تفسیر قرآن
پیامهای آیه 2 سوره حشر
- قهر خداوند نسبت به يهوديان پيمان شكن كافر، حكيمانه است. «العزيز الحكيم هو الّذى أخرج»
- نشانه عزّت خداوند، تار و مار شدن يهوديان پيمان شكن و توطئه گر است. «العزيز الحكيم هو الّذى أخرج»
- تمام پيروزى ها را از او بدانيم. «هو الّذى أخرج الّذين كفروا...»
- حساب توطئه گران اهل كتاب از حساب بقيه آنان جداست. «الّذين كفروامن أهل الكتاب»
- تبعيد از وطن، يكى از مجازات الهى است. «هو الّذى أخرج... من ديارهم»
- قدرت هيچ كس و گروهى را پايدار ندانيد. «ما ظننتم ان يخرجوا»
- كيفر كسى كه از تعهّدات و پيمان هاى اجتماعى خارج مى شود، آن است كه از وطن خارج شود. «ان يخرجوا...»
- محاسبات و تجهزات كفّار در برابر اراده الهى، ناكارآمد و بى فايده است. «ظنوا انهم مانعتهم حصونهم»
- در جنگ و جهاد با كفار، تمام محاسبات نبايد بر اساس تجهيزات و امكانات مادى باشد. «فاتاهم اللّه من حيث لم يحتسبوا»
- تخريب ساختمان هاى دشمن، در مواردى جايز است. «يخربون بيوتهم بايديهم و أيدى المؤمنين»
- آنجا كه اراده خدا باشد، دوست و دشمن دست به يك كار مى زنند. «يخربون بيوتهم بايديهم و أيدى المؤمنين»
- خداوند هم سبب ساز است و هم سبب سوز، ترس را سبب قرار مى دهد و دژها را از سببيّت مى اندازد. «قذف فى قلوبهم الرعب»
- مطالعه تاريخ، سرگرمى نيست، وسيله عبرت است. «فاعتبروا...» تاريخ، گذرگاه است نه توقّف گاه.
- استفاده از تاريخ، بصيرت مى خواهد. «فاعتبروا يا أولى الابصار»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- قهر خداوند نسبت به يهوديان پيمان شكن كافر، حكيمانه است. «العزيز الحكيم هو الّذى أخرج»
- نشانه عزّت خداوند، تار و مار شدن يهوديان پيمان شكن و توطئه گر است. «العزيز الحكيم هو الّذى أخرج»
- تمام پيروزى ها را از او بدانيم. «هو الّذى أخرج الّذين كفروا...»
- حساب توطئه گران اهل كتاب از حساب بقيه آنان جداست. «الّذين كفروامن أهل الكتاب»
- تبعيد از وطن، يكى از مجازات الهى است. «هو الّذى أخرج... من ديارهم»
- قدرت هيچ كس و گروهى را پايدار ندانيد. «ما ظننتم ان يخرجوا»
- كيفر كسى كه از تعهّدات و پيمان هاى اجتماعى خارج مى شود، آن است كه از وطن خارج شود. «ان يخرجوا...»
- محاسبات و تجهزات كفّار در برابر اراده الهى، ناكارآمد و بى فايده است. «ظنوا انهم مانعتهم حصونهم»
- در جنگ و جهاد با كفار، تمام محاسبات نبايد بر اساس تجهيزات و امكانات مادى باشد. «فاتاهم اللّه من حيث لم يحتسبوا»
- تخريب ساختمان هاى دشمن، در مواردى جايز است. «يخربون بيوتهم بايديهم و أيدى المؤمنين»
- آنجا كه اراده خدا باشد، دوست و دشمن دست به يك كار مى زنند. «يخربون بيوتهم بايديهم و أيدى المؤمنين»
- خداوند هم سبب ساز است و هم سبب سوز، ترس را سبب قرار مى دهد و دژها را از سببيّت مى اندازد. «قذف فى قلوبهم الرعب»
- مطالعه تاريخ، سرگرمى نيست، وسيله عبرت است. «فاعتبروا...» تاريخ، گذرگاه است نه توقّف گاه.
- استفاده از تاريخ، بصيرت مى خواهد. «فاعتبروا يا أولى الابصار»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۸۴۱
۰۶ تیر ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.