرون و ما تعلنون - و اللّه عليم بذات الصدور»
چنانكه بارها در قرآن مطرح شده است از جمله:
«هو الّذى يبدؤا الخلق ثم يعيده و هو اهون عليه»(39) او خدايى است كه آفرينش را آغاز كرد، سپس آن را اعاده مى كند و آن بر او آسان تر است.
«كما بدءَكم تعودون»(40) آن گونه كه اول آفريد، دوباره برمى گرديد.
-----
36) تفسير نورالثقلين.
37) سبأ، 3.
38) يونس، 53.
39) روم، 27.
40) اعراف، 29.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۸۳۸
۰۵ شهریور ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.