رحلت یا شهادت
#پیامبر_اکرم_صلی_الله_علیه_واله_وسلم_وفات_یافت_رحلت_نمودند_یا_اینکه_شهید_شدند؟!!
قسمت۱۱
و اما آن چه سبب #شهادت_پیامبر_صلی_الله_علیه_و_آله شده است، در فصل های بعد به آن اشاره خواهد شد.
*فصل پنجم*: #نظر_شیعه_درباره_شهادت_پیامبر_اکرم_صلی_الله_علیه_و_آله
همه #علمای_بزرگ_شیعه بر این باورند که #پیامبر_اکرم_صلی_الله_علیه_و_آله به سبب سم به #شهادت رسیدهاند. هر چند بعضی از ایشان به خاطر رعایت تقیه وخفقان موجود در زمان حکومتهای ظالم به این مطلب تصریح نکردهاند ولی هیچ یک از ایشان مطلبی را که دال بر این باشد که #رسول_خدا_صلی_الله_علیه_و_آله با فوت طبیعی از دنیا رفتهاند را نقل نکردهاند.
#شیخ_مفید_رحمه_الله میگوید: «ایشان در ۲۸ صفر سال دهم هجری در سن ۶۳ سالگی در مدینه منوّره #مسموم_به_شهادت_رسید.»(28)
#شیخ_طوسی_رحمه_الله نیز همین مطلب را در #تهذیب_الاحکام یادآور میشود.(29)
و #مرحوم_مجلسی_رحمه_الله مینویسد: #شهادت_پیامبر_صلی_الله_علیه_و_آله در سال یازدهم هجری بوده است.(30)
#علامه_حلی_رحمه_الله نیز #شهادت_پیامبر را با سمّ تایید میکند.(31)
#مرحوم_محمد_علی_اردبیلی_رحمه_الله نیز میگوید: پیامبر(ص) در مدینه با سمّ به #شهادت رسید.(32)
علاوه بر اجماع علمای شیعه بر این مطلب که پیامبر(ص) به شهادت رسیده اند، روایاتی نیز در این باره رسیده است، که این روایات را میتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد:
1، روایاتی که عموماً در مورد #شهادت_همه_معصومین_علیهم_السلام وارد شده است.
2، روایاتی که در مورد #شهادت_پیامبر_اکرم(ص) وارد شده است.
دسته اول
روایاتی که در مورد شهادت همه معصومین(ع) رسیده است، اگر نگوییم به حد تواتر رسیده است، حداقل میتوان گفت مستفیضه هستند که به اختصار بیان خواهیم کرد.
1- رسول خدا(ص) فرمودند: «ما من نبيٍّ أو وصيٍّ إلا شهیدٌ»(33)، «هیچ نبی و یا وصی نیست مگر این که شهید میشود ».
2- در روایت دیگری فرمود: «ما منا إلا مسمومٌ أو مقتول»(34) «هیچ یک از ما نیست مگر این که یا مسموم یا کشته میشود ».
3- #امام_مجتبی_علیهالسلام : «والله ما منّا إلا مقتول شهید»(35) «به خدا سوگند هیچ یک از ما نیست مگر این که مقتول و شهید است». همین روایت از #امام_صادق و #امام_رضا علیهما السلام هم نقل شده است.
از این روایات میتوان فهمید تمام اهل بیت به شهادت رسیده اند چون حرف نفی و «الا» در یک کلام افاده عموم میدهد و همه ایشان را شامل میشود مگر این که با دلیل محکم و یقینی یکی از ایشان خارج شود که چنین دلیلی موجود نیست.
دسته دوم
(ادامه مطلب در پست بعدی...)
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/CxNau6nMCl7/?igshid=M2MyMzgzODVlNw==
قسمت۱۱
و اما آن چه سبب #شهادت_پیامبر_صلی_الله_علیه_و_آله شده است، در فصل های بعد به آن اشاره خواهد شد.
*فصل پنجم*: #نظر_شیعه_درباره_شهادت_پیامبر_اکرم_صلی_الله_علیه_و_آله
همه #علمای_بزرگ_شیعه بر این باورند که #پیامبر_اکرم_صلی_الله_علیه_و_آله به سبب سم به #شهادت رسیدهاند. هر چند بعضی از ایشان به خاطر رعایت تقیه وخفقان موجود در زمان حکومتهای ظالم به این مطلب تصریح نکردهاند ولی هیچ یک از ایشان مطلبی را که دال بر این باشد که #رسول_خدا_صلی_الله_علیه_و_آله با فوت طبیعی از دنیا رفتهاند را نقل نکردهاند.
#شیخ_مفید_رحمه_الله میگوید: «ایشان در ۲۸ صفر سال دهم هجری در سن ۶۳ سالگی در مدینه منوّره #مسموم_به_شهادت_رسید.»(28)
#شیخ_طوسی_رحمه_الله نیز همین مطلب را در #تهذیب_الاحکام یادآور میشود.(29)
و #مرحوم_مجلسی_رحمه_الله مینویسد: #شهادت_پیامبر_صلی_الله_علیه_و_آله در سال یازدهم هجری بوده است.(30)
#علامه_حلی_رحمه_الله نیز #شهادت_پیامبر را با سمّ تایید میکند.(31)
#مرحوم_محمد_علی_اردبیلی_رحمه_الله نیز میگوید: پیامبر(ص) در مدینه با سمّ به #شهادت رسید.(32)
علاوه بر اجماع علمای شیعه بر این مطلب که پیامبر(ص) به شهادت رسیده اند، روایاتی نیز در این باره رسیده است، که این روایات را میتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد:
1، روایاتی که عموماً در مورد #شهادت_همه_معصومین_علیهم_السلام وارد شده است.
2، روایاتی که در مورد #شهادت_پیامبر_اکرم(ص) وارد شده است.
دسته اول
روایاتی که در مورد شهادت همه معصومین(ع) رسیده است، اگر نگوییم به حد تواتر رسیده است، حداقل میتوان گفت مستفیضه هستند که به اختصار بیان خواهیم کرد.
1- رسول خدا(ص) فرمودند: «ما من نبيٍّ أو وصيٍّ إلا شهیدٌ»(33)، «هیچ نبی و یا وصی نیست مگر این که شهید میشود ».
2- در روایت دیگری فرمود: «ما منا إلا مسمومٌ أو مقتول»(34) «هیچ یک از ما نیست مگر این که یا مسموم یا کشته میشود ».
3- #امام_مجتبی_علیهالسلام : «والله ما منّا إلا مقتول شهید»(35) «به خدا سوگند هیچ یک از ما نیست مگر این که مقتول و شهید است». همین روایت از #امام_صادق و #امام_رضا علیهما السلام هم نقل شده است.
از این روایات میتوان فهمید تمام اهل بیت به شهادت رسیده اند چون حرف نفی و «الا» در یک کلام افاده عموم میدهد و همه ایشان را شامل میشود مگر این که با دلیل محکم و یقینی یکی از ایشان خارج شود که چنین دلیلی موجود نیست.
دسته دوم
(ادامه مطلب در پست بعدی...)
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/CxNau6nMCl7/?igshid=M2MyMzgzODVlNw==
۵۶۲
۲۴ شهریور ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.