صحبت های کپشن رو بخونین عالیه
🌼حجاب؛ سلاح زن در جلوگیری از طغیان جنبه زنانگی او
✍️امام موسی صدر: موضوع حجاب در اسلام به منظور تحقیرِ زن یا حبس یا بزرگداشت و تمجید بیش از حد او صورت نگرفته است؛ آن چنان که نزد برخی از ملل چنین دیدگاهی متعارف است. بلکه حجاب، سلاح زن در جلوگیری از طغیان جنبه زنانگی اوست، تا مبادا این جنبه زن بر دیگر تواناییهای او غلبه کند.به این جمله دقت کنین مبادا این جنبه زن بر دیگر توانایی های او غلبه کند.(زن توانایی های بسیار بالاتر و برتر از جنبه زنانه دارد که میتواند او را به رشد و کمال در هر زمینه ای برساند )
این مقصود در آیات قرآنی، که زنان را از نرمش در سخن گفتن یا پای کوفتن به هنگام راه رفتن یا زینتنمایی باز میدارد، بهخوبی و روشنی آشکار است:
«فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ»:
اگر تقوا پيشه ايد پس به نرمى و كرشمه سخن نگوييد تا (مبادا) آن كه در دلش بيمارى است طمعى پيدا كند، و نيكو و شايسته سخن بگوييد.[احزاب، 32]
و «وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ»
و نيز پاى خود را به گونه اى به زمين نكوبند كه آنچه از زيور مخفى دارند آشكار شود. ا
[نور، 31]
و «لَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ»
همچون دوران جاهليّتِ نخستين، با خودآرايى ظاهر نشويد [احزاب، 33]
و «وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا.»
و جز آنچه (به طور طبيعى) ظاهر است، زينت هاى خود را آشكار نكنند
[نور، 31]
حقیقت این است که آشکار کردن زیباییهای زن به طغیان و سرکشیِ جنبه زنانگی بر وجود زن منجر میشود و زن را تنها به یک تابلوی هنری بدل میسازد که این مسئله تحقیر زن و انکار استعداد و توانمندیهای اوست و باعث از بین رفتن عمر و وقت و فرصتهای گرانبهای او میشود. خصوصاً این مسئله به محرومیت زن و جامعه از ایفای درست وظیفه مادری او میانجامد.
📚زن و چالشهای جامعه، صفحات22 و 23✨﷽✨
✍️امام موسی صدر: موضوع حجاب در اسلام به منظور تحقیرِ زن یا حبس یا بزرگداشت و تمجید بیش از حد او صورت نگرفته است؛ آن چنان که نزد برخی از ملل چنین دیدگاهی متعارف است. بلکه حجاب، سلاح زن در جلوگیری از طغیان جنبه زنانگی اوست، تا مبادا این جنبه زن بر دیگر تواناییهای او غلبه کند.به این جمله دقت کنین مبادا این جنبه زن بر دیگر توانایی های او غلبه کند.(زن توانایی های بسیار بالاتر و برتر از جنبه زنانه دارد که میتواند او را به رشد و کمال در هر زمینه ای برساند )
این مقصود در آیات قرآنی، که زنان را از نرمش در سخن گفتن یا پای کوفتن به هنگام راه رفتن یا زینتنمایی باز میدارد، بهخوبی و روشنی آشکار است:
«فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ»:
اگر تقوا پيشه ايد پس به نرمى و كرشمه سخن نگوييد تا (مبادا) آن كه در دلش بيمارى است طمعى پيدا كند، و نيكو و شايسته سخن بگوييد.[احزاب، 32]
و «وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ»
و نيز پاى خود را به گونه اى به زمين نكوبند كه آنچه از زيور مخفى دارند آشكار شود. ا
[نور، 31]
و «لَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ»
همچون دوران جاهليّتِ نخستين، با خودآرايى ظاهر نشويد [احزاب، 33]
و «وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا.»
و جز آنچه (به طور طبيعى) ظاهر است، زينت هاى خود را آشكار نكنند
[نور، 31]
حقیقت این است که آشکار کردن زیباییهای زن به طغیان و سرکشیِ جنبه زنانگی بر وجود زن منجر میشود و زن را تنها به یک تابلوی هنری بدل میسازد که این مسئله تحقیر زن و انکار استعداد و توانمندیهای اوست و باعث از بین رفتن عمر و وقت و فرصتهای گرانبهای او میشود. خصوصاً این مسئله به محرومیت زن و جامعه از ایفای درست وظیفه مادری او میانجامد.
📚زن و چالشهای جامعه، صفحات22 و 23✨﷽✨
۳.۸k
۰۳ مرداد ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.