هو
هو
🔹 ندای تعالوا
🔸 به زبان فصیح عربی , تعال و تعالوا و مشتقات آنها در جائی استعمال می شود که آمر و خواهنده , خودش در بلندی مثلا بر قله شامخی قرار گرفته است و به دیگران که در دامنه کوه هستند می گوید :
تعالوا یعنی بالا بیائید
پیغمبر اکرم به ما می فرماید : مرا ببینید و بالا بیائید : "لقد کان لکم فی رسول
الله اسوه حسنه "( احزاب 21 )
🔸 قرآن و نهج البلاغه به ما می فرمایند :
راه ما را بگیرید و بالا بیائید .
ما اگر چه به حسب ظاهر در دامن خاک تربیت شده ایم , ولی در واقع موجودی آن سوئی هستیم
برای این مقام هر مثالی بیاوریم آن چنان که شایسته آنست بیان نکرده ایم , عارف نامور ملای رومی این مثل را آورده است که تخم اردک در زیر پر مرغ خانگی تربیت می شود , و روزی جوجه های اردک در زیر پر مرغ خانگی سر از دژ و حصار تخم بدر می آورند و همین که جوجه ها خودشان را شناختند که خاکی نیستند و آبی اند , مرغ خانگی خاکی را رها می کنند و به سوی آب می روند و در رودخانه و دریا شنا می کنند , ما هر چند در دامن خاک تربیت شده ایم که انسان(جسمانیة الحدوث) است ولی باید بعالم ملکوت پرواز کنیم و بسوی جمال و جلال مطلق سفر کنیم
🔸 هر چند انسان در ابتداء نطفه ای است که انسان بالقوه است و این نطفه حبه ایست که مانند یک رستنی می روید , چنانکه دیگر حبوبات در رحم و مزرعه پرورده می شوند و می رویند : " نساؤکم حرت لکم " ( بقره 223 )
"وانبتها نباتا حسنا "( آل عمران 37 )
اما در حقیقت این انسان همانطور که پیشینیان ما فرموده اند , حی بن یقظان است خودش زنده ایست که هیچگاه به خواب نمی رود
روح شریف ما مظهر"لاتأخذه سنه ولا نوم "( بقره 255 ) است این موجودی که در دامن خاک تربیت شده است , مولودی کریم الابوین است , پدری دارد به نام عقل کل , و مادری دارد به نام نفس کل , و به ما می فرمایند بالا بیائید..
___________________
#مجموعه_مقالات
علامه حسن زاده ی آملی روحی فداه
🔹 ندای تعالوا
🔸 به زبان فصیح عربی , تعال و تعالوا و مشتقات آنها در جائی استعمال می شود که آمر و خواهنده , خودش در بلندی مثلا بر قله شامخی قرار گرفته است و به دیگران که در دامنه کوه هستند می گوید :
تعالوا یعنی بالا بیائید
پیغمبر اکرم به ما می فرماید : مرا ببینید و بالا بیائید : "لقد کان لکم فی رسول
الله اسوه حسنه "( احزاب 21 )
🔸 قرآن و نهج البلاغه به ما می فرمایند :
راه ما را بگیرید و بالا بیائید .
ما اگر چه به حسب ظاهر در دامن خاک تربیت شده ایم , ولی در واقع موجودی آن سوئی هستیم
برای این مقام هر مثالی بیاوریم آن چنان که شایسته آنست بیان نکرده ایم , عارف نامور ملای رومی این مثل را آورده است که تخم اردک در زیر پر مرغ خانگی تربیت می شود , و روزی جوجه های اردک در زیر پر مرغ خانگی سر از دژ و حصار تخم بدر می آورند و همین که جوجه ها خودشان را شناختند که خاکی نیستند و آبی اند , مرغ خانگی خاکی را رها می کنند و به سوی آب می روند و در رودخانه و دریا شنا می کنند , ما هر چند در دامن خاک تربیت شده ایم که انسان(جسمانیة الحدوث) است ولی باید بعالم ملکوت پرواز کنیم و بسوی جمال و جلال مطلق سفر کنیم
🔸 هر چند انسان در ابتداء نطفه ای است که انسان بالقوه است و این نطفه حبه ایست که مانند یک رستنی می روید , چنانکه دیگر حبوبات در رحم و مزرعه پرورده می شوند و می رویند : " نساؤکم حرت لکم " ( بقره 223 )
"وانبتها نباتا حسنا "( آل عمران 37 )
اما در حقیقت این انسان همانطور که پیشینیان ما فرموده اند , حی بن یقظان است خودش زنده ایست که هیچگاه به خواب نمی رود
روح شریف ما مظهر"لاتأخذه سنه ولا نوم "( بقره 255 ) است این موجودی که در دامن خاک تربیت شده است , مولودی کریم الابوین است , پدری دارد به نام عقل کل , و مادری دارد به نام نفس کل , و به ما می فرمایند بالا بیائید..
___________________
#مجموعه_مقالات
علامه حسن زاده ی آملی روحی فداه
۹۷۸
۰۸ اسفند ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.