سخن خالق با انسان
✍ راه ورود به بهشت، پاكى و پارسایى است. «سیق الّذین اتّقوا ربّهم الى الجنّة»
- بهشت نیز درهاى متعدّدى دارد. «ابوابها»
- «سلام علیكم» درود فرشتگان به بهشتیان است كه در دنیا نیز این گونه سلام سفارش شده است.
- شرط ورود به بهشت پاكى است كه یا از اول بوده و یا در اثر توبه پیدا شده است. «طبتم فادخلوها»
در آیه ى 71 خواندیم: همین كه دوزخیان به دوزخ مى رسند درها باز مى شود «جاؤها فتحت» ولى در این آیه مى فرماید: «و فتحت» یعنى بهشتیان به بهشت مى رسند در حالى كه قبلاً درها برایشان باز شده است.
در كتاب خصال از حضرت على علیه السلام نقل شده است كه بهشت هشت در دارد و هر درى مخصوص گروهى است. یك در براى انبیا و صدّیقان، یكى براى شهدا و صالحان و پنج در براى شیعیان من و یك در براى مسلمانانى كه كینه ى مرا ندارند.(80)
سؤال: با آنكه عمر و اعمال نیك و بد انسان در دنیا محدود است، چرا كیفر و پاداش قیامت نامحدود است كه قرآن مى فرماید: دوزخیان و بهشتیان جاودانه در آتش یا بهشت خواهند بود.
پاسخ: اولاً جاودانگى در بهشت، از باب لطف خداوند است و منافاتى با عدل ندارد. ثانیاً جاودانگى در دوزخ براى همه دوزخیان نیست بلكه بسیارى از مجرمان پس از دیدن كیفر اعمالشان و پاك شدن از گناه، وارد بهشت مى شوند. ثالثاً مدّت كیفر بستگى به میزان سبكى یا سنگینى جرم دارد، نه زمان انجام جرم. چه بسا كسى كه در یك لحظه اقدام به قتل كسى كرده و حتّى موفّق نشده، امّا دادگاه براى او حبس ابد مقرّر مى كند. آیا مجازات كبریت زدن به یك بشكه بنزین یا یك كشتى بنزین یكسان است؟ آرى، آن كه تمام عمر نافرمانى خالق هستى و خداى بزرگ را كرده است، براى همیشه در عذاب خواهد بود.
-----
80) تفسیر المیزان.
- بهشت نیز درهاى متعدّدى دارد. «ابوابها»
- «سلام علیكم» درود فرشتگان به بهشتیان است كه در دنیا نیز این گونه سلام سفارش شده است.
- شرط ورود به بهشت پاكى است كه یا از اول بوده و یا در اثر توبه پیدا شده است. «طبتم فادخلوها»
در آیه ى 71 خواندیم: همین كه دوزخیان به دوزخ مى رسند درها باز مى شود «جاؤها فتحت» ولى در این آیه مى فرماید: «و فتحت» یعنى بهشتیان به بهشت مى رسند در حالى كه قبلاً درها برایشان باز شده است.
در كتاب خصال از حضرت على علیه السلام نقل شده است كه بهشت هشت در دارد و هر درى مخصوص گروهى است. یك در براى انبیا و صدّیقان، یكى براى شهدا و صالحان و پنج در براى شیعیان من و یك در براى مسلمانانى كه كینه ى مرا ندارند.(80)
سؤال: با آنكه عمر و اعمال نیك و بد انسان در دنیا محدود است، چرا كیفر و پاداش قیامت نامحدود است كه قرآن مى فرماید: دوزخیان و بهشتیان جاودانه در آتش یا بهشت خواهند بود.
پاسخ: اولاً جاودانگى در بهشت، از باب لطف خداوند است و منافاتى با عدل ندارد. ثانیاً جاودانگى در دوزخ براى همه دوزخیان نیست بلكه بسیارى از مجرمان پس از دیدن كیفر اعمالشان و پاك شدن از گناه، وارد بهشت مى شوند. ثالثاً مدّت كیفر بستگى به میزان سبكى یا سنگینى جرم دارد، نه زمان انجام جرم. چه بسا كسى كه در یك لحظه اقدام به قتل كسى كرده و حتّى موفّق نشده، امّا دادگاه براى او حبس ابد مقرّر مى كند. آیا مجازات كبریت زدن به یك بشكه بنزین یا یك كشتى بنزین یكسان است؟ آرى، آن كه تمام عمر نافرمانى خالق هستى و خداى بزرگ را كرده است، براى همیشه در عذاب خواهد بود.
-----
80) تفسیر المیزان.
۷۶۰
۰۵ مهر ۱۴۰۳