تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره حدید
آیه 23
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
لِكَيْلاٰ تَأْسَوْا عَلىٰ مٰا فٰاتَكُمْ وَ لاٰ تَفْرَحُوا بِمٰا آتٰاكُمْ وَ اللّٰهُ لاٰ يُحِبُّ كُلَّ مُخْتٰالٍ فَخُورٍ (٢٣)
تا [با يقين به اينكه هر گزند و آسيبى و هر عطا و منعى فقط به ارادۀ خداست و شما را در آن اختيارى نيست] بر آنچه از دست شما رفت، تأسف نخوريد، و بر آنچه به شما عطا كرده است، شادمان و دلخوش نشويد، و خدا هيچ گردنكش خودستا را [كه به نعمت ها مغرور شده است] دوست ندارد
نکته ها:
«مختال» به معناى تكبرى است كه بر اساس توهّم و تخيل بزرگى باشد.
اين آيه دليل آيه قبل است. يعنى اين كه به شما خبر داديم كه حوادث را پيش از آنكه حادث شوند مقرر كرده و نوشته ايم، براى آن است كه ديگر به خاطر نعمتى كه از دست مى دهيد اندوه مخوريد و به خاطر نعمتى كه خدا به شما مى دهد، خوشحالى نكنيد و بدانيد كه نعمت ها امانت الهى است كه به شما سپرده شده است، نه اينكه به مواهب الهى پشت پا بزنيم و از آنها بهره نگيريم، بلكه اسير آن نشده و آن را هدف و مقصد خود ندانيم.(79)
تمام حوادث تلخ و شيرين، همچون پلّه هايى از سنگ هاى سياه و سفيد، براى بالا رفتن و به كمال رسيدن است و بايد بدون توجّه به رنگِ پلّه ها، به سرعت از آن گذشت.
كارمند بانك، يك روز مسئول گرفتن پول از مردم و روز ديگر مسئول پرداخت است. نه روز اول خود را مى بازد و نه روز دوم خوشحالى مى كند، زيرا مى داند او كارمندى امين بيش نيست. خداوند با مقرّر كردن حوادث و فراز و نشيب ها مى خواهد روح انسان را به قدرى بالا ببرد كه تلخى ها و شيرينى ها در آن اثر نكند، چنانكه حضرت زينب عليها السلام بعد از حوادث كربلا فرمود: من به جز زيبايى چيزى نديدم، «و ما رأيتُ الا جميلا»(80) و امام حسين عليه السلام در گودال قتلگاه و در آخرين لحظات زندگى اش فرمود: خداوندا! راضى هستم به حكم تو و بردبارم بر بلا و امتحان تو، «رضاً بقضائك، صبراً على بلائك» و امام على عليه السلام اشتياق و انس خود را به شهادت از انس كودك به سينه مادر بيشتر مى داند. «و اللّه لابن ابى طالب آنس بالموت من الطفل بثدى امّه»(81)
اگر حوادث را براساس علم و حكمت خدا بدانيم نه اتفاقى و بى دليل و اگر حكمت بروز حوادث را بدانيم، حسد نمى ورزيم، حرص نمى زنيم، دشمنى نمى كنيم و عصبانى نمى شويم زيرا مى دانيم كه صحنه ها از قبل طراحى حكيمانه شده است
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره حدید
آیه 23
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
لِكَيْلاٰ تَأْسَوْا عَلىٰ مٰا فٰاتَكُمْ وَ لاٰ تَفْرَحُوا بِمٰا آتٰاكُمْ وَ اللّٰهُ لاٰ يُحِبُّ كُلَّ مُخْتٰالٍ فَخُورٍ (٢٣)
تا [با يقين به اينكه هر گزند و آسيبى و هر عطا و منعى فقط به ارادۀ خداست و شما را در آن اختيارى نيست] بر آنچه از دست شما رفت، تأسف نخوريد، و بر آنچه به شما عطا كرده است، شادمان و دلخوش نشويد، و خدا هيچ گردنكش خودستا را [كه به نعمت ها مغرور شده است] دوست ندارد
نکته ها:
«مختال» به معناى تكبرى است كه بر اساس توهّم و تخيل بزرگى باشد.
اين آيه دليل آيه قبل است. يعنى اين كه به شما خبر داديم كه حوادث را پيش از آنكه حادث شوند مقرر كرده و نوشته ايم، براى آن است كه ديگر به خاطر نعمتى كه از دست مى دهيد اندوه مخوريد و به خاطر نعمتى كه خدا به شما مى دهد، خوشحالى نكنيد و بدانيد كه نعمت ها امانت الهى است كه به شما سپرده شده است، نه اينكه به مواهب الهى پشت پا بزنيم و از آنها بهره نگيريم، بلكه اسير آن نشده و آن را هدف و مقصد خود ندانيم.(79)
تمام حوادث تلخ و شيرين، همچون پلّه هايى از سنگ هاى سياه و سفيد، براى بالا رفتن و به كمال رسيدن است و بايد بدون توجّه به رنگِ پلّه ها، به سرعت از آن گذشت.
كارمند بانك، يك روز مسئول گرفتن پول از مردم و روز ديگر مسئول پرداخت است. نه روز اول خود را مى بازد و نه روز دوم خوشحالى مى كند، زيرا مى داند او كارمندى امين بيش نيست. خداوند با مقرّر كردن حوادث و فراز و نشيب ها مى خواهد روح انسان را به قدرى بالا ببرد كه تلخى ها و شيرينى ها در آن اثر نكند، چنانكه حضرت زينب عليها السلام بعد از حوادث كربلا فرمود: من به جز زيبايى چيزى نديدم، «و ما رأيتُ الا جميلا»(80) و امام حسين عليه السلام در گودال قتلگاه و در آخرين لحظات زندگى اش فرمود: خداوندا! راضى هستم به حكم تو و بردبارم بر بلا و امتحان تو، «رضاً بقضائك، صبراً على بلائك» و امام على عليه السلام اشتياق و انس خود را به شهادت از انس كودك به سينه مادر بيشتر مى داند. «و اللّه لابن ابى طالب آنس بالموت من الطفل بثدى امّه»(81)
اگر حوادث را براساس علم و حكمت خدا بدانيم نه اتفاقى و بى دليل و اگر حكمت بروز حوادث را بدانيم، حسد نمى ورزيم، حرص نمى زنيم، دشمنى نمى كنيم و عصبانى نمى شويم زيرا مى دانيم كه صحنه ها از قبل طراحى حكيمانه شده است
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۲k
۰۹ خرداد ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.