تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره فاطر
آیه 45 آخرین آیه سوره فاطر
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَلَوْ يُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِمَا كَسَبُوا مَا تَرَكَ عَلَي ظَهْرِهَا مِن دَابَّةٍ وَلَكِن يُؤَخِّرُهُمْ إِلَي أَجَلٍ مُّسَمًّي فَإِذَا جَاء أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِعِبَادِهِ بَصِيراً (45)
ترجمه :
و اگر خداوند مردم را به سزاى آن چه انجام داده اند مؤاخذه نمايد، هيچ جنبنده اى روى زمين باقى نمى ماند، ولى (سنّت خداوند بر آن است كه) مردم را تا مدّتى معين مهلت دهد (تا خود را اصلاح نمايند)، پس همين كه مدّتشان به سر آمد (آنان را
مؤاخذه مى كند.) و همانا خداوند به (احوال) بندگان خود بيناست (و هر كس را به مقتضاى2 كردارش جزا مى دهد).
نکته ها:
امام سجّاد عليه السلام در مناجات خود مى گويد: «كان جزائى فى اول ما عصيتك النار»(587) خداوندا جزاى من در اولين گناهى كه كردم آتش بود و هر چه زنده مانده ام لطف و مهلت تو نسبت به من است كه شايد من توبه كنم.
587) صحيفه سجاديه، دعاى 16.
پیامها :
- گر حكم شود كه مست گيرند در شهر هر آن كه هست گيرند. «و لو يؤاخذ اللّه الناس... ماترك... من دابّة»
- گناهى كيفر دارد كه با علم و عمد انجام گيرد. «يؤاخذ... بما كسبوا»
- فلسفه تأخير كيفر مردم از دنيا به قيامت، بقاى نسل بشر و تداوم حيات در كره زمين است. مردم اگر با گناه هلاك شوند بشرى باقى نخواهد ماند و نسل منقرض خواهد شد «ما ترك على ظهرها من دابّة»
- خداوند، صبور و اهل عفو و مغفرت و مهلت دادن است و مردم را فورى در دنيا به جرم عملكرد بد آنان مجازات نمى كند. «يؤخّرهم الى أجل مسمّىً»
- مرگ و ميرها و فرصت ها و مهلت ها، با اراده الهى و داراى نظم و حساب و كتاب است. «يؤخّرهم الى أجل مسمّىً»
- مدّت عمر انسان، از پيش تعيين شده است. «اجلٍ مُسمّى»
- مهلت خداوند به بندگان گنه كار و تأخير مجازات آنان تا قيامت از سنّت ها و برنامه هاى الهى است. «يؤخّرهم الى أجل مسمّىً»
- مهلت دادن خداوند به گنه كاران كارى عالمانه است. «بعباده بصيراً»
(ده ها ميليون نفر سال ها بعد از گناه توفيق توبه پيدا كرده اند و خلافكارى خود را اصلاح نموده اند كه اگر خداوند كيفر آنان را فورى مى داد همه دوزخى مى شدند.)
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره فاطر
آیه 45 آخرین آیه سوره فاطر
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَلَوْ يُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِمَا كَسَبُوا مَا تَرَكَ عَلَي ظَهْرِهَا مِن دَابَّةٍ وَلَكِن يُؤَخِّرُهُمْ إِلَي أَجَلٍ مُّسَمًّي فَإِذَا جَاء أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِعِبَادِهِ بَصِيراً (45)
ترجمه :
و اگر خداوند مردم را به سزاى آن چه انجام داده اند مؤاخذه نمايد، هيچ جنبنده اى روى زمين باقى نمى ماند، ولى (سنّت خداوند بر آن است كه) مردم را تا مدّتى معين مهلت دهد (تا خود را اصلاح نمايند)، پس همين كه مدّتشان به سر آمد (آنان را
مؤاخذه مى كند.) و همانا خداوند به (احوال) بندگان خود بيناست (و هر كس را به مقتضاى2 كردارش جزا مى دهد).
نکته ها:
امام سجّاد عليه السلام در مناجات خود مى گويد: «كان جزائى فى اول ما عصيتك النار»(587) خداوندا جزاى من در اولين گناهى كه كردم آتش بود و هر چه زنده مانده ام لطف و مهلت تو نسبت به من است كه شايد من توبه كنم.
587) صحيفه سجاديه، دعاى 16.
پیامها :
- گر حكم شود كه مست گيرند در شهر هر آن كه هست گيرند. «و لو يؤاخذ اللّه الناس... ماترك... من دابّة»
- گناهى كيفر دارد كه با علم و عمد انجام گيرد. «يؤاخذ... بما كسبوا»
- فلسفه تأخير كيفر مردم از دنيا به قيامت، بقاى نسل بشر و تداوم حيات در كره زمين است. مردم اگر با گناه هلاك شوند بشرى باقى نخواهد ماند و نسل منقرض خواهد شد «ما ترك على ظهرها من دابّة»
- خداوند، صبور و اهل عفو و مغفرت و مهلت دادن است و مردم را فورى در دنيا به جرم عملكرد بد آنان مجازات نمى كند. «يؤخّرهم الى أجل مسمّىً»
- مرگ و ميرها و فرصت ها و مهلت ها، با اراده الهى و داراى نظم و حساب و كتاب است. «يؤخّرهم الى أجل مسمّىً»
- مدّت عمر انسان، از پيش تعيين شده است. «اجلٍ مُسمّى»
- مهلت خداوند به بندگان گنه كار و تأخير مجازات آنان تا قيامت از سنّت ها و برنامه هاى الهى است. «يؤخّرهم الى أجل مسمّىً»
- مهلت دادن خداوند به گنه كاران كارى عالمانه است. «بعباده بصيراً»
(ده ها ميليون نفر سال ها بعد از گناه توفيق توبه پيدا كرده اند و خلافكارى خود را اصلاح نموده اند كه اگر خداوند كيفر آنان را فورى مى داد همه دوزخى مى شدند.)
۵۸۱
۰۱ آبان ۱۴۰۰
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.