امام صادق (علیه السلام) : کسی که برای تأمین معاش و مایحتا
امام صادق (علیه السلام) : کسی که برای تأمین معاش و مایحتاج زندگی خانوادهاش تلاش کند، مانند رزمندهای است که در راه خداوند (جَلّ جَلالُه عَظُمَ شَأنُه) میجنگد 📚 وسایل الشیعه جلد ۱۷ صفحهی ۶۷
«مشاوره» در اسلام جایگاه ویژهای دارد. قرآن کریم در آیاتی به این اهمیت میپردازد. آنجا که میفرماید: «وَ الَّذینَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَمْرُهُمْ شُوری بَیْنَهُمْ...»؛[3] و آنان که دعوت پروردگارشان را پاسخ میگویند و نماز میگزارند و کارشان بر پایه مشورت با یکدیگر است... .
با توجه به معنای مشاوره، معنای این آیه چنین میشود؛ مؤمنان کسانی هستند که برای هر کاری که میخواهند انجام دهند، در باره آن مشورت میکنند؛ برای به دست آوردن و استخراج رأی صحیح، دقت به عمل میآورند، و به این منظور به صاحبان عقل مراجعه میکنند.
براساس نظر برخی از مفسران کلمه «شورا» مصدر است، و معنای آیه چنین میشود؛ کار مؤمنان شورا در میان خودشان است.[4]
این نکته قابل توجه است که طبق این معنا، مشورت یک برنامه مستمر در میان مؤمنان به حساب میآید، نه کاری زودگذر و موقت. قرآن میگوید همه کارهای آنها در میانشان با مشاوره است. جالب اینکه خود پیامبر اسلام(ص) با اینکه عقل کل بوده و با مبداء وحی ارتباط داشت، در مسائل مختلف اجتماعی و اجرایی؛ در جنگ و صلح و امور مهم جامعه، به مشورت با یاران مینشست، تا برای مردم الگو باشد؛ چرا که برکات مشورت از زیانهای احتمالی آن به مراتب بیشتر است. حضرتشان بویژه برای رأی افراد تأثیرگذار ارزش خاصی قائل بود، تا آنجا که گاهی از رأی خود برای احترام آنها، صرفنظر مینمود، چنانکه نمونه آنرا در جنگ «احد» مشاهده کردیم.
بنابر این میتوان گفت: یکی از عوامل موفقیت پیامبر(ص) در پیشبرد اهداف اسلامی همین موضوع بود.
قرآن کریم در آیه دیگر خطاب به پیامبر اسلام(ص) میفرماید در کارهای مربوط به جامعه اسلامی با مردم مشورت کن، حتی کسانی که اشتباهاتی در گذشته داشتند آنها را مورد عفو قرار ده، برایشان درخواست بخشش کن و آنها را در کارها مورد مشورت خویش قرار ده: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْر»؛[5]به (برکت) رحمت الهی، در برابر آنان [مردم] نرم (و مهربان) شدی! و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو، پراکنده میشدند. پس آنها را ببخش و برای آنها آمرزش طلب کن! و در کارها، آنانرا مورد مشورت قرار ده!
اصولاً مردمی که کارهای مهم خود را با مشورت و صلاح اندیشی یکدیگر انجام میدهند، و صاحبنظران آنها به مشورت مینشینند، کمتر گرفتار لغزش میشوند.
بر عکس افرادی که گرفتار استبداد رأی هستند و خود را بینیاز از افکار دیگران میدانند- هر چند از نظر فکری فوق العاده باشند- غالباً گرفتار اشتباهات بزرگی میشوند. از این گذشته استبداد رأی، شخصیت مردم را از بین برده، افکار را متوقف میسازد، و استعدادهای آماده را نابود میکند، و به این ترتیب بزرگترین سرمایههای انسانی یک ملت از دست میرود.
به علاوه کسی که در انجام کارهای خود با دیگران مشورت میکند، اگر مواجه با پیروزی شود کمتر مورد حسد واقع میگردد؛ زیرا دیگران پیروزی وی را از خودشان میدانند و معمولاً انسان نسبت به کاری که خودش انجام داده حسد نمیورزد و اگر احیاناً مواجه با شکست گردد، زبان اعتراض و ملامت و شماتت مردم بر او بسته است؛ زیرا کسی به نتیجه کار خودش اعتراض نمیکند، نه تنها اعتراض نخواهد کرد، بلکه دلسوزی و غمخواری نیز میکند.
از یکی دیگر از فوائد مشورت این است که انسان ارزش شخصیت افراد و میزان دوستی و دشمنی آنها را با خود درک خواهد کرد و این شناسایی راه را برای پیروزی او هموار میکند و شاید مشورتهای پیامبر(ص) با آن قدرت فکری و فوق العادهای که در حضرتش وجود داشت، به دلیل مجموع این جهات بود.[6]
بنابر این، از نگاه قرآن یکی از مهمترین مسائل اجتماعی اصل «شورا» و «مشاوره» است که بدون آن، همه کارها ناقص است. یک انسان هر قدر از نظر فکری نیرومند باشد نسبت به مسائل مختلف تنها از یک یا چند بعد مینگرد؛ لذا ابعاد دیگر بر او مجهول میماند، اما هنگامی که مسائل در شورا مطرح گردد و عقلها و تجارب و دیدگاههای مختلف به کمک هم بشتابند، مسائل کاملاً پخته و کم عیب و نقص میگردد، و از لغزش دورتر است؛ از اینرو پیامبر اکرم(ص) میفرماید: « ما من رجل یشاور أحدا إلا هدی إلی الرشد»؛[7] هیچکس در کارهای خود مشورت نمیکند، مگر اینکه به راه راست و مطلوب هدایت میشود.
پی نوشت :
[1]. المفردات فی غریب القرآن، ص 469
[2
«مشاوره» در اسلام جایگاه ویژهای دارد. قرآن کریم در آیاتی به این اهمیت میپردازد. آنجا که میفرماید: «وَ الَّذینَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَمْرُهُمْ شُوری بَیْنَهُمْ...»؛[3] و آنان که دعوت پروردگارشان را پاسخ میگویند و نماز میگزارند و کارشان بر پایه مشورت با یکدیگر است... .
با توجه به معنای مشاوره، معنای این آیه چنین میشود؛ مؤمنان کسانی هستند که برای هر کاری که میخواهند انجام دهند، در باره آن مشورت میکنند؛ برای به دست آوردن و استخراج رأی صحیح، دقت به عمل میآورند، و به این منظور به صاحبان عقل مراجعه میکنند.
براساس نظر برخی از مفسران کلمه «شورا» مصدر است، و معنای آیه چنین میشود؛ کار مؤمنان شورا در میان خودشان است.[4]
این نکته قابل توجه است که طبق این معنا، مشورت یک برنامه مستمر در میان مؤمنان به حساب میآید، نه کاری زودگذر و موقت. قرآن میگوید همه کارهای آنها در میانشان با مشاوره است. جالب اینکه خود پیامبر اسلام(ص) با اینکه عقل کل بوده و با مبداء وحی ارتباط داشت، در مسائل مختلف اجتماعی و اجرایی؛ در جنگ و صلح و امور مهم جامعه، به مشورت با یاران مینشست، تا برای مردم الگو باشد؛ چرا که برکات مشورت از زیانهای احتمالی آن به مراتب بیشتر است. حضرتشان بویژه برای رأی افراد تأثیرگذار ارزش خاصی قائل بود، تا آنجا که گاهی از رأی خود برای احترام آنها، صرفنظر مینمود، چنانکه نمونه آنرا در جنگ «احد» مشاهده کردیم.
بنابر این میتوان گفت: یکی از عوامل موفقیت پیامبر(ص) در پیشبرد اهداف اسلامی همین موضوع بود.
قرآن کریم در آیه دیگر خطاب به پیامبر اسلام(ص) میفرماید در کارهای مربوط به جامعه اسلامی با مردم مشورت کن، حتی کسانی که اشتباهاتی در گذشته داشتند آنها را مورد عفو قرار ده، برایشان درخواست بخشش کن و آنها را در کارها مورد مشورت خویش قرار ده: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْر»؛[5]به (برکت) رحمت الهی، در برابر آنان [مردم] نرم (و مهربان) شدی! و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو، پراکنده میشدند. پس آنها را ببخش و برای آنها آمرزش طلب کن! و در کارها، آنانرا مورد مشورت قرار ده!
اصولاً مردمی که کارهای مهم خود را با مشورت و صلاح اندیشی یکدیگر انجام میدهند، و صاحبنظران آنها به مشورت مینشینند، کمتر گرفتار لغزش میشوند.
بر عکس افرادی که گرفتار استبداد رأی هستند و خود را بینیاز از افکار دیگران میدانند- هر چند از نظر فکری فوق العاده باشند- غالباً گرفتار اشتباهات بزرگی میشوند. از این گذشته استبداد رأی، شخصیت مردم را از بین برده، افکار را متوقف میسازد، و استعدادهای آماده را نابود میکند، و به این ترتیب بزرگترین سرمایههای انسانی یک ملت از دست میرود.
به علاوه کسی که در انجام کارهای خود با دیگران مشورت میکند، اگر مواجه با پیروزی شود کمتر مورد حسد واقع میگردد؛ زیرا دیگران پیروزی وی را از خودشان میدانند و معمولاً انسان نسبت به کاری که خودش انجام داده حسد نمیورزد و اگر احیاناً مواجه با شکست گردد، زبان اعتراض و ملامت و شماتت مردم بر او بسته است؛ زیرا کسی به نتیجه کار خودش اعتراض نمیکند، نه تنها اعتراض نخواهد کرد، بلکه دلسوزی و غمخواری نیز میکند.
از یکی دیگر از فوائد مشورت این است که انسان ارزش شخصیت افراد و میزان دوستی و دشمنی آنها را با خود درک خواهد کرد و این شناسایی راه را برای پیروزی او هموار میکند و شاید مشورتهای پیامبر(ص) با آن قدرت فکری و فوق العادهای که در حضرتش وجود داشت، به دلیل مجموع این جهات بود.[6]
بنابر این، از نگاه قرآن یکی از مهمترین مسائل اجتماعی اصل «شورا» و «مشاوره» است که بدون آن، همه کارها ناقص است. یک انسان هر قدر از نظر فکری نیرومند باشد نسبت به مسائل مختلف تنها از یک یا چند بعد مینگرد؛ لذا ابعاد دیگر بر او مجهول میماند، اما هنگامی که مسائل در شورا مطرح گردد و عقلها و تجارب و دیدگاههای مختلف به کمک هم بشتابند، مسائل کاملاً پخته و کم عیب و نقص میگردد، و از لغزش دورتر است؛ از اینرو پیامبر اکرم(ص) میفرماید: « ما من رجل یشاور أحدا إلا هدی إلی الرشد»؛[7] هیچکس در کارهای خود مشورت نمیکند، مگر اینکه به راه راست و مطلوب هدایت میشود.
پی نوشت :
[1]. المفردات فی غریب القرآن، ص 469
[2
۱۱.۹k
۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.