تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره فجر
فضیلت قرائت این سوره :
امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: سوره فجر را در نمازهای واجب و نافله خود بخوانید كه آن سوره از برای حسین بن علی علیه السلام است. هر كه آن را بخواند، در روز قیامت همراه حسین علیه السلام و هم مرتبه او در بهشت خواهد بود. به درستی كه خداوند قدرتمند و حكیم است
آیه 1 تا 5
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ
به نام خدا كه رحمتش بى اندازه است و مهربانى اش هميشگى
وَ الْفَجْرِ (١)
سوگند به سپيده دم
وَ لَيٰالٍ عَشْرٍ (٢)
و به شب هاى ده گانه
وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ (٣)
و به زوج و فرد
وَ اللَّيْلِ إِذٰا يَسْرِ (٤)
و به شب هنگامى كه مى گذرد
هَلْ فِي ذٰلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ (٥)
آيا در آنچه گفته شد، سوگندى براى خردمند هست ؟
نکته ها:
«فجر» به معناى شكافتن است و مراد از آن، شكافتن تاريكى با سپيده دم است كه زمان مقدّس و با ارزشى است و در آن هنگام، جنبنده ها به تكاپو مى افتند و صبح و روز تازه اى را آغاز مى كنند.
در حديثى مراد از فجر را حضرت مهدى عليه السلام دانسته «الفجر هو القائم عليه السلام» كه شب تاريك ظلم و فساد، به صبح قيام آن حضرت برچيده خواهد شد.(34)
«حِجر» به معناى منع و مراد از آن عقل است كه انسان را از كار خلاف منع مى كند. چنانكه «محجور» به معناى ممنوع التصرف است.
در روايات، براى «شَفع» به معناى زوج و «وَتر» به معناى فرد، مصاديق زيادى گفته شده است، از جمله اينكه مراد از وتر، روز نهم ذى الحجه (روز عرفه) و مراد از شفع روز دهم ذى الحجه (عيد قربان) است و يا مراد از شفع، دو كوه صفا و مروه است و مراد از وتر، كعبه كه يكى است. و يا مراد از وتر، خداوند يكتا و مراد از شفع، مخلوقات اند كه همه جفت و زوج هستند، يا مراد نماز مستحبّى شفع و وتر است كه در سحر خوانده مى شود و يا مراد از شفع، روز نهم و دهم ذى الحجه و وتر، شب مشعر است.(35)
زمان خيلى ارزشمند و بلكه مقدّس است و نبايد آن را بيهوده از دست دهيم. خداوند به تمام بخشهاى زمان سوگند ياد كرده است؛
«والصبح»(36) به صبح سوگند، «والضُحى»(37) به چاشت سوگند، «والنهار»(38) به روز سوگند، «والعصر»(39) به عصر سوگند.
جالب آنكه به سحر سه بار سوگند ياد كرده است؛ «والّيل اذا يَسر»(40)، «والّيل اذا عَسعس»(41)، «والّيل اذ أدبر»(42) (به شب سوگند آنگاه كه رو به آخر مى رود، يعنى به هنگام سحر سوگند.)
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره فجر
فضیلت قرائت این سوره :
امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: سوره فجر را در نمازهای واجب و نافله خود بخوانید كه آن سوره از برای حسین بن علی علیه السلام است. هر كه آن را بخواند، در روز قیامت همراه حسین علیه السلام و هم مرتبه او در بهشت خواهد بود. به درستی كه خداوند قدرتمند و حكیم است
آیه 1 تا 5
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ
به نام خدا كه رحمتش بى اندازه است و مهربانى اش هميشگى
وَ الْفَجْرِ (١)
سوگند به سپيده دم
وَ لَيٰالٍ عَشْرٍ (٢)
و به شب هاى ده گانه
وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ (٣)
و به زوج و فرد
وَ اللَّيْلِ إِذٰا يَسْرِ (٤)
و به شب هنگامى كه مى گذرد
هَلْ فِي ذٰلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ (٥)
آيا در آنچه گفته شد، سوگندى براى خردمند هست ؟
نکته ها:
«فجر» به معناى شكافتن است و مراد از آن، شكافتن تاريكى با سپيده دم است كه زمان مقدّس و با ارزشى است و در آن هنگام، جنبنده ها به تكاپو مى افتند و صبح و روز تازه اى را آغاز مى كنند.
در حديثى مراد از فجر را حضرت مهدى عليه السلام دانسته «الفجر هو القائم عليه السلام» كه شب تاريك ظلم و فساد، به صبح قيام آن حضرت برچيده خواهد شد.(34)
«حِجر» به معناى منع و مراد از آن عقل است كه انسان را از كار خلاف منع مى كند. چنانكه «محجور» به معناى ممنوع التصرف است.
در روايات، براى «شَفع» به معناى زوج و «وَتر» به معناى فرد، مصاديق زيادى گفته شده است، از جمله اينكه مراد از وتر، روز نهم ذى الحجه (روز عرفه) و مراد از شفع روز دهم ذى الحجه (عيد قربان) است و يا مراد از شفع، دو كوه صفا و مروه است و مراد از وتر، كعبه كه يكى است. و يا مراد از وتر، خداوند يكتا و مراد از شفع، مخلوقات اند كه همه جفت و زوج هستند، يا مراد نماز مستحبّى شفع و وتر است كه در سحر خوانده مى شود و يا مراد از شفع، روز نهم و دهم ذى الحجه و وتر، شب مشعر است.(35)
زمان خيلى ارزشمند و بلكه مقدّس است و نبايد آن را بيهوده از دست دهيم. خداوند به تمام بخشهاى زمان سوگند ياد كرده است؛
«والصبح»(36) به صبح سوگند، «والضُحى»(37) به چاشت سوگند، «والنهار»(38) به روز سوگند، «والعصر»(39) به عصر سوگند.
جالب آنكه به سحر سه بار سوگند ياد كرده است؛ «والّيل اذا يَسر»(40)، «والّيل اذا عَسعس»(41)، «والّيل اذ أدبر»(42) (به شب سوگند آنگاه كه رو به آخر مى رود، يعنى به هنگام سحر سوگند.)
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۷۹۷
۰۶ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.