تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره عنکبوت
آیه 18 و 19
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَإِن تُكَذِّبُوا فَقَدْ كَذَّبَ أُمَمٌ مِّن قَبْلِكُمْ وَمَا عَلَي الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ (18)
أَوَلَمْ يَرَوْا كَيْفَ يُبْدِئُ اللَّهُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ إِنَّ ذَلِكَ عَلَي اللَّهِ يَسِيرٌ (19)
ترجمه :
و اگر (مرا) تكذيب كنيد (تعجب ندارد)، زيرا امّت هاى پيش از شما (نيز پيامبرانشان را) تكذيب كردند و بر پيامبر (خدا) جز تبليغ روشن (مسئوليّتى) نيست.
آيا نديده اند كه خداوند چگونه آفرينش را آغاز مى كند، سپس آن را باز مى گرداند؟ البتّه اين (كار) بر خداوند آسان است.
نکته ها:
در اين دو آيه به سه اصل مشترك در ميان اديان اشاره شده است:
الف: توحيد. «يُبدى ء اللَّهُ الخلق»
ب: نبوّت. «و ما على الرّسول الاّالبلاغ»
ج: معاد. «ثمّ يعيده»
پیامها :
- همه انبيا مخالفانى داشته اند. پس از مخالفت دشمنان هراسى نداشته باشيم. «كذّب اممٌ ...»
- حوادث تاريخى، مشابه و قابل تكرار است. «اُممٌ من قبلك»
- آشنايى با تاريخ، براى انسان يك نوع تسلّى خاطر است. «كذّب اُممٌ من قبلك»
- تكذيب مخالفان، نبايد مانع تبليغ شود. «و ما على الرسول ...»
- مردم، در انتخاب عقيده آزادند و پيامبر نمى تواند آنان را مجبور كند. «و ان تكذبوا... ما على الرّسول الاّالبلاغ المبين»
من آنچه شرط بلاغ است با تو بگفتم
تو خواه از سخنم پند گير و خواه ملال
- ارشاد و تبليغ، بايد روشن و گويا باشد. «البلاغ المبين»
- با طرح سؤال، فطرت غافلان را بيدار كنيم. «أولم يروا...»
- اسلام دين انديشه است و از همه مردم براى انديشيدن دعوت كرده است. «أولم يروا...»
- جهان آفرينش مظهر قدرت نمايى خداوند در ايجاد حيات و مرگ پديده ها است. «يبدى ء اللّه الخلق ثمّ يعيده»
- آفرينش، حادث و ناپايدار است و سرانجام به سوى خداوند برمى گردند. «يبدى ء اللّه الخلق ثمّ يعيده»
- اعتقاد به مبدأ، سبب اعتقاد به معاد و بى خبرى از قدرت خداوند، مايه انكار معاد است. «يبدى ء اللّه الخلق ثمّ يعيده»
- آفريدن، ميراندن و دوباره زنده كردن، كار دائمى خداوند است. «يبدى ء اللّه الخلق ثمّ يعيده» (فعل مضارع، نشانه ى استمرار و دوام است.)
- آفرينش اوّليه و بازآفرينى در قيامت، براى خداوند آسان است، تنها يك اراده مى خواهد. «انّ ذلك على اللّه يسير»
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره عنکبوت
آیه 18 و 19
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَإِن تُكَذِّبُوا فَقَدْ كَذَّبَ أُمَمٌ مِّن قَبْلِكُمْ وَمَا عَلَي الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ (18)
أَوَلَمْ يَرَوْا كَيْفَ يُبْدِئُ اللَّهُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ إِنَّ ذَلِكَ عَلَي اللَّهِ يَسِيرٌ (19)
ترجمه :
و اگر (مرا) تكذيب كنيد (تعجب ندارد)، زيرا امّت هاى پيش از شما (نيز پيامبرانشان را) تكذيب كردند و بر پيامبر (خدا) جز تبليغ روشن (مسئوليّتى) نيست.
آيا نديده اند كه خداوند چگونه آفرينش را آغاز مى كند، سپس آن را باز مى گرداند؟ البتّه اين (كار) بر خداوند آسان است.
نکته ها:
در اين دو آيه به سه اصل مشترك در ميان اديان اشاره شده است:
الف: توحيد. «يُبدى ء اللَّهُ الخلق»
ب: نبوّت. «و ما على الرّسول الاّالبلاغ»
ج: معاد. «ثمّ يعيده»
پیامها :
- همه انبيا مخالفانى داشته اند. پس از مخالفت دشمنان هراسى نداشته باشيم. «كذّب اممٌ ...»
- حوادث تاريخى، مشابه و قابل تكرار است. «اُممٌ من قبلك»
- آشنايى با تاريخ، براى انسان يك نوع تسلّى خاطر است. «كذّب اُممٌ من قبلك»
- تكذيب مخالفان، نبايد مانع تبليغ شود. «و ما على الرسول ...»
- مردم، در انتخاب عقيده آزادند و پيامبر نمى تواند آنان را مجبور كند. «و ان تكذبوا... ما على الرّسول الاّالبلاغ المبين»
من آنچه شرط بلاغ است با تو بگفتم
تو خواه از سخنم پند گير و خواه ملال
- ارشاد و تبليغ، بايد روشن و گويا باشد. «البلاغ المبين»
- با طرح سؤال، فطرت غافلان را بيدار كنيم. «أولم يروا...»
- اسلام دين انديشه است و از همه مردم براى انديشيدن دعوت كرده است. «أولم يروا...»
- جهان آفرينش مظهر قدرت نمايى خداوند در ايجاد حيات و مرگ پديده ها است. «يبدى ء اللّه الخلق ثمّ يعيده»
- آفرينش، حادث و ناپايدار است و سرانجام به سوى خداوند برمى گردند. «يبدى ء اللّه الخلق ثمّ يعيده»
- اعتقاد به مبدأ، سبب اعتقاد به معاد و بى خبرى از قدرت خداوند، مايه انكار معاد است. «يبدى ء اللّه الخلق ثمّ يعيده»
- آفريدن، ميراندن و دوباره زنده كردن، كار دائمى خداوند است. «يبدى ء اللّه الخلق ثمّ يعيده» (فعل مضارع، نشانه ى استمرار و دوام است.)
- آفرينش اوّليه و بازآفرينى در قيامت، براى خداوند آسان است، تنها يك اراده مى خواهد. «انّ ذلك على اللّه يسير»
۲.۰k
۱۰ فروردین ۱۴۰۰
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.