وقتی روان پزشک اتریشی “ویکتور فرانکل” پس از سه سال اسارت
وقتی روانپزشک اتریشی “ویکتور فرانکل” پس از سه سال اسارت در اردوگاههای کار اجباری آلمان نازی آزاد شد، به یک نتیجهٔ مهم علمی دست یافت، که بعدها یکی از مکاتب روانشناسی به نام “معنا درمانی” شد.
او در پی تجربه شخصی و مشاهده زندانیانِ دیگر، نتیجه گرفت که انسانها قادر هستند هر رنج و مشقتی را تحمل کنند، مادام که در آن رنج و مشقت، حکمتِ خاصی را درک کنند.
به عنوان مثال، اگر دو برادرِ دوقلو را به مدت سه سال، هر روز به بدترین شکل کتک بزنند و به اولی بگویند کتک خوردنش جزئی از یک تمرین ورزشی است و به دومی هیچ دلیلی برای کتک خوردنش ارائه ندهند، برادر اول بعد از سه سال به ورزشکاری قوی با اعتماد به نفس بالا، و برادر دوم به انسانی حقیر و سرشار از عقدهها و کینهها تبدیل می شود.
کتک خوردن و رنج برای هر دو یکسان است اما تفاوت، در حکمتی است که می تواند به رنج کشیدن، معنا ببخشد. یکی به امید روزهای بهتر رنج می کشد، و دیگری با هر ضربه، خرُدتر و حقیرتر می شود.
اینکه چگونه با سختیها و مشقتهای زندگی کنار بیاییم و به آنها واکنش نشان دهیم، نهایتا محصول یک تصمیم شخصی است. میتوانیم تصمیم بگیریم به سختیهای اجتنابناپذیر زندگی از منظر معنا و حکمت نگاه کنیم، تا در پسِ هر ضربه روحی و هر لطمهٔ جسمی، تنومندتر، مقاومتر و آگاهتر بیرون بیاییم، یا اینکه تصمیم بگیریم در بهترین حالت، یک قربانی منفعل، با حیاتی پر از غم باشیم. انتخاب با خودِ ماست …
او در پی تجربه شخصی و مشاهده زندانیانِ دیگر، نتیجه گرفت که انسانها قادر هستند هر رنج و مشقتی را تحمل کنند، مادام که در آن رنج و مشقت، حکمتِ خاصی را درک کنند.
به عنوان مثال، اگر دو برادرِ دوقلو را به مدت سه سال، هر روز به بدترین شکل کتک بزنند و به اولی بگویند کتک خوردنش جزئی از یک تمرین ورزشی است و به دومی هیچ دلیلی برای کتک خوردنش ارائه ندهند، برادر اول بعد از سه سال به ورزشکاری قوی با اعتماد به نفس بالا، و برادر دوم به انسانی حقیر و سرشار از عقدهها و کینهها تبدیل می شود.
کتک خوردن و رنج برای هر دو یکسان است اما تفاوت، در حکمتی است که می تواند به رنج کشیدن، معنا ببخشد. یکی به امید روزهای بهتر رنج می کشد، و دیگری با هر ضربه، خرُدتر و حقیرتر می شود.
اینکه چگونه با سختیها و مشقتهای زندگی کنار بیاییم و به آنها واکنش نشان دهیم، نهایتا محصول یک تصمیم شخصی است. میتوانیم تصمیم بگیریم به سختیهای اجتنابناپذیر زندگی از منظر معنا و حکمت نگاه کنیم، تا در پسِ هر ضربه روحی و هر لطمهٔ جسمی، تنومندتر، مقاومتر و آگاهتر بیرون بیاییم، یا اینکه تصمیم بگیریم در بهترین حالت، یک قربانی منفعل، با حیاتی پر از غم باشیم. انتخاب با خودِ ماست …
۴.۴k
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۳۰)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.