تازیخ کهن کوردستان
#تازیخ_کهن_کوردستان
سومریان_۱
تاریخ
دولتشهرهای سومری در دورانهای پیشاتاریخی عبید و اوروک به قدرت رسیدند. تاریخ مکتوب سومر به ۲۷ سده پیش از میلاد باز میگردد اما مدارک تاریخی تا دورهٔ سوم دودمانی در حدود سدهٔ ۲۳ پیش از میلاد مبهم باقی ماند تا این که سامانهٔ نگارشی مبتنی بر هجابندی ایجاد شد و اکنون باستانشناسان میتوانند این مدارک و کتیبهها را بخوانند. سومر کلاسیک با ظهور امپراتوری اکد در سدهٔ ۲۳ پیش از میلاد به پایان میرسد. بعد از دورهٔ گوتیها، رنسانس سومری در سدهٔ ۲۱ پیش از میلاد روی داد که با هجوم اموریهای سامینژاد در سدهٔ ۲۰ پیش از میلاد به پایان رسید. دودمان اموری ساکن در دولتشهر ایسنتا سدهٔ ۱۷۰۰ پیش از میلاد باقی ماندند تا این که میانرودان تحت حکومت بابل متحد شد. در نهایت سومریها در جمعیت اکدی (آشوری-بابلی) حل شدند.
دورهٔ عبید: ۴۱۰۰-۵۳۰۰ پ.م. (نوسنگی باسفال تا مسسنگی)
دورهٔ اوروک: ۲۹۰۰-۴۱۰۰ پ.م. (از پایان مسسنگی تا اوایل عصر مفرغ)اوروک ۱۴و۱۵: ۳۳۰۰-۴۱۰۰ پ.م.اوروک ۵: ۳۱۰۰-۳۳۰۰ پ.م.
دورهٔ جمدت نصر (اوروک ۳): ۲۹۰۰-۳۱۰۰ پ.م.
دورهٔ دودمانی نخستین (عصر مفرغ نخستین ۲ تا ۴)دورهٔ دودمانی نخستین ۱: ۲۸۰۰-۲۹۰۰ پ.م.دورهٔ دودمانی نخستین ۲: ۲۶۰۰-۲۸۰۰ پ.م. (گیلگمش)دورهٔ دودمانی نخستین ۳الف: ۲۵۰۰-۲۶۰۰ پ.م.دورهٔ دودمانی نخستین ۳ب: حدوداً ۲۳۳۴-۲۵۰۰ پ.م.
دورهٔ امپراتوری اکد: حدوداً ۲۲۱۸-۲۳۳۴ پ.م. (سارگن بزرگ)دورهٔ گوتیان: حدوداً ۲۰۴۷-۲۲۱۸ پ.م. (عصر مفرغ نخستین ۴)
دورهٔ اور سوم: حدوداً ۱۹۴۰-۲۰۴۷ پ.م.
دورهٔ عبید
دورهٔ عبید را میتوان با سبک متمایز سفالهای منقش و باکیفیتی که در تمام میانرودان و خلیج فارس گسترش یافته بودند شناخت. در همین زمان نخستین اسکان در جنوب میانرودان در اریدو (به خط میخی: نون.کی) انجام گرفت. ساکنین اریدو کشاورزانی بودند که در حدود سال ۵۳۰۰ پ.م. به این منطقه آمدند و با خود فرهنگ حاجی محمد را آوردند که پیشگام در کشاورزی مبتنی برآبیاری بود. به نظر میرسد این فرهنگ از فرهنگ سامرا در شمال میانرودان مشتق شده باشد اما هنوز مشخص نیست که این مردم همان سومریانی باشند که بعدها فرهنگ اوروک را به وجود آوردند. اریدو به عنوان شهر مذهبی مهم باقی ماند تا این که به تدریج تحتالشعاع اندازهٔ شهر اوروک قرار گرفت. ممکن است داستان اعطای می (هدایای تمدن) به اینانا، الههٔ اوروک و خدای عشق و جنگ توسط انکی، خدای خرد و در عین حال خدای اصلی اریدو، بازتابی از این تغییر هژمونی باشد.
#کوردیش_فایل
#کورد_کوردستان_فرهنگ_تمدن_اصالت
سومریان_۱
تاریخ
دولتشهرهای سومری در دورانهای پیشاتاریخی عبید و اوروک به قدرت رسیدند. تاریخ مکتوب سومر به ۲۷ سده پیش از میلاد باز میگردد اما مدارک تاریخی تا دورهٔ سوم دودمانی در حدود سدهٔ ۲۳ پیش از میلاد مبهم باقی ماند تا این که سامانهٔ نگارشی مبتنی بر هجابندی ایجاد شد و اکنون باستانشناسان میتوانند این مدارک و کتیبهها را بخوانند. سومر کلاسیک با ظهور امپراتوری اکد در سدهٔ ۲۳ پیش از میلاد به پایان میرسد. بعد از دورهٔ گوتیها، رنسانس سومری در سدهٔ ۲۱ پیش از میلاد روی داد که با هجوم اموریهای سامینژاد در سدهٔ ۲۰ پیش از میلاد به پایان رسید. دودمان اموری ساکن در دولتشهر ایسنتا سدهٔ ۱۷۰۰ پیش از میلاد باقی ماندند تا این که میانرودان تحت حکومت بابل متحد شد. در نهایت سومریها در جمعیت اکدی (آشوری-بابلی) حل شدند.
دورهٔ عبید: ۴۱۰۰-۵۳۰۰ پ.م. (نوسنگی باسفال تا مسسنگی)
دورهٔ اوروک: ۲۹۰۰-۴۱۰۰ پ.م. (از پایان مسسنگی تا اوایل عصر مفرغ)اوروک ۱۴و۱۵: ۳۳۰۰-۴۱۰۰ پ.م.اوروک ۵: ۳۱۰۰-۳۳۰۰ پ.م.
دورهٔ جمدت نصر (اوروک ۳): ۲۹۰۰-۳۱۰۰ پ.م.
دورهٔ دودمانی نخستین (عصر مفرغ نخستین ۲ تا ۴)دورهٔ دودمانی نخستین ۱: ۲۸۰۰-۲۹۰۰ پ.م.دورهٔ دودمانی نخستین ۲: ۲۶۰۰-۲۸۰۰ پ.م. (گیلگمش)دورهٔ دودمانی نخستین ۳الف: ۲۵۰۰-۲۶۰۰ پ.م.دورهٔ دودمانی نخستین ۳ب: حدوداً ۲۳۳۴-۲۵۰۰ پ.م.
دورهٔ امپراتوری اکد: حدوداً ۲۲۱۸-۲۳۳۴ پ.م. (سارگن بزرگ)دورهٔ گوتیان: حدوداً ۲۰۴۷-۲۲۱۸ پ.م. (عصر مفرغ نخستین ۴)
دورهٔ اور سوم: حدوداً ۱۹۴۰-۲۰۴۷ پ.م.
دورهٔ عبید
دورهٔ عبید را میتوان با سبک متمایز سفالهای منقش و باکیفیتی که در تمام میانرودان و خلیج فارس گسترش یافته بودند شناخت. در همین زمان نخستین اسکان در جنوب میانرودان در اریدو (به خط میخی: نون.کی) انجام گرفت. ساکنین اریدو کشاورزانی بودند که در حدود سال ۵۳۰۰ پ.م. به این منطقه آمدند و با خود فرهنگ حاجی محمد را آوردند که پیشگام در کشاورزی مبتنی برآبیاری بود. به نظر میرسد این فرهنگ از فرهنگ سامرا در شمال میانرودان مشتق شده باشد اما هنوز مشخص نیست که این مردم همان سومریانی باشند که بعدها فرهنگ اوروک را به وجود آوردند. اریدو به عنوان شهر مذهبی مهم باقی ماند تا این که به تدریج تحتالشعاع اندازهٔ شهر اوروک قرار گرفت. ممکن است داستان اعطای می (هدایای تمدن) به اینانا، الههٔ اوروک و خدای عشق و جنگ توسط انکی، خدای خرد و در عین حال خدای اصلی اریدو، بازتابی از این تغییر هژمونی باشد.
#کوردیش_فایل
#کورد_کوردستان_فرهنگ_تمدن_اصالت
۸۶۵
۱۹ آبان ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.