.
.
#فرهنگ_نیوز : آیا لفظ «#سفیانی» که در #احادیث از آن سخن به میان آمده، واژهای نمادین است، یا به یک شخصیت انسانی دارد؟
.
نظر #مشهور این است که سفیانی، به عنوان اولین علامت حتمی #ظهور، از نسل #بنی_امیه و از فرزندان #ابوسفیان و هندجگرخوار از منطقه وای یابس کشور #سوریه در مرز اردن، در #ماه_رجب سال ظهور #امام_مهدی، خروج خواهد کرد و شش ماه می جنگد و نه ماه هم بر الکور الخمس (مناطق پنج گانه) در منطقه #شام حکومت خواهدکرد. سفیانی که به عنوان بزرگترین دشمنان امام مهدی، لقب گرفته است. بعد از عقب نشینی او از #عراق و شام، در جنگ #آزادسازی_قدس، به دست #یاران_امام مهدی، به قتل خواهد رسید.
.
اما عدهای بر این باورند که واژه سفیانی، نمادین است: #نماد دانستن سفیانی میتواند به این معنا باشد که سفیانی یک جریان فکری و فرهنگی است. این جریان که در درون دنیای #اسلام شکل گرفته، با اندیشه #مهدویت #شیعی و ارزشهای مربوط به آن در تعارض است.
.
فرضیه نمادین بودن سفیانی، به دلایل مختلفی، نادرست و باطل است، زیرا:
.
1- سمبلیک گرفتن سفیانی با روایات متعددی در تعارض است، از جمله:
#امام_صادق علیهالسلام در روایت معتبری فرمودهاند:
تو اگر سفیانی را ببینی، پلیدترین مردمان را دیدهای .... خباثت او به اندازهای است که مادر فرزندش را زنده زنده دفن میکند از ترس این که مبادا مکان او را گزارش دهد.
.
2ـ نمادین دانستن سفیانی با ظاهر روایات متعددی مخالفت دارد؛
به عقیده مشهور #شیعه، و بنابر ظاهر #روایات، سفیانی، انسانی است با نامی مشخص، از خاندانی معین (از نسل بین امیه و یزید) و با ویژگیهای جسمانی خاص که به دین و مذهبی مخالف عقاید شیعه، اعتقاد دارد و در زمان و مکان معینی (ماه رجب از مناطق مرزی کشور سوریه و اردن) قیام میکند و به کشورهای مختلفی تز جمله عراق و #عربستان، یورش میبرد. و نمادین دانستن و کنایی گرفتن روایات سفیانی، خلاف ظاهر احادیث اسلامی است.
.
در نهایت، در پاسخ به این پرسش که: آیا سفیانی، نماد است یا حقیقت؟ می توان چنین پاسخ گفت: میتوان به سفیانی، به عنوان نماد تفکر حاکم و جریان مخالف شیعه، نگریست و در عین حال اینکه جریان سفیانی در گستره جهان اسلام، به عنوان تفکر ضدشیعی قلمداد میشود، هیچ استبعادی ندارد که رهبر این جریان، شخصی واحد و از خاندان ابوسفیان باشد.
.
#منتظران_مهدی
#منتظران_ظهور
#او_خواهد_آمد
#علائم_ظهور
#نشانه_های_ظهور
#آخرالزمان
#فرهنگ_نیوز : آیا لفظ «#سفیانی» که در #احادیث از آن سخن به میان آمده، واژهای نمادین است، یا به یک شخصیت انسانی دارد؟
.
نظر #مشهور این است که سفیانی، به عنوان اولین علامت حتمی #ظهور، از نسل #بنی_امیه و از فرزندان #ابوسفیان و هندجگرخوار از منطقه وای یابس کشور #سوریه در مرز اردن، در #ماه_رجب سال ظهور #امام_مهدی، خروج خواهد کرد و شش ماه می جنگد و نه ماه هم بر الکور الخمس (مناطق پنج گانه) در منطقه #شام حکومت خواهدکرد. سفیانی که به عنوان بزرگترین دشمنان امام مهدی، لقب گرفته است. بعد از عقب نشینی او از #عراق و شام، در جنگ #آزادسازی_قدس، به دست #یاران_امام مهدی، به قتل خواهد رسید.
.
اما عدهای بر این باورند که واژه سفیانی، نمادین است: #نماد دانستن سفیانی میتواند به این معنا باشد که سفیانی یک جریان فکری و فرهنگی است. این جریان که در درون دنیای #اسلام شکل گرفته، با اندیشه #مهدویت #شیعی و ارزشهای مربوط به آن در تعارض است.
.
فرضیه نمادین بودن سفیانی، به دلایل مختلفی، نادرست و باطل است، زیرا:
.
1- سمبلیک گرفتن سفیانی با روایات متعددی در تعارض است، از جمله:
#امام_صادق علیهالسلام در روایت معتبری فرمودهاند:
تو اگر سفیانی را ببینی، پلیدترین مردمان را دیدهای .... خباثت او به اندازهای است که مادر فرزندش را زنده زنده دفن میکند از ترس این که مبادا مکان او را گزارش دهد.
.
2ـ نمادین دانستن سفیانی با ظاهر روایات متعددی مخالفت دارد؛
به عقیده مشهور #شیعه، و بنابر ظاهر #روایات، سفیانی، انسانی است با نامی مشخص، از خاندانی معین (از نسل بین امیه و یزید) و با ویژگیهای جسمانی خاص که به دین و مذهبی مخالف عقاید شیعه، اعتقاد دارد و در زمان و مکان معینی (ماه رجب از مناطق مرزی کشور سوریه و اردن) قیام میکند و به کشورهای مختلفی تز جمله عراق و #عربستان، یورش میبرد. و نمادین دانستن و کنایی گرفتن روایات سفیانی، خلاف ظاهر احادیث اسلامی است.
.
در نهایت، در پاسخ به این پرسش که: آیا سفیانی، نماد است یا حقیقت؟ می توان چنین پاسخ گفت: میتوان به سفیانی، به عنوان نماد تفکر حاکم و جریان مخالف شیعه، نگریست و در عین حال اینکه جریان سفیانی در گستره جهان اسلام، به عنوان تفکر ضدشیعی قلمداد میشود، هیچ استبعادی ندارد که رهبر این جریان، شخصی واحد و از خاندان ابوسفیان باشد.
.
#منتظران_مهدی
#منتظران_ظهور
#او_خواهد_آمد
#علائم_ظهور
#نشانه_های_ظهور
#آخرالزمان
۳.۲k
۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.