و در خانه هایتان بنشینید و آرام گیرید (و بی حاجت و ضرورت
و در خانههایتان بنشینید و آرام گیرید (و بیحاجت و ضرورت از منزل بیرون نروید) و مانند دوره جاهلیت پیشین با آرایش و خود آرایی بیرون نیایید، و نماز به پا دارید و زکات (مال به فقیران) بدهید و از امر خدا و رسول اطاعت کنید. خدا چنین میخواهد که هر رجس و آلایشی را از شما خانواده (نبوت) ببرد و شما را از هر عیب پاک و منزه گرداند (ذیل آیه موافق اخبار شیعه و اهل سنت راجع به شخص پیغمبر و علی و فاطمه و حسنین علیهم السّلام است و اگر راجع به زنان پیغمبر بود بایستی ضمیر مؤنث-عنکنّ-ذکر شود و به سیاق جمل صدر آیه باشد).
نزول :
«شیخ طوسی» گویند: ابوسعید الخدری و انس بن مالک و عائشه و امسلمة و واثلة بن الاسقع روایت کنند که این قسمت از آیه «إِنَّما یرِیدُاللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ» درباره رسول خدا صلی الله علیه و آله و امام علی و حضرت فاطمه و امام حسن و امام حسین علیهمالسلام نازل گردیده است.
امسلمه گوید: پیامبر در خانه من بود. علی و فاطمه و حسن و حسین را نزد خود خواند و آنها را به عباء خیبریه مجلل داشت و سپس فرمود: «اللّهمّ انّ هولاء اهل بیتی فاذهب عنهم الرّجس و طهّرهم تطهیرا» و خداوند آیه تطهیر را نازل فرمود سپس ام سلمة گوید: من گفتم یا رسول اللّه آیا من داخل در اهل البیت شما خواهم بود یا نه. فرمود: نه، ولی تو در خیر و خوبی هستی.
نکته ها
«قَرْنَ» از «وقار» یا «قرار» است، و نتیجهی هر دو معنا یکی است. یعنی برای خودنمایی از خانههای خود خارج نشوید.
«تَبَرُّجَ» از «برج» به معنای خودنمایی است، همان گونه که برج در میان ساختمانهای دیگر جلوهی خاصّی دارد.
جاهلیّتِ اولی نشان دهندهی ظهور جاهلیّت اخری است که ما امروز شاهد آنیم. در حدیث نیز آمده است: «ستکون الجاهلیة الاخری» «1» به زودی جاهلیّت دیگری فرا میرسد.
اگر در جاهلیّت آن روز دختر را زنده به گور میکردند، امروز با سقط جنین، هم دختر را نابود میکنند، هم پسر را.
اگر در جاهلیّت آن روز قتل و آدم کشی وجود داشت، امروز در جنگهای بزرگ و جهانی کشتارهای میلیونی انجام میگیرد.
جاهلیّت آن روز مدرسه نبود و جنایت انجام میگرفت، امروز با وجود هزاران دانشگاه، مهمترین حقوق انسانها پایمال میشود.
در جاهلیّت آن روز فساد و زنا جرم بود؛ امّا امروز در مترقّیترین کشورهای جهان همجنس
#آیات امامه#
#امامت#
نزول :
«شیخ طوسی» گویند: ابوسعید الخدری و انس بن مالک و عائشه و امسلمة و واثلة بن الاسقع روایت کنند که این قسمت از آیه «إِنَّما یرِیدُاللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ» درباره رسول خدا صلی الله علیه و آله و امام علی و حضرت فاطمه و امام حسن و امام حسین علیهمالسلام نازل گردیده است.
امسلمه گوید: پیامبر در خانه من بود. علی و فاطمه و حسن و حسین را نزد خود خواند و آنها را به عباء خیبریه مجلل داشت و سپس فرمود: «اللّهمّ انّ هولاء اهل بیتی فاذهب عنهم الرّجس و طهّرهم تطهیرا» و خداوند آیه تطهیر را نازل فرمود سپس ام سلمة گوید: من گفتم یا رسول اللّه آیا من داخل در اهل البیت شما خواهم بود یا نه. فرمود: نه، ولی تو در خیر و خوبی هستی.
نکته ها
«قَرْنَ» از «وقار» یا «قرار» است، و نتیجهی هر دو معنا یکی است. یعنی برای خودنمایی از خانههای خود خارج نشوید.
«تَبَرُّجَ» از «برج» به معنای خودنمایی است، همان گونه که برج در میان ساختمانهای دیگر جلوهی خاصّی دارد.
جاهلیّتِ اولی نشان دهندهی ظهور جاهلیّت اخری است که ما امروز شاهد آنیم. در حدیث نیز آمده است: «ستکون الجاهلیة الاخری» «1» به زودی جاهلیّت دیگری فرا میرسد.
اگر در جاهلیّت آن روز دختر را زنده به گور میکردند، امروز با سقط جنین، هم دختر را نابود میکنند، هم پسر را.
اگر در جاهلیّت آن روز قتل و آدم کشی وجود داشت، امروز در جنگهای بزرگ و جهانی کشتارهای میلیونی انجام میگیرد.
جاهلیّت آن روز مدرسه نبود و جنایت انجام میگرفت، امروز با وجود هزاران دانشگاه، مهمترین حقوق انسانها پایمال میشود.
در جاهلیّت آن روز فساد و زنا جرم بود؛ امّا امروز در مترقّیترین کشورهای جهان همجنس
#آیات امامه#
#امامت#
۶۷۶
۰۶ فروردین ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.