سخن خدا
#سخن_خدا
ﻭَﻣَﻦْ ﻳَﻘْﺘُﻞْ ﻣُﺆْﻣِﻨﺎً ﻣُّﺘَﻌَﻤِّﺪﺍً ﻓَﺠَﺰَﺁﺅُﻩُ ﺟَﻬَﻨَّﻢُ ﺧَﺎﻟِﺪﺍً ﻓِﻴﻬَﺎ ﻭَﻏَﻀِﺐَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻭَﻟَﻌَﻨَﻪُ ﻭَﺃَﻋَﺪَّ ﻟَﻪُ ﻋَﺬَﺍﺑﺎً ﻋَﻈِﻴﻤﺎً
ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﻪ ﻋﻤﺪ ﻣﺆﻣﻨﻲ ﺭﺍ ﺑﻜﺸﺪ ﭘﺲ ﻛﻴﻔﺮﺵ ﺩﻭﺯﺥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻏﻀﺐ ﻭ ﻟﻌﻨﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
#قرآن_سوره_نساء_آیه۹۳
#قتل
#قصاص
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
ﺩﺭ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺑﺤﺮﺍﻧﻲ ﺟﻨﮓ ﺍﺣﺪ، ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ، ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺧﺼﻮﻣﺖ ﻫﺎﻱ ﺷﺨﺼﻲ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺟﺎﻫﻠﻴّﺖ ﻛﺸﺖ. ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻭﺣﻲ ﺁﮔﺎﻩ ﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺍﺯ ﺍُﺣﺪ، ﺩﺭ ﻣﺤﻠّﻪ ﻱ «ﻗُﺒﺎ» ﺑﻪ ﻗﺼﺎﺹ ﻗﺘﻞ ﻣﺆﻣﻦ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩ، ﺁﻥ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻗﺎﺗﻞ ﺭﺍ ﺑﻜﺸﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﭘﺸﻴﻤﺎﻧﻲ ﺍﻭ ﺗﻮﺟّﻬﻲ ﻧﻜﺮﺩ.(١٢٠)
ﺍﺳﻠﺎم ﺑﺮﺍﻱ ﺟﺎﻥ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻭ ﺣﻔﻆ ﺍﻣﻨﻴّﺖ ﺍﻓﺮﺍﺩ، ﺍﻫﻤﻴّﺖ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻗﺎﺋﻞ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻛﻴﻔﺮ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﺑﺪﻱ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻥ ﻣﻘﺮّﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺗﺎ ﺟﻠﻮﻱ ﻗﺘﻞ ﻭ ﺟﺮﺍﺋﻢ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮﺩ. ﺗﻌﺒﻴﺮﺍﺗﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺑﺮﺍﻱ «ﻗﺘﻞ ﻋﻤﺪﻱ ﻣﺆﻣﻦ» ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ، ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻱ ﻫﻴﭻ ﮔﻨﺎﻫﻲ ﻧﻴﺎﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺗﻮﺑﻪ ﻱ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻋﻤﺪ ﻣﺆﻣﻨﻲ ﺭﺍ ﺑﻜﺸﺪ ﻗﺼﺎﺹ ﺍﺳﺖ.(١٢١)
١- ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﻛﺸﺘﻦ ﺑﻲ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺍﻭّﻟﻴﻦ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺳﺆﺍﻝ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.
٢- ﻳﺎﻏﻲ ﺗﺮﻳﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩ، ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﺑﻜﺸﺪ ﻳﺎ ﺑﺰﻧﺪ.
٣- ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ ﮔﻨﺎﻩ ﻗﺘﻞ، ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻣﻘﺘﻮﻝ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺩﻭﺵ ﻗﺎﺗﻞ ﻣﻲ ﺍﻓﺘﺪ.
٤- ﺍﮔﺮ ﺍﻫﻞ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺩﺭ ﻗﺘﻞ ﻣﺆﻣﻨﻲ ﺷﺮﻳﻚ ﺷﻮﻧﺪ، ﻫﻤﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ.
٥ - ﺍﮔﺮ ﻫﻤﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﻓﻨﺎ ﺷﻮﺩ، ﺁﺳﺎﻥ ﺗﺮ ﺍﺯ ﻗﺘﻞ ﻳﻚ ﺑﻲ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﺳﺖ.(١٢٢)
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﺩﺭ ﻧﻈﺎم ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ، ﻫﻴﭻ ﻣﻘﺎﻣﻲ ﺣﻖّ ﻗﺘﻞ ﻭ ﺍﻋﺪﺍم ﺑﻲ ﺟﻬﺖ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﺩ. «ﻣﻦ ﻳﻘﺘﻞ... ﻣﺘﻌﻤّﺪﺍً» (ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﻧﻈﺎم ﻃﺎﻏﻮﺗﻲ ﺷﻌﺎﺭ «ﺍﻧَﺎ ﺍُﺣﻴﻲ ﻭ ﺍُﻣﻴﺖ»(١٢٣) ﻫﺴﺖ.)
٢- ﺍﺭﺯﺵ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻓﻜﺎﺭ ﻭ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﻭﺳﺖ. «ﻣﺆﻣﻨﺎً»
٣- ﺩﺭ ﻛﻴﻔﺮ، ﺣﺴﺎﺏ ﻟﻐﺰﺷﻬﺎﻱ ﺁﮔﺎﻫﺎﻧﻪ ﻭ ﻣﻐﺮﺿﺎﻧﻪ ﺟﺪﺍﺳﺖ. «ﻣﺘﻌﻤﺪﺍً»
٤- ﻗﺘﻞ ﻭ ﺧﻮﻧﺮﻳﺰﻱ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻛﺒﻴﺮﻩ ﺍﺳﺖ. «ﻓﺠﺰﺍﺅﻩ ﺟﻬﻨّﻢ»
٥ - ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻭ ﻛﻴﻔﺮ ﺳﻨﮕﻴﻦ، ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﻓﺴﺎﺩ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭ ﻋﺎﻣﻞ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻭﺣﻔﻆ ﺍﻣﻨﻴّﺖ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺍﺳﺖ. «ﻣﻦ ﻳﻘﺘﻞ... ﻓﺠﺰﺍﺅﻩ ﺟﻬ
ﻭَﻣَﻦْ ﻳَﻘْﺘُﻞْ ﻣُﺆْﻣِﻨﺎً ﻣُّﺘَﻌَﻤِّﺪﺍً ﻓَﺠَﺰَﺁﺅُﻩُ ﺟَﻬَﻨَّﻢُ ﺧَﺎﻟِﺪﺍً ﻓِﻴﻬَﺎ ﻭَﻏَﻀِﺐَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻭَﻟَﻌَﻨَﻪُ ﻭَﺃَﻋَﺪَّ ﻟَﻪُ ﻋَﺬَﺍﺑﺎً ﻋَﻈِﻴﻤﺎً
ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﻪ ﻋﻤﺪ ﻣﺆﻣﻨﻲ ﺭﺍ ﺑﻜﺸﺪ ﭘﺲ ﻛﻴﻔﺮﺵ ﺩﻭﺯﺥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻏﻀﺐ ﻭ ﻟﻌﻨﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
#قرآن_سوره_نساء_آیه۹۳
#قتل
#قصاص
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
ﺩﺭ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺑﺤﺮﺍﻧﻲ ﺟﻨﮓ ﺍﺣﺪ، ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ، ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺧﺼﻮﻣﺖ ﻫﺎﻱ ﺷﺨﺼﻲ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺟﺎﻫﻠﻴّﺖ ﻛﺸﺖ. ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻭﺣﻲ ﺁﮔﺎﻩ ﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺍﺯ ﺍُﺣﺪ، ﺩﺭ ﻣﺤﻠّﻪ ﻱ «ﻗُﺒﺎ» ﺑﻪ ﻗﺼﺎﺹ ﻗﺘﻞ ﻣﺆﻣﻦ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩ، ﺁﻥ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻗﺎﺗﻞ ﺭﺍ ﺑﻜﺸﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﭘﺸﻴﻤﺎﻧﻲ ﺍﻭ ﺗﻮﺟّﻬﻲ ﻧﻜﺮﺩ.(١٢٠)
ﺍﺳﻠﺎم ﺑﺮﺍﻱ ﺟﺎﻥ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻭ ﺣﻔﻆ ﺍﻣﻨﻴّﺖ ﺍﻓﺮﺍﺩ، ﺍﻫﻤﻴّﺖ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻗﺎﺋﻞ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻛﻴﻔﺮ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﺑﺪﻱ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻥ ﻣﻘﺮّﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺗﺎ ﺟﻠﻮﻱ ﻗﺘﻞ ﻭ ﺟﺮﺍﺋﻢ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮﺩ. ﺗﻌﺒﻴﺮﺍﺗﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺑﺮﺍﻱ «ﻗﺘﻞ ﻋﻤﺪﻱ ﻣﺆﻣﻦ» ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ، ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻱ ﻫﻴﭻ ﮔﻨﺎﻫﻲ ﻧﻴﺎﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺗﻮﺑﻪ ﻱ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻋﻤﺪ ﻣﺆﻣﻨﻲ ﺭﺍ ﺑﻜﺸﺪ ﻗﺼﺎﺹ ﺍﺳﺖ.(١٢١)
١- ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﻛﺸﺘﻦ ﺑﻲ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺍﻭّﻟﻴﻦ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺳﺆﺍﻝ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.
٢- ﻳﺎﻏﻲ ﺗﺮﻳﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩ، ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﺑﻜﺸﺪ ﻳﺎ ﺑﺰﻧﺪ.
٣- ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ ﮔﻨﺎﻩ ﻗﺘﻞ، ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻣﻘﺘﻮﻝ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺩﻭﺵ ﻗﺎﺗﻞ ﻣﻲ ﺍﻓﺘﺪ.
٤- ﺍﮔﺮ ﺍﻫﻞ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺩﺭ ﻗﺘﻞ ﻣﺆﻣﻨﻲ ﺷﺮﻳﻚ ﺷﻮﻧﺪ، ﻫﻤﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ.
٥ - ﺍﮔﺮ ﻫﻤﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﻓﻨﺎ ﺷﻮﺩ، ﺁﺳﺎﻥ ﺗﺮ ﺍﺯ ﻗﺘﻞ ﻳﻚ ﺑﻲ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﺳﺖ.(١٢٢)
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﺩﺭ ﻧﻈﺎم ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ، ﻫﻴﭻ ﻣﻘﺎﻣﻲ ﺣﻖّ ﻗﺘﻞ ﻭ ﺍﻋﺪﺍم ﺑﻲ ﺟﻬﺖ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﺩ. «ﻣﻦ ﻳﻘﺘﻞ... ﻣﺘﻌﻤّﺪﺍً» (ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﻧﻈﺎم ﻃﺎﻏﻮﺗﻲ ﺷﻌﺎﺭ «ﺍﻧَﺎ ﺍُﺣﻴﻲ ﻭ ﺍُﻣﻴﺖ»(١٢٣) ﻫﺴﺖ.)
٢- ﺍﺭﺯﺵ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻓﻜﺎﺭ ﻭ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﻭﺳﺖ. «ﻣﺆﻣﻨﺎً»
٣- ﺩﺭ ﻛﻴﻔﺮ، ﺣﺴﺎﺏ ﻟﻐﺰﺷﻬﺎﻱ ﺁﮔﺎﻫﺎﻧﻪ ﻭ ﻣﻐﺮﺿﺎﻧﻪ ﺟﺪﺍﺳﺖ. «ﻣﺘﻌﻤﺪﺍً»
٤- ﻗﺘﻞ ﻭ ﺧﻮﻧﺮﻳﺰﻱ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻛﺒﻴﺮﻩ ﺍﺳﺖ. «ﻓﺠﺰﺍﺅﻩ ﺟﻬﻨّﻢ»
٥ - ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻭ ﻛﻴﻔﺮ ﺳﻨﮕﻴﻦ، ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﻓﺴﺎﺩ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭ ﻋﺎﻣﻞ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻭﺣﻔﻆ ﺍﻣﻨﻴّﺖ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺍﺳﺖ. «ﻣﻦ ﻳﻘﺘﻞ... ﻓﺠﺰﺍﺅﻩ ﺟﻬ
۱.۰k
۰۸ مهر ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.