رهایی از تعلقات شرط شناوری در دریای توحید ********
رهایی از تعلقات شرط شناوری در دریای توحید ********
هنگامی که انسان در مسیر #سیر_به_سوی_خدا واقع شد باید از اشتغال به مباحات و اموری که مزاحم حرکت به سوی خدا هستند بپرهیزد تا مبادا از حرکت باز بماند.
نقل است که عده ای در دریا سوار بر کشتی بودند که ناگهان دریا طوفانی شد ، همه افراد بارهای زائد خود را از کشتی بیرون انداختند ، حتی کسی کتاب های خود را بیرون انداخت ، به او گفتند که چرا این کار را کردی ، او گفت : می خواهم بارهایم سبک شود .
أَلْقی الصَّحیفَةَ، کَی یُخَفِّفَ رَحْلَةُ
وَالزّادَ، حَتّی نَعْلُـهُ أَلْـقـاهَـا [1]
آن فردکتاب ها و کفش خود را از کشتی بیرون انداخت تا بار و توشه اش سبک شود
برای گذشتن از طوفان حوادث عالم باید خود را رها کرد ، گفته اند :
در شط حادثات برون آی از لباس
که اول برهنگی است شرط شناوری
کسی که می خواهد در #دریای_توحید شنا کند باید از لباس تعلقات و امور دست و پا گیر خود را رها کند ، این که خدای متعال در مورد خورشید و ماه (و ستارگان) می فرماید
﴿لاَ اَلشَّمْسُ یَنْبَغِی لَها أَنْ تُدْرِکَ اَلْقَمَرَ وَ لاَ اَللَّیْلُ سابِقُ اَلنَّهارِ وَ کُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ﴾[2] نه خورشید را سزاست که به ماه رسد، و نه شب بر روز پیشی میگیرد؛ و هر کدام در مسیر خود شناورند.
﴿یَسْبَحُونَ﴾ از ریشه « سَبَحَ» و به معنای شنا کردن است و در ارتباط با ستارگان مراد شناوری است ، لذا معنای آیه این است که ماه و خورشید و ستارگان در فلک خودشان شناور بوده و سیر کنند ، و هر کس هم که بخواهد در دریای توحید شناور باشد باید همه تعلقات را رها کرده و به دور بریزد ، تا مبادا این امور او را از سیر بازدارد .
امیر المونین علی علیه السلام نیز فرمود :
«بَادِرُوا أَمْرَ الْعَامَّةِ وَ خَاصَّةَ أَحَدِکُمْ وَ هُوَ الْمَوْتُ فَإِنَّ النَّاسَ أَمَامَکُمْ وَ إِنَّ السَّاعَةَ تَحْدُوکُمْ مِنْ خَلْفِکُمْ تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا »[3] بشتابید بواقعه ای که برای همه عمومیّت دارد و مخصوص به هر یک از شما است و آن مرگ است (آماده مرگ و رفتن از دنیا باشید) زیرا (گروهی از) مردم پیش روی شما هستند (از شما پیشی گرفته اند) و قیامت از پشت سر شما را میراند (مانند آنکه کاروانی از پیش رفته و عقب مانده ها را رئیس کاروان به تندی می برد تا به جلو رفته ها برساند، بنا بر این) سبک شوید (از زیر بارهای گران خود را رهائی داده به کاروان) ملحق گردید .
می فرماید با بار سنگین نمی توانید به ما برسید ، باید بارتان را سبک کنید تا بتوانید به ما برسید .
باید مراقب بود تا هر روز تعلقات انسان به امور دست و پا گیر زیاد نشود نباید با پرداختن به تشطط و کثرات خود را از توحد خارج کرد ، انسانی که این گونه است نمی تواند به خدا توجه کند و از سیر به سوی #عالم_نور باز می ماند .
────────────────────────────
[1] (شرح شواهد مغنی اللبیب بخش الف )
[2] (سوره یس، آیه 40)
[3] (نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 243)
هنگامی که انسان در مسیر #سیر_به_سوی_خدا واقع شد باید از اشتغال به مباحات و اموری که مزاحم حرکت به سوی خدا هستند بپرهیزد تا مبادا از حرکت باز بماند.
نقل است که عده ای در دریا سوار بر کشتی بودند که ناگهان دریا طوفانی شد ، همه افراد بارهای زائد خود را از کشتی بیرون انداختند ، حتی کسی کتاب های خود را بیرون انداخت ، به او گفتند که چرا این کار را کردی ، او گفت : می خواهم بارهایم سبک شود .
أَلْقی الصَّحیفَةَ، کَی یُخَفِّفَ رَحْلَةُ
وَالزّادَ، حَتّی نَعْلُـهُ أَلْـقـاهَـا [1]
آن فردکتاب ها و کفش خود را از کشتی بیرون انداخت تا بار و توشه اش سبک شود
برای گذشتن از طوفان حوادث عالم باید خود را رها کرد ، گفته اند :
در شط حادثات برون آی از لباس
که اول برهنگی است شرط شناوری
کسی که می خواهد در #دریای_توحید شنا کند باید از لباس تعلقات و امور دست و پا گیر خود را رها کند ، این که خدای متعال در مورد خورشید و ماه (و ستارگان) می فرماید
﴿لاَ اَلشَّمْسُ یَنْبَغِی لَها أَنْ تُدْرِکَ اَلْقَمَرَ وَ لاَ اَللَّیْلُ سابِقُ اَلنَّهارِ وَ کُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ﴾[2] نه خورشید را سزاست که به ماه رسد، و نه شب بر روز پیشی میگیرد؛ و هر کدام در مسیر خود شناورند.
﴿یَسْبَحُونَ﴾ از ریشه « سَبَحَ» و به معنای شنا کردن است و در ارتباط با ستارگان مراد شناوری است ، لذا معنای آیه این است که ماه و خورشید و ستارگان در فلک خودشان شناور بوده و سیر کنند ، و هر کس هم که بخواهد در دریای توحید شناور باشد باید همه تعلقات را رها کرده و به دور بریزد ، تا مبادا این امور او را از سیر بازدارد .
امیر المونین علی علیه السلام نیز فرمود :
«بَادِرُوا أَمْرَ الْعَامَّةِ وَ خَاصَّةَ أَحَدِکُمْ وَ هُوَ الْمَوْتُ فَإِنَّ النَّاسَ أَمَامَکُمْ وَ إِنَّ السَّاعَةَ تَحْدُوکُمْ مِنْ خَلْفِکُمْ تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا »[3] بشتابید بواقعه ای که برای همه عمومیّت دارد و مخصوص به هر یک از شما است و آن مرگ است (آماده مرگ و رفتن از دنیا باشید) زیرا (گروهی از) مردم پیش روی شما هستند (از شما پیشی گرفته اند) و قیامت از پشت سر شما را میراند (مانند آنکه کاروانی از پیش رفته و عقب مانده ها را رئیس کاروان به تندی می برد تا به جلو رفته ها برساند، بنا بر این) سبک شوید (از زیر بارهای گران خود را رهائی داده به کاروان) ملحق گردید .
می فرماید با بار سنگین نمی توانید به ما برسید ، باید بارتان را سبک کنید تا بتوانید به ما برسید .
باید مراقب بود تا هر روز تعلقات انسان به امور دست و پا گیر زیاد نشود نباید با پرداختن به تشطط و کثرات خود را از توحد خارج کرد ، انسانی که این گونه است نمی تواند به خدا توجه کند و از سیر به سوی #عالم_نور باز می ماند .
────────────────────────────
[1] (شرح شواهد مغنی اللبیب بخش الف )
[2] (سوره یس، آیه 40)
[3] (نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 243)
۱.۲k
۰۶ فروردین ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.