کلام خدا را اندیشه کنیم
✍ بازار مسلمانان، باید از تقلّب و كم فروشى دور باشد و فروشنده ى آن باید امین، دقیق، درستكار و با حساب و كتاب باشد. «اوفوا الكیل»
- ایفاى كیل و پیمانه ى صحیح، از نمونه هاى وفاى به پیمان است كه در آیه ى قبل گذشت، زیرا معامله، نوعى تعهّد است. «اوفوا بالعهد... اوفوا الكیل»
- ترازو و وسایل سنجش و محاسبات تجارى، باید سالم و دقیق باشد. «وزنوا بالقسطاس المستقیم»
- دقّت در ترازو، وزن و محاسبات، عامل خیر وبركت است و كم فروشى، خیر و بركت را مى برد. «ذلك خیرٌ»
- فلسفه ى فرمان هاى الهى، خیر خود انسان هاست. «اوفوا، زنوا... ذلك خیر»
- درستكارى اقتصادى، برتر از دارایى وكسب مال از راه كم فروشى است. نتیجه ى دادوستد درست و رعایت حقوق مردم، به خود انسان باز مى گردد، چون ایجاد اعتماد مى كند، ولى كم فروشى و نادرست بودن میزان و حساب، جامعه را به فساد مالى و سلب اعتماد مى كشاند. پس پایان و پیامد خوب، در گرو درستكارى است. «ذلك خیر»
- كسب صحیح، موجب خوش عاقبتى است. «احسن تأویلاً»
كم فروش گرچه به سود موّقت مى رسد، ولى از دست دادن اعتبار دنیوى و فراهم شدن عذاب اخروى، كار او را بدفرجام مى كند.
«قِسطاس»، از تركیب دو كلمه ى «قِسط» به معناى عدل و «طاس» به معناى كفه ى ترازو مى باشد.(96) در حدیث آمده است: امام معصوم، نمونه و مصداق «قسطاس مستقیم» در جامعه ى اسلامى است.(97)
مسائل داد وستد و رعایت حقوق مردم در معاملات، چنان مهم است كه قرآن بارها روى آن تأكید كرده و بزرگ ترین آیه قرآن،(98) مربوط به آن و سوره اى به نام «مطففّین» (كم فروشان) نام نهاده شده است. اوّلین دعوت بعضى پیامبران، همچون حضرت شعیب نیز ترك كم فروشى بوده است.(99)
-----
96) تفسیر المیزان.
97) بحار، ج 24، ص 187.
98) بقره، 282.
99) شعراء، 181 - 183.
- ایفاى كیل و پیمانه ى صحیح، از نمونه هاى وفاى به پیمان است كه در آیه ى قبل گذشت، زیرا معامله، نوعى تعهّد است. «اوفوا بالعهد... اوفوا الكیل»
- ترازو و وسایل سنجش و محاسبات تجارى، باید سالم و دقیق باشد. «وزنوا بالقسطاس المستقیم»
- دقّت در ترازو، وزن و محاسبات، عامل خیر وبركت است و كم فروشى، خیر و بركت را مى برد. «ذلك خیرٌ»
- فلسفه ى فرمان هاى الهى، خیر خود انسان هاست. «اوفوا، زنوا... ذلك خیر»
- درستكارى اقتصادى، برتر از دارایى وكسب مال از راه كم فروشى است. نتیجه ى دادوستد درست و رعایت حقوق مردم، به خود انسان باز مى گردد، چون ایجاد اعتماد مى كند، ولى كم فروشى و نادرست بودن میزان و حساب، جامعه را به فساد مالى و سلب اعتماد مى كشاند. پس پایان و پیامد خوب، در گرو درستكارى است. «ذلك خیر»
- كسب صحیح، موجب خوش عاقبتى است. «احسن تأویلاً»
كم فروش گرچه به سود موّقت مى رسد، ولى از دست دادن اعتبار دنیوى و فراهم شدن عذاب اخروى، كار او را بدفرجام مى كند.
«قِسطاس»، از تركیب دو كلمه ى «قِسط» به معناى عدل و «طاس» به معناى كفه ى ترازو مى باشد.(96) در حدیث آمده است: امام معصوم، نمونه و مصداق «قسطاس مستقیم» در جامعه ى اسلامى است.(97)
مسائل داد وستد و رعایت حقوق مردم در معاملات، چنان مهم است كه قرآن بارها روى آن تأكید كرده و بزرگ ترین آیه قرآن،(98) مربوط به آن و سوره اى به نام «مطففّین» (كم فروشان) نام نهاده شده است. اوّلین دعوت بعضى پیامبران، همچون حضرت شعیب نیز ترك كم فروشى بوده است.(99)
-----
96) تفسیر المیزان.
97) بحار، ج 24، ص 187.
98) بقره، 282.
99) شعراء، 181 - 183.
۱.۶k
۲۲ فروردین ۱۴۰۳