به مناسبت میلاد دخت نبی مکرم اسلام حضرت صدیقه طاهره
به مناسبت میلاد دخت نبی مکرم اسلام حضرت صدیقه طاهره
.
.
خلاصه تفسیر سوره "کوثر"
در شأن نزول این سوره میگویند؛ عاص بن وائل که از سران مشرکان بود، پیامبر اکرم(صلوات الله علیه وآله) را هنگام خارج شدن از مسجد الحرام ملاقات کرد و مدتی با حضرت گفتوگو نمود.
گروهی از سران قریش در مسجد نشسته بودند و این منظره را از دور مشاهده کردند، هنگامی که عاص بن وائل وارد مسجد شد به او گفتند: با که صحبت میکردی؟
گفت با این مرد « #ابتر »!
این تعبیر را به خاطر این انتخاب کرد که عبداللَّه پسر پیامبر(صلوات الله علیه وآله) از دنیا رفته بود و عرب کسی را که پسر نداشت ابتر(بدون عقب) مینامید؛ از اینرو قریش این نام را بعد از مرگ پسر پیامبر(صلوات الله علیه وآله) برای حضرت انتخاب کرده بود.
اینجا بود که سوره #کوثر_نازل شد و پیامبر اکرم(صلوات الله علیه واله) را به نعمتهای بسیار و کوثر بشارت داد و دشمنان او را ابتر خواند.
روی سخن در تمام این سوره به سمت پیامبر اسلام(صلوات الله علیه وآله) است.
یکی از اهداف مهم این سوره، تسلی خاطر مبارک رسول خدا(صلوات الله علیه وآله) در برابر انبوه حوادث دردناک و زخم زبانهای مکرر دشمنان است.
در این سوره، نخست میفرماید: ما به تو کوثر عطا کردیم:
«إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ».
«کوثر» وصف است که از ریشه «کثرت» به معنای خیر و برکت فراوان است.
در اینکه منظور از «کوثر» در اینجا چیست؟
در مجموع بیش از 26 نظر در این باره نقل شده است. به نظر میرسد بیشتر این تفسیرها بیان مصداقهای روشنی از مفهوم وسیع و گسترده خیر کثیر باشد.
در هر حال اینکه در آخر سوره فرمود:
«إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» با در نظر گرفتن اینکه کلمه «ابتر» در ظاهر به معنای مقطوع النسل و بدون ذریه است، و نیز با در نظر گرفتن اینکه جمله مذکور از باب قصر قلب است، چنین به دست میآید که منظور از کوثر، تنها کثرت ذریهای است که خدای تعالی به پیامبر اسلام(صلوات الله علیه وآله) ارزانی داشته، و یا مراد هم خیر کثیر است و هم کثرت ذریه، منتها کثرت نسل یکی از مصادیق خیر کثیر است.
اگر منظور از کوثر مسئله ذریه به استقلال و یا به طور ضمنی نبود، آوردن کلمه «انّ» در جمله «إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» فایدهای نداشت؛ زیرا کلمه «انّ» علاوه بر تحقیق، تعلیل را هم میرساند؛ چرا که معنا ندارد خداوند بفرماید ما به تو حوض دادیم؛ چون که بدگوی تو مقطوع النسل است.
«فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ»؛
پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن. از سیاق و ظاهر اینکه حرف «فاء» بر سر این جمله در آمده، استفاده میشود که امر به نماز و قربانی کردن که متفرع بر جمله «إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ» شده، از باب شکر نعمت است، و چنین معنا میدهد؛ حال که ما بر تو منت نهادیم و خیر کثیر به تو دادیم این نعمت بزرگ را با نماز و قربانی کردن شکرگزاری کن.
«إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ».
کلمه «شانئ» به معنای دشمن خشمگین، و کلمه «أبتر» به معنای بدون دنباله است، و این کسی که چنین زخم زبانی را به رسول خدا(صلوات الله علیه وآله) زده بود عاص بن وائل بود.
.
.
.
.
منبع: اسلام کوئست
.
.
.
#کوثر #روز_زن #روز_مادر
#فاطمه #صدیقه_طاهره
#این_الفاطمیون
#یا_مهدی_ادرکنی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#بسیج_سایبری
#حق_پایدار_است
.
.
خلاصه تفسیر سوره "کوثر"
در شأن نزول این سوره میگویند؛ عاص بن وائل که از سران مشرکان بود، پیامبر اکرم(صلوات الله علیه وآله) را هنگام خارج شدن از مسجد الحرام ملاقات کرد و مدتی با حضرت گفتوگو نمود.
گروهی از سران قریش در مسجد نشسته بودند و این منظره را از دور مشاهده کردند، هنگامی که عاص بن وائل وارد مسجد شد به او گفتند: با که صحبت میکردی؟
گفت با این مرد « #ابتر »!
این تعبیر را به خاطر این انتخاب کرد که عبداللَّه پسر پیامبر(صلوات الله علیه وآله) از دنیا رفته بود و عرب کسی را که پسر نداشت ابتر(بدون عقب) مینامید؛ از اینرو قریش این نام را بعد از مرگ پسر پیامبر(صلوات الله علیه وآله) برای حضرت انتخاب کرده بود.
اینجا بود که سوره #کوثر_نازل شد و پیامبر اکرم(صلوات الله علیه واله) را به نعمتهای بسیار و کوثر بشارت داد و دشمنان او را ابتر خواند.
روی سخن در تمام این سوره به سمت پیامبر اسلام(صلوات الله علیه وآله) است.
یکی از اهداف مهم این سوره، تسلی خاطر مبارک رسول خدا(صلوات الله علیه وآله) در برابر انبوه حوادث دردناک و زخم زبانهای مکرر دشمنان است.
در این سوره، نخست میفرماید: ما به تو کوثر عطا کردیم:
«إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ».
«کوثر» وصف است که از ریشه «کثرت» به معنای خیر و برکت فراوان است.
در اینکه منظور از «کوثر» در اینجا چیست؟
در مجموع بیش از 26 نظر در این باره نقل شده است. به نظر میرسد بیشتر این تفسیرها بیان مصداقهای روشنی از مفهوم وسیع و گسترده خیر کثیر باشد.
در هر حال اینکه در آخر سوره فرمود:
«إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» با در نظر گرفتن اینکه کلمه «ابتر» در ظاهر به معنای مقطوع النسل و بدون ذریه است، و نیز با در نظر گرفتن اینکه جمله مذکور از باب قصر قلب است، چنین به دست میآید که منظور از کوثر، تنها کثرت ذریهای است که خدای تعالی به پیامبر اسلام(صلوات الله علیه وآله) ارزانی داشته، و یا مراد هم خیر کثیر است و هم کثرت ذریه، منتها کثرت نسل یکی از مصادیق خیر کثیر است.
اگر منظور از کوثر مسئله ذریه به استقلال و یا به طور ضمنی نبود، آوردن کلمه «انّ» در جمله «إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» فایدهای نداشت؛ زیرا کلمه «انّ» علاوه بر تحقیق، تعلیل را هم میرساند؛ چرا که معنا ندارد خداوند بفرماید ما به تو حوض دادیم؛ چون که بدگوی تو مقطوع النسل است.
«فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ»؛
پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن. از سیاق و ظاهر اینکه حرف «فاء» بر سر این جمله در آمده، استفاده میشود که امر به نماز و قربانی کردن که متفرع بر جمله «إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ» شده، از باب شکر نعمت است، و چنین معنا میدهد؛ حال که ما بر تو منت نهادیم و خیر کثیر به تو دادیم این نعمت بزرگ را با نماز و قربانی کردن شکرگزاری کن.
«إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ».
کلمه «شانئ» به معنای دشمن خشمگین، و کلمه «أبتر» به معنای بدون دنباله است، و این کسی که چنین زخم زبانی را به رسول خدا(صلوات الله علیه وآله) زده بود عاص بن وائل بود.
.
.
.
.
منبع: اسلام کوئست
.
.
.
#کوثر #روز_زن #روز_مادر
#فاطمه #صدیقه_طاهره
#این_الفاطمیون
#یا_مهدی_ادرکنی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#بسیج_سایبری
#حق_پایدار_است
۱.۵k
۱۱ فروردین ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۶)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.