تفسیر قرآن
توضیحات تکمیلی در مورد بشارت آمدن پیامبر اسلام در انجیل نکات تفسیری طبق آیه 6 سوره صف
اكنون به متن انجيل يوحنّا به نقل از تفسير نمونه توجّه كنيد:
«و من از پدر خواهم خواست و او «تسلّى دهنده ى» ديگر به شما خواهد داد كه تا ابد با شما خواهد ماند.»(23)
و در باب 15 آمده است: «و چون آن «تسلّى دهنده» بيايد... در باره ى من شهادت خواهد داد.»(24)
و در باب 16 نيز مى خوانيم: «ليكن به شما راست مى گويم كه شما را مفيد است كه من بروم كه اگر من نروم، آن «تسلّى دهنده» به نزد شما نخواهد آمد، امّا اگر بروم او را به نزد شما خواهم فرستاد.»(25)
مهمّ اين است كه در متن سريانى اناجيل كه از اصل يونانى گرفته شده است، به جاى تسلّى دهنده، «پارقليطا» آمده و در متن يونانى «پيركلتوس» كه از نظر فرهنگ يونانى به معنى «شخص مورد ستايش» و معادل واژه هاى «محمّد و احمد» در زبان عربى است.
ولى هنگامى كه ارباب كليسا متوجّه شدند انتشار چنين ترجمه اى ضربه ى شديدى به تشكيلات آنها وارد مى كند، به جاى «پيركلتوس»، كلمه ى «پاراكلتوس» را نوشتند كه به معناى «تسلّى دهنده» است و با اين تحريف آشكار، اين سند زنده را دگرگون ساختند، هر چند با وجود اين تحريف، بشارت روشنى از ظهور يك پيامبر بزرگ در آينده مشهود است.(26)
در دايرة المعارف بزرگ فرانسه، در اين باره آمده است:
«محمّد، مؤسّس دين اسلام و فرستاده ى خدا و خاتم پيامبران است. كلمه «محمّد» به معنى بسيار حمد شده است و از ريشه ى «حمد» به معنى تجليل و تمجيد، گرفته شده و نام ديگرى كه آن هم از ريشه ى «حمد» است و هم معنى لفظ «محمّد» مى باشد، «احمد» است كه احتمال قوى مى رود، مسيحيان عربستان، آن لفظ را به جاى «فارقليط» به كار مى بردند. احمد يعنى بسيار ستوده شده و بسيار مجلل، كه ترجمه ى لفظ «پيركلتوس» است و اشتباهاً لفظ «پاراكلتوس» را به جاى آن گذاشته اند و به اين ترتيب نويسندگان مذهبى مسلمان مكرّر گوشزد كرده اند كه مراد از اين لفظ، بشارت ظهور پيامبر اسلام است. قرآن مجيد نيز آشكارا در آيه ششم سوره صف به اين موضوع اشاره مى كند.»(27)
آيا نام پيامبر اسلام، «احمد» بوده است؟
الف) در كتاب هاى تاريخى آمده است كه پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله از كودكى داراى دو نام بوده و مردم او را با هر دو نام خطاب مى كردند كه يكى «محمّد» و ديگرى «احمد» بوده است. نام اوّل را جدّ پيامبر عبدالمطلب، و نام احمد را مادرش آمنه براى او انتخاب كردند. اين مطلب در سيره حلبى مشروحاً ذكر شده است.
ب) يكى از كسانى كه به دفعات، پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله را با نام «احمد» ياد كرده، عموى آن حضرت، «ابوطالب» است
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
اكنون به متن انجيل يوحنّا به نقل از تفسير نمونه توجّه كنيد:
«و من از پدر خواهم خواست و او «تسلّى دهنده ى» ديگر به شما خواهد داد كه تا ابد با شما خواهد ماند.»(23)
و در باب 15 آمده است: «و چون آن «تسلّى دهنده» بيايد... در باره ى من شهادت خواهد داد.»(24)
و در باب 16 نيز مى خوانيم: «ليكن به شما راست مى گويم كه شما را مفيد است كه من بروم كه اگر من نروم، آن «تسلّى دهنده» به نزد شما نخواهد آمد، امّا اگر بروم او را به نزد شما خواهم فرستاد.»(25)
مهمّ اين است كه در متن سريانى اناجيل كه از اصل يونانى گرفته شده است، به جاى تسلّى دهنده، «پارقليطا» آمده و در متن يونانى «پيركلتوس» كه از نظر فرهنگ يونانى به معنى «شخص مورد ستايش» و معادل واژه هاى «محمّد و احمد» در زبان عربى است.
ولى هنگامى كه ارباب كليسا متوجّه شدند انتشار چنين ترجمه اى ضربه ى شديدى به تشكيلات آنها وارد مى كند، به جاى «پيركلتوس»، كلمه ى «پاراكلتوس» را نوشتند كه به معناى «تسلّى دهنده» است و با اين تحريف آشكار، اين سند زنده را دگرگون ساختند، هر چند با وجود اين تحريف، بشارت روشنى از ظهور يك پيامبر بزرگ در آينده مشهود است.(26)
در دايرة المعارف بزرگ فرانسه، در اين باره آمده است:
«محمّد، مؤسّس دين اسلام و فرستاده ى خدا و خاتم پيامبران است. كلمه «محمّد» به معنى بسيار حمد شده است و از ريشه ى «حمد» به معنى تجليل و تمجيد، گرفته شده و نام ديگرى كه آن هم از ريشه ى «حمد» است و هم معنى لفظ «محمّد» مى باشد، «احمد» است كه احتمال قوى مى رود، مسيحيان عربستان، آن لفظ را به جاى «فارقليط» به كار مى بردند. احمد يعنى بسيار ستوده شده و بسيار مجلل، كه ترجمه ى لفظ «پيركلتوس» است و اشتباهاً لفظ «پاراكلتوس» را به جاى آن گذاشته اند و به اين ترتيب نويسندگان مذهبى مسلمان مكرّر گوشزد كرده اند كه مراد از اين لفظ، بشارت ظهور پيامبر اسلام است. قرآن مجيد نيز آشكارا در آيه ششم سوره صف به اين موضوع اشاره مى كند.»(27)
آيا نام پيامبر اسلام، «احمد» بوده است؟
الف) در كتاب هاى تاريخى آمده است كه پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله از كودكى داراى دو نام بوده و مردم او را با هر دو نام خطاب مى كردند كه يكى «محمّد» و ديگرى «احمد» بوده است. نام اوّل را جدّ پيامبر عبدالمطلب، و نام احمد را مادرش آمنه براى او انتخاب كردند. اين مطلب در سيره حلبى مشروحاً ذكر شده است.
ب) يكى از كسانى كه به دفعات، پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله را با نام «احمد» ياد كرده، عموى آن حضرت، «ابوطالب» است
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۹۲۷
۰۷ مرداد ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.