بازی دنیا و نقش هر انسان درآن
✍ نقشی که آفریدگار و خالق ما خداوند برای انسان تعیین نمود خلیفه الله ....آیا بعنوان بنی آدم درست بازی میکنیم.....سرگرم دنیا شدن و دنیا انسان را فریب داده و سرگرم چیزهای پوچ شدن و هرچیزی که مرگ آن را از ما میگیرد......آیا نمی اندیشیم ....
- دلدادگى به دنیا و دنیاطلبى، از عوامل اساسى سستى و ضعف مؤمنان است. «لاتهنوا... انّما الحیاة الدنیا»
- دنیا منهاى ایمان و تقوا، بازیچه است. «لعب و لهو و ان تؤمنوا و تتقوا»
- تقوا از آثار ایمان و مرحله اى بالاتر است. «تؤمنوا و تتقوا»
- ایمان و تقوا دو عاملى است كه دنیاى انسان را از پوچى خارج مى كند. «لعب و لهو و ان تؤمنوا و تتّقوا یؤتكم اجوركم»
- ایمان و تقوا، منافاتى با داشتن ثروت ندارد. «تؤمنوا و تتقوا... لایسئلكم اموالكم»
- فرمان انفاق، اطعام، زكات، خمس و صدقه، براى رشد ماست، نه پرداخت مزد هدایت. «لایسئلكم اموالكم»
«لَعب» كارى است كه انگیزه واهى دارد و «لَهو» كارى است كه انگیزه عاقلانه ندارد.
در آیه قبل، از سستى و سازش با كفّار نهى شد، این آیه گویا به عامل مهم سستى كه علاقه به دنیاست اشاره مى كند و مى فرماید: دنیا شما را نفریبد.
یوسف علیه السلام در نزد پدر، فرزندى عزیز؛ در دید برادران، رقیب؛ در دید كاروانیان كه او را از چاه بیرون آوردند، برده؛ در دید زلیخا، معشوق و در دید زندانیان خوابگذار است. دنیا نیز در دید اكثر مردم، وسیله ى سرگرمى و كامیابى است، ولى در نگاه مؤمنان؛ كلاس خداشناسى و همه چیز آن آیات الهى و بازار تجارت عمل صالح و مزرعه آخرت و كسب فضیلت است.
آفرینش الهى بر اساس لهو و لعب نیست، «و ما خلقنا السّموات و الارض و ما بینهما لاعبین»(104) بلكه این انسان است كه به خاطر عدم استفاده صحیح، آن را لهو و لعب و وسیله زینت و تفاخر و تكاثر قرار مى دهد.
-----
104) دخان، 38.
- دلدادگى به دنیا و دنیاطلبى، از عوامل اساسى سستى و ضعف مؤمنان است. «لاتهنوا... انّما الحیاة الدنیا»
- دنیا منهاى ایمان و تقوا، بازیچه است. «لعب و لهو و ان تؤمنوا و تتقوا»
- تقوا از آثار ایمان و مرحله اى بالاتر است. «تؤمنوا و تتقوا»
- ایمان و تقوا دو عاملى است كه دنیاى انسان را از پوچى خارج مى كند. «لعب و لهو و ان تؤمنوا و تتّقوا یؤتكم اجوركم»
- ایمان و تقوا، منافاتى با داشتن ثروت ندارد. «تؤمنوا و تتقوا... لایسئلكم اموالكم»
- فرمان انفاق، اطعام، زكات، خمس و صدقه، براى رشد ماست، نه پرداخت مزد هدایت. «لایسئلكم اموالكم»
«لَعب» كارى است كه انگیزه واهى دارد و «لَهو» كارى است كه انگیزه عاقلانه ندارد.
در آیه قبل، از سستى و سازش با كفّار نهى شد، این آیه گویا به عامل مهم سستى كه علاقه به دنیاست اشاره مى كند و مى فرماید: دنیا شما را نفریبد.
یوسف علیه السلام در نزد پدر، فرزندى عزیز؛ در دید برادران، رقیب؛ در دید كاروانیان كه او را از چاه بیرون آوردند، برده؛ در دید زلیخا، معشوق و در دید زندانیان خوابگذار است. دنیا نیز در دید اكثر مردم، وسیله ى سرگرمى و كامیابى است، ولى در نگاه مؤمنان؛ كلاس خداشناسى و همه چیز آن آیات الهى و بازار تجارت عمل صالح و مزرعه آخرت و كسب فضیلت است.
آفرینش الهى بر اساس لهو و لعب نیست، «و ما خلقنا السّموات و الارض و ما بینهما لاعبین»(104) بلكه این انسان است كه به خاطر عدم استفاده صحیح، آن را لهو و لعب و وسیله زینت و تفاخر و تكاثر قرار مى دهد.
-----
104) دخان، 38.
۱.۵k
۲۰ خرداد ۱۴۰۳