⃣🔴🔶امپراطوری پیشدادیان🔷🔵 ⃣ بخش2
#هوشنگ_پیشداد یا #اوشهنگ
هوشنگ در اوستا «هائو شیانگها» نامیده شده. بعضی از مورخین مانند طبری، او را اولین #پیشداد (اولین قانونگذار) معرفی می کنند، زیرا بر هفت اقلیم فرمانروایی می کرد. درباره معنی اسم او اختلاف است. فردوسی هوشنگ را برگرفته از هوش و فرهنگ می داند و در این باره می گوید:
گرانمایه را نام هوشنگ بود _ تو گفتی همه هوش و فرهنگ بود
زبان شناسان باستانی و شرق شناسان اروپایی «هائو شیانگها» را به معنی «فراهم سازنده منازل خوب» آورده اند، چون او بود که شهر های شوش و بابل را بنیاد نهاد. در زمان او آهن و آتش کشف شد و ابزار های جنگی آهنی فراهم آمد. فردوسی در باب کشف آتش می گوید که هنگام پرتاب سنگ برای کشتن مار آن سنگ به سنگ دیگری برخورد کرد و اخگری پدید آمد.
فروغی پدید آمد از هر دو سنگ _ دل سنگ گشت از فروغ آذرنگ.
چون تهیه آتش برای زندگی مشکل بود، به دستور هوشنگ آتشکده هایی در فارس، آذربایجان و خراسان برپا کردند تا مردم بتوانند، آتش آماده از آن بردارند. داستان هوشنگ درباره کشف آتش نشان می دهد که ایرانیان آتش پرست نبوده اند ولی آتش را از جهت روشنایی و گرمی بخشیدن به زندگی آدمیان حفظ می کردند و سعی در نگهداری آن داشتند.به انگیزه کشف آهن در دهم بهمن جشن سده را برپا می داشت، یعنی زمانی که پنجاه شب و پنجاه روز تا اول بهار (عید نوروز) باقی بود. فردوسی درباره جشن سده می گوید:
ز هوشنگ ماند این سده یادگار _ بسی باد چون او دگر شهریار
همچنین در زمان هوشنگ مردم توانستند که از پوست حیوانات لباس تهیه نمایند.
#تهمورث زیناوند
سومین پادشاه پیشدادی #تهمورث (طهمورث یا تهمورس،تخمواوروپَ (اوستایی)تهمورب (پهلوی ) است به معنی دلیر ملقب به «#زیناوند» که به معنی دارنده سلاح و زین. #طهمورث #شهریاری اقاليم داشت و تاج بر سر نهاد و روزي كه پادشاه شد گفت: «ما به ياري خدا متمردان تبهكار را از خلق وي برانيم.»
وي #پادشاهي_شايسته_بود و با رعيت مهربان بود و شاپور فارس را بنياد كرد و در آن مقر گرفت و در ولايات بگشت و با ابليس در آويخت و در سرزمينهاي دور و نزديك به دنبال وي بود و او و ياران متمردش را به هراس افكند كه بگريختند و پراكنده شدند و ابليس و شيطانهاي وي را اسیر کرد و به اطاعت آورد و #طهمورث_مطيع_خدا_بود و سی یا چهل سال پادشاهي كرد. #او_بسیار_خداترس_و_دادگر_بود وي اول كس بود كه از پشم و موي پوشش و فرش گرفت و اول كس بود كه از اسب و استر و الاغ آرايش پادشاهي كرد و بگفت تا سگان را براي نگهباني و حفظ گله از درندگان و براي شكار به كار گيرند و به فارسي چيز نوشت. در تاریخ طبری و مروج الذهب مسعودی آمده است که در نخستين سال پادشاهي وي بودا در هند ظهور کرد و به کیش صابيان دعوت میکرد. او بت پرستی را برانداخت و چون بر مازندران و شیاطین آن غلبه کرد، اجنه و شیاطین به او سواد خواندن و نوشتن آموختند لذا به آنان امان داد. و ابداع خط به عصر تهمورث باز می گردد. در زمان او مردم ریسندگی و بافندگی آموختند.
تهمورث وزیری داشت زیرک بنام شهراسپ موبد(سحرسپ) که رهنمای تهمورث در کشورداری بود. تهمورث با توجه و اجرای نصایح او، هم پادشاهی دادگستر گشت.
و مردم را به ستایش جهانآفرین(خداوند) تشویق کرد. با راهنماییهای شَهْرَسْپ، دستور خردمند طهمورث، شاه از بدیها پالوده گشت و از او فرهٔ ایزدی تابید.
شهراسپ هر روز را روزه و هر شب را به نماز میایستاد. او همواره طهمورث را به راستی و درستی راهنمایی میکرد. طهمورث در اثر همنشینی با شهرسپ از بدیها پیراسته شد. حکیم فردوسی در بیان این داستان میگوید: نماز شب و روزه، آیین کسی است که خداوند جهاندار، حبیب او باشد. یعنی نماز شب و روزه، نشانهی دوستان خداوند است.
خنيده بهر جاى شهرسپ نام
نزد جز بنيكى بهر جاى گام
همه روز بسته ز خوردن دو لب
بپيش جهاندار بر پاى شب
چنان بردل هر كسى بود دوست
نماز شب و روزه آيين اوست
🔰 حکیم ابوالقاسم فردوسی
برخی منابع و مورخین از جمله حمد اله مستوفی بنای شهرهای سمنان، الیپی (کرمانشاه)، ساری و قم را به #طهمورث شاه دیوبند پیشدادی نسبت میدهند.
گزارش شده ک سواری #تهمورث بر اهریمن[=ابلیس] در متون پهلوی به گستردگی بیشتری آمدهاست. چکیده داستان این است که طهمورث سیسال از اهریمن سواری میگرفت. تا این که اهریمن همسر تهمورث را به نوید و پیمان فریفت و از او این آگهی را دانست که در سراشیبی البرز کوه بر طهمورث که سوار بر اهریمن است ترس چیره میشود. اهریمن در برابر این چاکری زن به وی دو چیز یاد داد: یکی دشتان بد و دیگری کرم ابریشم. پس اهریمن طهمورث را در آنجا زمین زد، و تهمورث بمرد.
#تاریخ_اصیل_ایران_زمین #تاریخ_حقیقی #تاریخ_کهن
هوشنگ در اوستا «هائو شیانگها» نامیده شده. بعضی از مورخین مانند طبری، او را اولین #پیشداد (اولین قانونگذار) معرفی می کنند، زیرا بر هفت اقلیم فرمانروایی می کرد. درباره معنی اسم او اختلاف است. فردوسی هوشنگ را برگرفته از هوش و فرهنگ می داند و در این باره می گوید:
گرانمایه را نام هوشنگ بود _ تو گفتی همه هوش و فرهنگ بود
زبان شناسان باستانی و شرق شناسان اروپایی «هائو شیانگها» را به معنی «فراهم سازنده منازل خوب» آورده اند، چون او بود که شهر های شوش و بابل را بنیاد نهاد. در زمان او آهن و آتش کشف شد و ابزار های جنگی آهنی فراهم آمد. فردوسی در باب کشف آتش می گوید که هنگام پرتاب سنگ برای کشتن مار آن سنگ به سنگ دیگری برخورد کرد و اخگری پدید آمد.
فروغی پدید آمد از هر دو سنگ _ دل سنگ گشت از فروغ آذرنگ.
چون تهیه آتش برای زندگی مشکل بود، به دستور هوشنگ آتشکده هایی در فارس، آذربایجان و خراسان برپا کردند تا مردم بتوانند، آتش آماده از آن بردارند. داستان هوشنگ درباره کشف آتش نشان می دهد که ایرانیان آتش پرست نبوده اند ولی آتش را از جهت روشنایی و گرمی بخشیدن به زندگی آدمیان حفظ می کردند و سعی در نگهداری آن داشتند.به انگیزه کشف آهن در دهم بهمن جشن سده را برپا می داشت، یعنی زمانی که پنجاه شب و پنجاه روز تا اول بهار (عید نوروز) باقی بود. فردوسی درباره جشن سده می گوید:
ز هوشنگ ماند این سده یادگار _ بسی باد چون او دگر شهریار
همچنین در زمان هوشنگ مردم توانستند که از پوست حیوانات لباس تهیه نمایند.
#تهمورث زیناوند
سومین پادشاه پیشدادی #تهمورث (طهمورث یا تهمورس،تخمواوروپَ (اوستایی)تهمورب (پهلوی ) است به معنی دلیر ملقب به «#زیناوند» که به معنی دارنده سلاح و زین. #طهمورث #شهریاری اقاليم داشت و تاج بر سر نهاد و روزي كه پادشاه شد گفت: «ما به ياري خدا متمردان تبهكار را از خلق وي برانيم.»
وي #پادشاهي_شايسته_بود و با رعيت مهربان بود و شاپور فارس را بنياد كرد و در آن مقر گرفت و در ولايات بگشت و با ابليس در آويخت و در سرزمينهاي دور و نزديك به دنبال وي بود و او و ياران متمردش را به هراس افكند كه بگريختند و پراكنده شدند و ابليس و شيطانهاي وي را اسیر کرد و به اطاعت آورد و #طهمورث_مطيع_خدا_بود و سی یا چهل سال پادشاهي كرد. #او_بسیار_خداترس_و_دادگر_بود وي اول كس بود كه از پشم و موي پوشش و فرش گرفت و اول كس بود كه از اسب و استر و الاغ آرايش پادشاهي كرد و بگفت تا سگان را براي نگهباني و حفظ گله از درندگان و براي شكار به كار گيرند و به فارسي چيز نوشت. در تاریخ طبری و مروج الذهب مسعودی آمده است که در نخستين سال پادشاهي وي بودا در هند ظهور کرد و به کیش صابيان دعوت میکرد. او بت پرستی را برانداخت و چون بر مازندران و شیاطین آن غلبه کرد، اجنه و شیاطین به او سواد خواندن و نوشتن آموختند لذا به آنان امان داد. و ابداع خط به عصر تهمورث باز می گردد. در زمان او مردم ریسندگی و بافندگی آموختند.
تهمورث وزیری داشت زیرک بنام شهراسپ موبد(سحرسپ) که رهنمای تهمورث در کشورداری بود. تهمورث با توجه و اجرای نصایح او، هم پادشاهی دادگستر گشت.
و مردم را به ستایش جهانآفرین(خداوند) تشویق کرد. با راهنماییهای شَهْرَسْپ، دستور خردمند طهمورث، شاه از بدیها پالوده گشت و از او فرهٔ ایزدی تابید.
شهراسپ هر روز را روزه و هر شب را به نماز میایستاد. او همواره طهمورث را به راستی و درستی راهنمایی میکرد. طهمورث در اثر همنشینی با شهرسپ از بدیها پیراسته شد. حکیم فردوسی در بیان این داستان میگوید: نماز شب و روزه، آیین کسی است که خداوند جهاندار، حبیب او باشد. یعنی نماز شب و روزه، نشانهی دوستان خداوند است.
خنيده بهر جاى شهرسپ نام
نزد جز بنيكى بهر جاى گام
همه روز بسته ز خوردن دو لب
بپيش جهاندار بر پاى شب
چنان بردل هر كسى بود دوست
نماز شب و روزه آيين اوست
🔰 حکیم ابوالقاسم فردوسی
برخی منابع و مورخین از جمله حمد اله مستوفی بنای شهرهای سمنان، الیپی (کرمانشاه)، ساری و قم را به #طهمورث شاه دیوبند پیشدادی نسبت میدهند.
گزارش شده ک سواری #تهمورث بر اهریمن[=ابلیس] در متون پهلوی به گستردگی بیشتری آمدهاست. چکیده داستان این است که طهمورث سیسال از اهریمن سواری میگرفت. تا این که اهریمن همسر تهمورث را به نوید و پیمان فریفت و از او این آگهی را دانست که در سراشیبی البرز کوه بر طهمورث که سوار بر اهریمن است ترس چیره میشود. اهریمن در برابر این چاکری زن به وی دو چیز یاد داد: یکی دشتان بد و دیگری کرم ابریشم. پس اهریمن طهمورث را در آنجا زمین زد، و تهمورث بمرد.
#تاریخ_اصیل_ایران_زمین #تاریخ_حقیقی #تاریخ_کهن
۲.۲k
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.