⚫️ جاهلیّت دوم در آخرالزّمان
⚫️ جاهلیّت دوم در آخرالزّمان
▫️ قسمت °•4•°
3. شاخصههای دوران جاهلی
یادآوری: «قرآن کریم» به وجود جاهلیّتی موسوم به "جاهلیّت دوم"، پس از جاهلیّت اوّلی که در بین عامّة مسلمانان وجود داشت، اشاره مینماید؛ که از "علائم ظهور" حضرت مهدی (عج) است.
◀️ الف) شاخصههای فرهنگی و اجتماعی
شناخت وضعیت زنان یک جامعه، شاخص و ملاکی مهم برای درک وضعیت فرهنگی و اجتماعی آن جامعه می باشد.
۱ــ نگاه اعراب جاهلی به زن
◆ عرب جاهلی برای جنس مؤنّث هیچ ارزشی قائل نبود و فرزند دختر را نشانه نگونبختی خود میدانست. و نوزاد دختر را زنده به گور می کردند.
«و هرگاه یکی از آنان را به دختر مژده آورند، چهرهاش سیاه میگردد، درحالیکه خشم [و اندوه] خود را فرو میخورد. از بدی آنچه بدون بشارت داده شده است، از قبیلة [خود] روی میپوشاند. آیا او را با خواری نگاه دارد یا در خاک پنهانش کند؟ وه چه بد داوری میکنند.» [سورة نحل (16)، آیات 58 و 59]
۲ــ وضعیت اخلاقی زنان
◆ نگاه عرب جاهلی به فرزند دختر، زاییده وضعیت اسفبار زنان در جامعه سراسر ظلم و فساد و تبعیض عربستان در آستانه بعثت پیامبر اکرم(ص) بود. با نگاهی به مفادّ شرطهای بیعت زنان با رسول گرامی(ص) در قرآن به عمق فساد و تباهی حاکم بر زنان عصر جاهلی میتوان پی برد.
«ای پیامبر! چون زنان با ایمان نزد تو آیند که [با این شرط] با تو بیعت کنند که چیزی را با خدا شریک نسازند و دزدی نکنند و زنا نکنند و فرزندان خود را نکشند و بچّههای حرامزادهای را که پس انداختهاند، با بهتان [و حیله] به شوهر نبندند و در [کار] نیک از تو نافرمانی نکنند، با آنان بیعت کن و از خدا برای آنان آمرزش بخواه؛ زیرا خداوند، آمرزنده مهربان است.» [سورة ممتحنه (60)، آیة 12]
◆ یکی دیگر از ویژگیهای نکوهیده زنان عصر جاهلی، خودآرایی، خودنمایی و عرضة زیورآلات و جاذبههای جنسی خود در مجامع عمومی بود. قرآن کریم از این ویژگی با عنوان «تبرّج» یاد میکند.
«و در خانههایتان قرار گیرید و مانند روزگار جاهلیّت قدیم، زینتهای خود را آشکار مکنید.» [سورة احزاب (33)، آیة 33]
۳ــ حقوق فردی و اجتماعی زنان
● زنان دوران جاهلی از همة حقوق فردی و اجتماعی حتّی حقّ ارث و مالکیت محروم بودند و مانند کالایی خرید و فروش میشدند. [ر. ک: فروغ ابدیّت، ج 1، ص 50]
قرآن کریم برای نخستین بار، حقّ مالکیت و ارث زنان را به رسمیّت شناخت و آنها را چون مردان از حقوق اجتماعی بهرهمند ساخت.
«برای مردان از آنچه [به اختیار] کسب کردهاند، بهرهای است و برای زنان [نیز] از آنچه [به اختیار] کسب کردهاند، بهرهای است.» [سورة نساء (4)، آیة 32]
«برای مردان از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان [آنان] بر جای گذاشتهاند، سهمی است و برای زنان [نیز] از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان [آنان] بر جای گذاشتهاند، سهمی [خواهد بود]. خواه آن [مال] کم باشد یا زیاد. نصیب هر کس مفروض شده است.» [سورة نساء (4)، آیة 7]
پیامبر گرامی(ص) میفرماید:
«ای مردم! شما بر زنان خود حقّی دارید آنها هم بر شما حقّی دارند... دربارة آنها به نیکی رفتار کنید؛ زیرا آنها یاور شما هستند... از آنچه خود میخورید، به آنها بدهید و از آنچه خود میپوشید، بر آنها بپوشانید.» [تحف العقول، صص 33 و 34]
.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.
نکته حیاتی: شرایط یاد شده به دوران جاهلیّت اولی اختصاص ندارد. امروزه این شرایط به روشنی در جوامع غربی دیده میشود و همه مظاهر جاهلیّت اولی در این جوامع به اصطلاح مدرن خودنمایی میکند. این همان پدیدهای است که از آن به «جاهلیّت مدرن» تعبیر میشود. [برای مطالعه مظاهر جاهلیّت اول در جهان امروز، به سایت موعود مراجعه فرمایید.]
در قسمت های بعد "شاخصههای اعتقادی_اخلاقی" دوران جاهلی را مورد بررسی قرار می دهیم إن شاء الله...
منبع: ماهنامه موعود شماره 114 و 115
✍ #علائم_ظهور#امام_زمان_عج#امام_غریب#ظهور#انتظار#عجل_علی_ظهورک#بسیج_سایبری
▫️ قسمت °•4•°
3. شاخصههای دوران جاهلی
یادآوری: «قرآن کریم» به وجود جاهلیّتی موسوم به "جاهلیّت دوم"، پس از جاهلیّت اوّلی که در بین عامّة مسلمانان وجود داشت، اشاره مینماید؛ که از "علائم ظهور" حضرت مهدی (عج) است.
◀️ الف) شاخصههای فرهنگی و اجتماعی
شناخت وضعیت زنان یک جامعه، شاخص و ملاکی مهم برای درک وضعیت فرهنگی و اجتماعی آن جامعه می باشد.
۱ــ نگاه اعراب جاهلی به زن
◆ عرب جاهلی برای جنس مؤنّث هیچ ارزشی قائل نبود و فرزند دختر را نشانه نگونبختی خود میدانست. و نوزاد دختر را زنده به گور می کردند.
«و هرگاه یکی از آنان را به دختر مژده آورند، چهرهاش سیاه میگردد، درحالیکه خشم [و اندوه] خود را فرو میخورد. از بدی آنچه بدون بشارت داده شده است، از قبیلة [خود] روی میپوشاند. آیا او را با خواری نگاه دارد یا در خاک پنهانش کند؟ وه چه بد داوری میکنند.» [سورة نحل (16)، آیات 58 و 59]
۲ــ وضعیت اخلاقی زنان
◆ نگاه عرب جاهلی به فرزند دختر، زاییده وضعیت اسفبار زنان در جامعه سراسر ظلم و فساد و تبعیض عربستان در آستانه بعثت پیامبر اکرم(ص) بود. با نگاهی به مفادّ شرطهای بیعت زنان با رسول گرامی(ص) در قرآن به عمق فساد و تباهی حاکم بر زنان عصر جاهلی میتوان پی برد.
«ای پیامبر! چون زنان با ایمان نزد تو آیند که [با این شرط] با تو بیعت کنند که چیزی را با خدا شریک نسازند و دزدی نکنند و زنا نکنند و فرزندان خود را نکشند و بچّههای حرامزادهای را که پس انداختهاند، با بهتان [و حیله] به شوهر نبندند و در [کار] نیک از تو نافرمانی نکنند، با آنان بیعت کن و از خدا برای آنان آمرزش بخواه؛ زیرا خداوند، آمرزنده مهربان است.» [سورة ممتحنه (60)، آیة 12]
◆ یکی دیگر از ویژگیهای نکوهیده زنان عصر جاهلی، خودآرایی، خودنمایی و عرضة زیورآلات و جاذبههای جنسی خود در مجامع عمومی بود. قرآن کریم از این ویژگی با عنوان «تبرّج» یاد میکند.
«و در خانههایتان قرار گیرید و مانند روزگار جاهلیّت قدیم، زینتهای خود را آشکار مکنید.» [سورة احزاب (33)، آیة 33]
۳ــ حقوق فردی و اجتماعی زنان
● زنان دوران جاهلی از همة حقوق فردی و اجتماعی حتّی حقّ ارث و مالکیت محروم بودند و مانند کالایی خرید و فروش میشدند. [ر. ک: فروغ ابدیّت، ج 1، ص 50]
قرآن کریم برای نخستین بار، حقّ مالکیت و ارث زنان را به رسمیّت شناخت و آنها را چون مردان از حقوق اجتماعی بهرهمند ساخت.
«برای مردان از آنچه [به اختیار] کسب کردهاند، بهرهای است و برای زنان [نیز] از آنچه [به اختیار] کسب کردهاند، بهرهای است.» [سورة نساء (4)، آیة 32]
«برای مردان از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان [آنان] بر جای گذاشتهاند، سهمی است و برای زنان [نیز] از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان [آنان] بر جای گذاشتهاند، سهمی [خواهد بود]. خواه آن [مال] کم باشد یا زیاد. نصیب هر کس مفروض شده است.» [سورة نساء (4)، آیة 7]
پیامبر گرامی(ص) میفرماید:
«ای مردم! شما بر زنان خود حقّی دارید آنها هم بر شما حقّی دارند... دربارة آنها به نیکی رفتار کنید؛ زیرا آنها یاور شما هستند... از آنچه خود میخورید، به آنها بدهید و از آنچه خود میپوشید، بر آنها بپوشانید.» [تحف العقول، صص 33 و 34]
.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ.
نکته حیاتی: شرایط یاد شده به دوران جاهلیّت اولی اختصاص ندارد. امروزه این شرایط به روشنی در جوامع غربی دیده میشود و همه مظاهر جاهلیّت اولی در این جوامع به اصطلاح مدرن خودنمایی میکند. این همان پدیدهای است که از آن به «جاهلیّت مدرن» تعبیر میشود. [برای مطالعه مظاهر جاهلیّت اول در جهان امروز، به سایت موعود مراجعه فرمایید.]
در قسمت های بعد "شاخصههای اعتقادی_اخلاقی" دوران جاهلی را مورد بررسی قرار می دهیم إن شاء الله...
منبع: ماهنامه موعود شماره 114 و 115
✍ #علائم_ظهور#امام_زمان_عج#امام_غریب#ظهور#انتظار#عجل_علی_ظهورک#بسیج_سایبری
۱.۸k
۰۲ اسفند ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.