استفاده حداکثری در روز طبیعت
استفاده حداکثری در روز طبیعت
عید نوروز بهار طبیعت است. بعد از تعطیلات نوروزی در روز 13 فروردین مردم پیوند دوباره ای با طبیعت برقرار می کنند، و طبق رسم دیرینه ی خود، آنچه در عید نوروز کاشته و پرورش داده اند را به دل طبیعت باز می گرداند...
روز طبیعت
در کلامی از مولا علی علیه السلام، ایشان قرآن آموزی و تفقه در آن را بهار دل آدمی معرفی کرده است: «تعلّموا القرآن فانّه احسن الحدیث و تفقّهوا فیه فانّه ربیع القلوب... قرآن را بیاموزید که بهترین گفتار است و آن را بفهمید زیرا که بهار دل هاست.» [نهج البلاغه/ خطبه 110]
عید نوروز هم، بهار طبیعت است. بعد از تعطیلات نوروزی در روز 13 فروردین مردم پیوند دوباره ای با طبیعت برقرار می کنند، و طبق رسم دیرینه ی خود، آنچه در عید نوروز کاشته و پرورش داده اند را به دل طبیعت باز می گرداند که البته توصیه می شود به جای گندم و حبوبات از دانه هایی استفاده کنند که بعد از سبز شدن بتوانیم آن را طوری در دامن طبیعت بکاریم، تا به رشد خود ادامه دهد.
بعبارت دیگر یعنی به جای رها کردن آن در سطل زباله یا آب روان، استفاده بهینه ای از آن شود تا هم از یک سو از ارتکاب به گناه کبیره اسراف دور شویم و هم عملی موافق با طبیعت انجام داده باشیم.
از آنجایی که نوروز از سنت های ما ایرانیان و برخی ملل دیگر است خوب است نظر اسلام را پیرامون این سنت جویا شویم
اسلام، در برخورد با سنت های پیشین، سه برخورد داشته:
1: یا به جهت انحراف فکری و اعتقادی مخالفت خود را به صراحت ابراز داشته. مانند رسم زنده بگور کردن دختران در اعراب جاهلیت
2: یا به جهت اینکه آن رسم، رسم خوبی بوده، آن را تایید کرده است.
3: و یا در مورد آن سکوت کرده.
مقام معظم رهبری در جواب سؤالی درباره عید نوروز فرمودند: «اسلام با آداب و سنن ملّت های مختلف سر جنگ ندارد، گرچه که در اسلام آداب و سنن خاصّی هست، هیچ اشکالی ندارد که ملّت های گوناگون در کنار آداب و سنن اسلامی، آداب و سنتی را که از قرن ها تجربه یا عادت یا به هر حال از گذشتگانشان به ارث برده اند، حفظ کنند.
تنها یک شرط باید مورد ملاحظه قرار بگیرد و آن این است که این آداب و سنن ملّت ها با روح اسلام منافاتی نداشته باشد و هدف گیری حرکت اسلامی را مختل نکند...» [روزنامه جمهوری اسلامی،صبح پنجشنبه،ویژه نوروز، 1361،ص 5]
بنابراین تا زمانی که در این رسم دیرینه خرافات و بدعت وارد نشده باشد، اسلام نه تنها مخالف آن نیست بلکه موافق با آن و در برخی موارد مشوق آن است.
دو توصیه جهت استفاده بیشتر از این فرصت:
الف: یادآوری رستاخیز و معاد
شاید برای هر یک از ما در زندگی ماشینی کنونی، همین یک بار در سال فرصت پیش بیاید، که سری به دل طبیعت بزنیم، پس چه بهتر است که بتوانیم از آن نهایت استفاده را ببریم.
در جمله ی معروفی می خوانیم: اذا رایتم الربیع فاکثروا ذکر النشور
این جمله به نکته ی ظریفی اشاره دارد و آن اینکه وقتی نظاره گر زنده شدن دوباره طبیعت و یا به عبارتی رستاخیز طبیعت هستیم؛ از خود و رستاخیزمان نیز غافل نشویم.
همانطوری که درختان و گیاهان بعد گذشت چندین ماه از خواب و به عبارتی مرگ طبیعی خود زنده می شوند، انسان ها نیز بعد از مرگ، برای ادامه ی حیات در قیامت، مجددا زنده می شود.
توجه به این روند طبیعی، در این روز طبیعت، می تواند در به باور نشاندن این اصل مهم اعتقادی کمک شایان و قابل توجهی نماید.
ب: تفکر رمز سیر و سلوک
ذر آیات شریفه ی قرآن کریم، حدود 14 آیه، ما را به سیر و سیاحت دعوت می نماید: که به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:
دسته اول: آیاتی که گردش در زمین را موجب عبرت گرفتن می دانند:
" قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ [انعام/11]
بگو: در زمین سیر کنید، سپس بنگرید عاقبت کسانی که آیات ما را دروغ می پنداشتند."
دسته دوم: آیاتی که مسافرت را موجب صاحب دل شدن می داند
«أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ یَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَی الْأَبْصَارُ وَلَکِن تَعْمَی الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ؛[حج/22] آیا در زمین گردش نکرده اند تا دل هایی داشته باشند که با آن بیندیشند یا گوشهایی که با آن بشنوند در حقیقت چشمها کور نیست لیکن دلهایی که در سینه هاست کور است»
ﻟﻄﻔﺎ ﺑﺎ ﺍﺷﺘﺮﺍڪ ﮔﺬﺍﺭﮮ ﺑـﮧ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭمطلب و لینک صفحه ڪﻤڪ ڪﻨﯿﺪ.
جهت نشر مطالب صفحه کپی با لینک صفحه صورت گیرد
صفحه فرهنگی مذهبی بچه شیعه
http://line.me/ti/p/%40exu2771t
http://line.me/ti/p/%40exu2771t
http://line.me/ti/p/%40exu2771t
عید نوروز بهار طبیعت است. بعد از تعطیلات نوروزی در روز 13 فروردین مردم پیوند دوباره ای با طبیعت برقرار می کنند، و طبق رسم دیرینه ی خود، آنچه در عید نوروز کاشته و پرورش داده اند را به دل طبیعت باز می گرداند...
روز طبیعت
در کلامی از مولا علی علیه السلام، ایشان قرآن آموزی و تفقه در آن را بهار دل آدمی معرفی کرده است: «تعلّموا القرآن فانّه احسن الحدیث و تفقّهوا فیه فانّه ربیع القلوب... قرآن را بیاموزید که بهترین گفتار است و آن را بفهمید زیرا که بهار دل هاست.» [نهج البلاغه/ خطبه 110]
عید نوروز هم، بهار طبیعت است. بعد از تعطیلات نوروزی در روز 13 فروردین مردم پیوند دوباره ای با طبیعت برقرار می کنند، و طبق رسم دیرینه ی خود، آنچه در عید نوروز کاشته و پرورش داده اند را به دل طبیعت باز می گرداند که البته توصیه می شود به جای گندم و حبوبات از دانه هایی استفاده کنند که بعد از سبز شدن بتوانیم آن را طوری در دامن طبیعت بکاریم، تا به رشد خود ادامه دهد.
بعبارت دیگر یعنی به جای رها کردن آن در سطل زباله یا آب روان، استفاده بهینه ای از آن شود تا هم از یک سو از ارتکاب به گناه کبیره اسراف دور شویم و هم عملی موافق با طبیعت انجام داده باشیم.
از آنجایی که نوروز از سنت های ما ایرانیان و برخی ملل دیگر است خوب است نظر اسلام را پیرامون این سنت جویا شویم
اسلام، در برخورد با سنت های پیشین، سه برخورد داشته:
1: یا به جهت انحراف فکری و اعتقادی مخالفت خود را به صراحت ابراز داشته. مانند رسم زنده بگور کردن دختران در اعراب جاهلیت
2: یا به جهت اینکه آن رسم، رسم خوبی بوده، آن را تایید کرده است.
3: و یا در مورد آن سکوت کرده.
مقام معظم رهبری در جواب سؤالی درباره عید نوروز فرمودند: «اسلام با آداب و سنن ملّت های مختلف سر جنگ ندارد، گرچه که در اسلام آداب و سنن خاصّی هست، هیچ اشکالی ندارد که ملّت های گوناگون در کنار آداب و سنن اسلامی، آداب و سنتی را که از قرن ها تجربه یا عادت یا به هر حال از گذشتگانشان به ارث برده اند، حفظ کنند.
تنها یک شرط باید مورد ملاحظه قرار بگیرد و آن این است که این آداب و سنن ملّت ها با روح اسلام منافاتی نداشته باشد و هدف گیری حرکت اسلامی را مختل نکند...» [روزنامه جمهوری اسلامی،صبح پنجشنبه،ویژه نوروز، 1361،ص 5]
بنابراین تا زمانی که در این رسم دیرینه خرافات و بدعت وارد نشده باشد، اسلام نه تنها مخالف آن نیست بلکه موافق با آن و در برخی موارد مشوق آن است.
دو توصیه جهت استفاده بیشتر از این فرصت:
الف: یادآوری رستاخیز و معاد
شاید برای هر یک از ما در زندگی ماشینی کنونی، همین یک بار در سال فرصت پیش بیاید، که سری به دل طبیعت بزنیم، پس چه بهتر است که بتوانیم از آن نهایت استفاده را ببریم.
در جمله ی معروفی می خوانیم: اذا رایتم الربیع فاکثروا ذکر النشور
این جمله به نکته ی ظریفی اشاره دارد و آن اینکه وقتی نظاره گر زنده شدن دوباره طبیعت و یا به عبارتی رستاخیز طبیعت هستیم؛ از خود و رستاخیزمان نیز غافل نشویم.
همانطوری که درختان و گیاهان بعد گذشت چندین ماه از خواب و به عبارتی مرگ طبیعی خود زنده می شوند، انسان ها نیز بعد از مرگ، برای ادامه ی حیات در قیامت، مجددا زنده می شود.
توجه به این روند طبیعی، در این روز طبیعت، می تواند در به باور نشاندن این اصل مهم اعتقادی کمک شایان و قابل توجهی نماید.
ب: تفکر رمز سیر و سلوک
ذر آیات شریفه ی قرآن کریم، حدود 14 آیه، ما را به سیر و سیاحت دعوت می نماید: که به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:
دسته اول: آیاتی که گردش در زمین را موجب عبرت گرفتن می دانند:
" قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ [انعام/11]
بگو: در زمین سیر کنید، سپس بنگرید عاقبت کسانی که آیات ما را دروغ می پنداشتند."
دسته دوم: آیاتی که مسافرت را موجب صاحب دل شدن می داند
«أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ یَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَی الْأَبْصَارُ وَلَکِن تَعْمَی الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ؛[حج/22] آیا در زمین گردش نکرده اند تا دل هایی داشته باشند که با آن بیندیشند یا گوشهایی که با آن بشنوند در حقیقت چشمها کور نیست لیکن دلهایی که در سینه هاست کور است»
ﻟﻄﻔﺎ ﺑﺎ ﺍﺷﺘﺮﺍڪ ﮔﺬﺍﺭﮮ ﺑـﮧ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭمطلب و لینک صفحه ڪﻤڪ ڪﻨﯿﺪ.
جهت نشر مطالب صفحه کپی با لینک صفحه صورت گیرد
صفحه فرهنگی مذهبی بچه شیعه
http://line.me/ti/p/%40exu2771t
http://line.me/ti/p/%40exu2771t
http://line.me/ti/p/%40exu2771t
۲.۱k
۱۳ فروردین ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.