شبهه:
شبهه:
آیا پیامبر اسلام در برخی نبردها، مسلمانان را تشویق میکردند که شما بروید و بعد از پیروزی، زنان دشمن را به اسارت گرفته و کنیز خود نمایید⁉ ️
💠 پاسخ💠
✅ یکم
👌 آنچه در پرسش آمده، برگرفته از تفاسیر و روایاتی در ذیل آیه 49 سوره توبه است(وَمِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ ائْذَنْ لِی وَلَا تَفْتِنِّی ۚ أَلَا فِی الْفِتْنَةِ سَقَطُوا ۗ وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِیطَةٌ بِالْکَافِرِینَ)
👇 این نقل که خود پیامبر اسلام(ص) چنین موضوعی را برای تشویق مسلمانان مطرح کرده باشد، برگرفته از روایتی ضعیف است که مفسرانی چون طبرسی آن را با عنوان «قیل = گفته شده» نقل کرده که در اصطلاح حدیثشناسی، نقل با عنوان «قیل» نشان از تضعیف راوی و یا نادرست بودن نقل دارد. ضمن اینکه این نقل مورد پذیرش همه مفسران نبوده، تا آنجا که برخی چنین سخنی را نسبت به پیامبر(ص) بعید و باطل میدانند.
❕ اما آنچه مفسران بسیاری به نقل آن پرداختهاند؛ این است که زمانی که پیامبر اسلام(ص) مسلمانان را به غزوه تبوک فراخواندند، جدّ بن قیس رهبر منافقان خدمت حضرتشان آمد و گفت: مرا از این نبرد معذور دار؛ زیرا من شیفته زنانم و میترسم که با مشاهده زنان رومی مرتکب گناه شوم!1
✅ دوم
👌 بر این اساس، آنچه در شأن نزول این آیه نقل شده، آن است که پیامبر اسلام(ص) از یکی از سرکردگان منافقان مدینه به نام جدّ بن قیس میخواهد که در جهاد با رومیان شرکت کند، اما او اینگونه بهانه میآورد: اگر به جنگ رومیان بیایم در برابر دختران و زنان زیبایشان تاب مقاومت نداشته و زنا خواهد کرد و گناهش بر عهده پیامبرست! این معنا از جمله «وَ لا تَفْتِنِّی» (مرا دچار فتنه مکن) استنباط میشود، و این فرد نسبت فتنه را به پیامبر اسلام میدهد!
👌 اما خدای متعال در جواب این بهانه واهی میفرماید: «منافقان با همین رفتارهایشان در فتنه سقوط کردهاند»؛ یعنی اینها به خیال خودشان از فتنه احتمالی احتراز میجویند در حالیکه سخت در اشتباهند و غافلند که این سخنشان، حکایت میکند که همین اکنون گرفتار فتنهاند و شیطان آنان را در فتنه افکنده و فریب داده و دچار هلاکت کفر و ضلالت و نفاق ساخته است.2
نتیجه_گیری
❕ همانگونه که مشاهده میکنید، در نقلی که بیشتر مفسران بدان اشاره کردهاند، این تنها یک منافق است که به این موضوع پرداخته و اینگونه نبود که پیامبر(ص) برای تشویق مسلمانان، سخن از کنیزان رومی بر زبان آورند.
__________________________
1.احسن الحدیث، ج4، ص249 - تفسیر الکاشف، ج4، ص52،
2.المیزان فی تفسیر القرآن، ج9، ص305
معرفی کتاب:
«شبهات بقیع» حجت الاسلام دکتر عصیری.
آیا پیامبر اسلام در برخی نبردها، مسلمانان را تشویق میکردند که شما بروید و بعد از پیروزی، زنان دشمن را به اسارت گرفته و کنیز خود نمایید⁉ ️
💠 پاسخ💠
✅ یکم
👌 آنچه در پرسش آمده، برگرفته از تفاسیر و روایاتی در ذیل آیه 49 سوره توبه است(وَمِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ ائْذَنْ لِی وَلَا تَفْتِنِّی ۚ أَلَا فِی الْفِتْنَةِ سَقَطُوا ۗ وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِیطَةٌ بِالْکَافِرِینَ)
👇 این نقل که خود پیامبر اسلام(ص) چنین موضوعی را برای تشویق مسلمانان مطرح کرده باشد، برگرفته از روایتی ضعیف است که مفسرانی چون طبرسی آن را با عنوان «قیل = گفته شده» نقل کرده که در اصطلاح حدیثشناسی، نقل با عنوان «قیل» نشان از تضعیف راوی و یا نادرست بودن نقل دارد. ضمن اینکه این نقل مورد پذیرش همه مفسران نبوده، تا آنجا که برخی چنین سخنی را نسبت به پیامبر(ص) بعید و باطل میدانند.
❕ اما آنچه مفسران بسیاری به نقل آن پرداختهاند؛ این است که زمانی که پیامبر اسلام(ص) مسلمانان را به غزوه تبوک فراخواندند، جدّ بن قیس رهبر منافقان خدمت حضرتشان آمد و گفت: مرا از این نبرد معذور دار؛ زیرا من شیفته زنانم و میترسم که با مشاهده زنان رومی مرتکب گناه شوم!1
✅ دوم
👌 بر این اساس، آنچه در شأن نزول این آیه نقل شده، آن است که پیامبر اسلام(ص) از یکی از سرکردگان منافقان مدینه به نام جدّ بن قیس میخواهد که در جهاد با رومیان شرکت کند، اما او اینگونه بهانه میآورد: اگر به جنگ رومیان بیایم در برابر دختران و زنان زیبایشان تاب مقاومت نداشته و زنا خواهد کرد و گناهش بر عهده پیامبرست! این معنا از جمله «وَ لا تَفْتِنِّی» (مرا دچار فتنه مکن) استنباط میشود، و این فرد نسبت فتنه را به پیامبر اسلام میدهد!
👌 اما خدای متعال در جواب این بهانه واهی میفرماید: «منافقان با همین رفتارهایشان در فتنه سقوط کردهاند»؛ یعنی اینها به خیال خودشان از فتنه احتمالی احتراز میجویند در حالیکه سخت در اشتباهند و غافلند که این سخنشان، حکایت میکند که همین اکنون گرفتار فتنهاند و شیطان آنان را در فتنه افکنده و فریب داده و دچار هلاکت کفر و ضلالت و نفاق ساخته است.2
نتیجه_گیری
❕ همانگونه که مشاهده میکنید، در نقلی که بیشتر مفسران بدان اشاره کردهاند، این تنها یک منافق است که به این موضوع پرداخته و اینگونه نبود که پیامبر(ص) برای تشویق مسلمانان، سخن از کنیزان رومی بر زبان آورند.
__________________________
1.احسن الحدیث، ج4، ص249 - تفسیر الکاشف، ج4، ص52،
2.المیزان فی تفسیر القرآن، ج9، ص305
معرفی کتاب:
«شبهات بقیع» حجت الاسلام دکتر عصیری.
۸۰۵
۲۵ مهر ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.