انسان کامل
#انسان_کامل
#ملاصدرا
از شگفتی های آفرینش الهی، و از عجایب خلقت او، آفرینش #انسان است،
که خداوند رحمان او را جهانی همانند جهان ربوبی (عالم صغیری مثل عالم کبیر) آفریده.
و نشئه جامعی پدید آورده که مجموع آنچه در دیگر عوالم و نشئات وجودی است، در آن گرد آمده است.
ذاتی خلق فرموده موصوف به تمام آنچه ذات احدی او به آنها توصیف و تعریف می گردد، از صفات #جمال و #جلال، و آثار و افعال، و عوالم و نشئات، و خلایق و قلم و لوح و قضا و قدر و فرشتگان و افلاک و عناصر و مرکبات و #بهشت و دوزخ و مالک و غیره.
خلاصه آنکه #انسان_کامل را خداوند نمونه و مثالی از جهت ذات و صفت و فعل برای خود آفریده،
و شناخت این پدیده شگفت انگیز،
و این نظم زیبا و لطیف؛
و درک این حکمت پسندیده،
با رازهایی بسیاری که در آن پیچیده،
امری پوشیده و پنهان و سر بزرگی از معرفت الهی است.
بلکه #معرفت و شناخت الهی جز به معرفت انسان کامل ممکن نیست.
زیرا او باب الهی،
ریسمان محکم،
و طناب استواری است که بوسیله آن به جهان اعلی و برتر توان رفت.
و راه راستی است که به #خداوند علیم حکیم منتهی می شود،
و کتاب کریمی است که از پروردگار رحمان رحیم نازل و وارد گردیده است.
لذا بر هر فردی معرفت آنچه در این کتاب پوشیده مکنون، و فهم راز این گنجینه مخزون است، واجب و لازم می باشد.
و این معنی ضرورت و لزوم شناخت #پیغمبر و امام(ع) است که فرمود:
من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه.
هر که بمیرد و امام زمان خود را نشناسد بر مردن جاهلی مرده است.
زیرا حیات و زندگانی انسان در جهان جاوید، تنها به معارف حکمت الهی است.
و در وجود انسان کامل #حکمت به تمامی ،پیچیده و دفین است.
صدر الدین شیرازی(ملاصدرا)؛ رضوان الله علیه
تفسیر آیه نور،صفحه 69
#ملاصدرا
از شگفتی های آفرینش الهی، و از عجایب خلقت او، آفرینش #انسان است،
که خداوند رحمان او را جهانی همانند جهان ربوبی (عالم صغیری مثل عالم کبیر) آفریده.
و نشئه جامعی پدید آورده که مجموع آنچه در دیگر عوالم و نشئات وجودی است، در آن گرد آمده است.
ذاتی خلق فرموده موصوف به تمام آنچه ذات احدی او به آنها توصیف و تعریف می گردد، از صفات #جمال و #جلال، و آثار و افعال، و عوالم و نشئات، و خلایق و قلم و لوح و قضا و قدر و فرشتگان و افلاک و عناصر و مرکبات و #بهشت و دوزخ و مالک و غیره.
خلاصه آنکه #انسان_کامل را خداوند نمونه و مثالی از جهت ذات و صفت و فعل برای خود آفریده،
و شناخت این پدیده شگفت انگیز،
و این نظم زیبا و لطیف؛
و درک این حکمت پسندیده،
با رازهایی بسیاری که در آن پیچیده،
امری پوشیده و پنهان و سر بزرگی از معرفت الهی است.
بلکه #معرفت و شناخت الهی جز به معرفت انسان کامل ممکن نیست.
زیرا او باب الهی،
ریسمان محکم،
و طناب استواری است که بوسیله آن به جهان اعلی و برتر توان رفت.
و راه راستی است که به #خداوند علیم حکیم منتهی می شود،
و کتاب کریمی است که از پروردگار رحمان رحیم نازل و وارد گردیده است.
لذا بر هر فردی معرفت آنچه در این کتاب پوشیده مکنون، و فهم راز این گنجینه مخزون است، واجب و لازم می باشد.
و این معنی ضرورت و لزوم شناخت #پیغمبر و امام(ع) است که فرمود:
من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه.
هر که بمیرد و امام زمان خود را نشناسد بر مردن جاهلی مرده است.
زیرا حیات و زندگانی انسان در جهان جاوید، تنها به معارف حکمت الهی است.
و در وجود انسان کامل #حکمت به تمامی ،پیچیده و دفین است.
صدر الدین شیرازی(ملاصدرا)؛ رضوان الله علیه
تفسیر آیه نور،صفحه 69
۳.۰k
۲۵ آذر ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.