سخن خدا
#سخن_خدا
ﻳَﺂ ﺃَﻳُّﻬَﺎ ﺍﻟﺮَّﺳُﻮﻝُ ﺑَﻠِّﻎْ ﻣَﺂ ﺃُﻧﺰِﻝَ ﺇِﻟَﻴْﻚَ ﻣِﻦ ﺭَّﺑِّﻚَ ﻭَ ﺇِﻥ ﻟَّﻢْ ﺗَﻔْﻌَﻞْ ﻓَﻤَﺎ ﺑَﻠَّﻐْﺖَ ﺭِﺳَﺎﻟَﺘَﻪُ ﻭَﺍﻟﻠَّﻪُ ﻳَﻌْﺼِﻤُﻚَ ﻣِﻦَ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِ ﺇِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻟَﺎ ﻳَﻬْﺪِﻱ ﺍﻟْﻘَﻮْمَ ﺍﻟْﻜَﺎﻓِﺮِﻳﻦَ
ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ! ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ (ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻭ ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﻲ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ) ﺍﻋﻠﺎم ﻛﻦ ﻭﺍﮔﺮ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻜﻨﻲ، ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﺭﺍ ﻧﺮﺳﺎﻧﺪﻩ ﺍﻱ ﻭ (ﺑﺪﺍﻥ ﻛﻪ) ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺯ (ﺷﺮّ) ﻣﺮﺩم (ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺗﺤﻤّﻞ ﺷﻨﻴﺪﻥ ﺍﻳﻦ ﭘﻴﺎم ﻣﻬﻢ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ) ﺣﻔﻆ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﮔﺮﻭﻩ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ.
#قرآن_سوره_مائده_آیه_۶۷
#غدیر
#امیرالمؤمنین_حضرت_علی_علیه_السلام
ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﻲ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻭ ﻧﺼﺐ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺩﺭ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺑﺮﮔﺸﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺍﺯ ﺳﻔﺮ ﺣﺞ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ﺩﻫﻢ ﻫﺠﺮﻱ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺩﻭ ﺁﻳﻪ ﺍﻱ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻛﻪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻱ ﻛﺘﺎﺏ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﺎﻳﺪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺭﻫﺒﺮ ﻣﻌﺼﻮم ﻭ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻱ ﻛﺘﺎﺏ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ، ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻣﺤﻜﻤﻲ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﺁﺭﻱ، ﺍﻣﺎم ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻛﺘﺎﺏ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺎ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﻣﺎم ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺭﺍ ﻣﻌﺮّﻓﻲ ﻛﻨﺪ.
ﻫﻤﻪ ﻱ ﻣﻔﺴّﺮﺍﻥ ﺷﻴﻌﻪ ﺑﻪ ﺍﺗﻜﺎﻱ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﻣﻔﺴّﺮﺍﻥ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﺩﻳﻖ، ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻧﺼﺐ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﺑﻪ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻭ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ.(٣٥٣) ﺟﺎﻟﺐ ﺁﻧﻜﻪ ﺻﺎﺣﺐ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻟﻤﻨﺎﺭ ﺍﺯ ﻣُﺴﻨﺪ ﺍﺣﻤﺪ ﻭ ﺗﺮﻣﺬﻱ ﻭ ﻧﺴﺎﺋﻲ ﻭ ﺍﺑﻦ ﻣﺎﺟﻪ، ﺣﺪﻳﺚِ «ﻣَﻦ ﻛﻨﺖُ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲّ ﻣﻮﻟﺎﻩ» ﺭﺍ ﺑﺎ ﺳﻨﺪ ﺻﺤﻴﺢ ﻭ ﻣﻮﺛّﻖ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﺩﻭ ﺟﻤﻠﻪ ﺑﻪ ﺧﻴﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﺸﻜﻴﻚ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ: ﺍﻭّﻝ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻭﻟﺎﻳﺖ، ﺩﻭﺳﺘﻲ ﺍﺳﺖ. (ﻏﺎﻓﻞ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﺑﻴﻌﺖ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻭ ﺗﺒﺮﻳﻚ ﮔﻔﺘﻦ ﻭ ﺁﻥ ﻫﻤﻪ ﺗﺸﺮﻳﻔﺎﺕ ﺩﺭ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﻧﺪﺍﺷﺖ) ﺩﻭم ﺁﻧﻜﻪ ﺍﮔﺮ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺍﻣﺎم ﻭ ﺭﻫﺒﺮ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺑﻮﺩ، ﭼﺮﺍ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﻧﺰﺩ ﻭ ﻣﺎﺟﺮﺍﻱ ﻧﺼﺐ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻏﺪﻳﺮ ﻧﮕﻔﺖ؟! (ﻏﺎﻓﻞ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﻧهج البلاغه
ﻳَﺂ ﺃَﻳُّﻬَﺎ ﺍﻟﺮَّﺳُﻮﻝُ ﺑَﻠِّﻎْ ﻣَﺂ ﺃُﻧﺰِﻝَ ﺇِﻟَﻴْﻚَ ﻣِﻦ ﺭَّﺑِّﻚَ ﻭَ ﺇِﻥ ﻟَّﻢْ ﺗَﻔْﻌَﻞْ ﻓَﻤَﺎ ﺑَﻠَّﻐْﺖَ ﺭِﺳَﺎﻟَﺘَﻪُ ﻭَﺍﻟﻠَّﻪُ ﻳَﻌْﺼِﻤُﻚَ ﻣِﻦَ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِ ﺇِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻟَﺎ ﻳَﻬْﺪِﻱ ﺍﻟْﻘَﻮْمَ ﺍﻟْﻜَﺎﻓِﺮِﻳﻦَ
ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ! ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ (ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻭ ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﻲ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ) ﺍﻋﻠﺎم ﻛﻦ ﻭﺍﮔﺮ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻜﻨﻲ، ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﺭﺍ ﻧﺮﺳﺎﻧﺪﻩ ﺍﻱ ﻭ (ﺑﺪﺍﻥ ﻛﻪ) ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺯ (ﺷﺮّ) ﻣﺮﺩم (ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺗﺤﻤّﻞ ﺷﻨﻴﺪﻥ ﺍﻳﻦ ﭘﻴﺎم ﻣﻬﻢ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ) ﺣﻔﻆ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﮔﺮﻭﻩ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ.
#قرآن_سوره_مائده_آیه_۶۷
#غدیر
#امیرالمؤمنین_حضرت_علی_علیه_السلام
ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﻲ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻭ ﻧﺼﺐ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺩﺭ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺑﺮﮔﺸﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺍﺯ ﺳﻔﺮ ﺣﺞ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ﺩﻫﻢ ﻫﺠﺮﻱ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺩﻭ ﺁﻳﻪ ﺍﻱ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻛﻪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻱ ﻛﺘﺎﺏ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﺎﻳﺪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺭﻫﺒﺮ ﻣﻌﺼﻮم ﻭ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻱ ﻛﺘﺎﺏ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ، ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻣﺤﻜﻤﻲ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﺁﺭﻱ، ﺍﻣﺎم ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻛﺘﺎﺏ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺎ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﻣﺎم ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺭﺍ ﻣﻌﺮّﻓﻲ ﻛﻨﺪ.
ﻫﻤﻪ ﻱ ﻣﻔﺴّﺮﺍﻥ ﺷﻴﻌﻪ ﺑﻪ ﺍﺗﻜﺎﻱ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﻣﻔﺴّﺮﺍﻥ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﺩﻳﻖ، ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻧﺼﺐ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﺑﻪ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻭ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ.(٣٥٣) ﺟﺎﻟﺐ ﺁﻧﻜﻪ ﺻﺎﺣﺐ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻟﻤﻨﺎﺭ ﺍﺯ ﻣُﺴﻨﺪ ﺍﺣﻤﺪ ﻭ ﺗﺮﻣﺬﻱ ﻭ ﻧﺴﺎﺋﻲ ﻭ ﺍﺑﻦ ﻣﺎﺟﻪ، ﺣﺪﻳﺚِ «ﻣَﻦ ﻛﻨﺖُ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲّ ﻣﻮﻟﺎﻩ» ﺭﺍ ﺑﺎ ﺳﻨﺪ ﺻﺤﻴﺢ ﻭ ﻣﻮﺛّﻖ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﺩﻭ ﺟﻤﻠﻪ ﺑﻪ ﺧﻴﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﺸﻜﻴﻚ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ: ﺍﻭّﻝ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻭﻟﺎﻳﺖ، ﺩﻭﺳﺘﻲ ﺍﺳﺖ. (ﻏﺎﻓﻞ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﺑﻴﻌﺖ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻭ ﺗﺒﺮﻳﻚ ﮔﻔﺘﻦ ﻭ ﺁﻥ ﻫﻤﻪ ﺗﺸﺮﻳﻔﺎﺕ ﺩﺭ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﻧﺪﺍﺷﺖ) ﺩﻭم ﺁﻧﻜﻪ ﺍﮔﺮ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺍﻣﺎم ﻭ ﺭﻫﺒﺮ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺑﻮﺩ، ﭼﺮﺍ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﻧﺰﺩ ﻭ ﻣﺎﺟﺮﺍﻱ ﻧﺼﺐ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻏﺪﻳﺮ ﻧﮕﻔﺖ؟! (ﻏﺎﻓﻞ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﻧهج البلاغه
۹۳۲
۱۶ تیر ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.