تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره الذاریات
آیات 56 تا 58
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَ مٰا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاّٰ لِيَعْبُدُونِ (٥٦)
و جن و انس را جز براى اينكه مرا بپرستند نيافريديم؛
مٰا أُرِيدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَ مٰا أُرِيدُ أَنْ يُطْعِمُونِ (٥٧)
از آنان هيچ رزقى نمى خواهم، و نمى خواهم كه مرا طعام دهند
إِنَّ اللّٰهَ هُوَ الرَّزّٰاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ (٥٨)
بى ترديد خدا خود روزى دهنده و صاحب قدرت استوار است
نکته ها:
در حديثى از امام حسين عليه السلام مى خوانيم: خداوند مردم را نيافريد مگر براى معرفت و شناختن و چون او را شناختند، او را عبادت مى كنند و هر كه او را عبادت كند، از بندگى غير او بى نياز مى شود.(43)
جنّ، قبل از انسان آفريده شده و داراى تكليف است. در اين آيه نيز نامش قبل از انسان آمده است. «و ما خلقت الجنّ و الانس»
در قرآن، تمام آفرينش بر اساس حق است وهيچ آفريده اى باطل نيست، «و ما خلقنا السموات و الارض و ما بينهما الاّ بالحق»(44) وهمه ى آفريده ها در مسير بهره مندى انسان است. «خلق لكم»(45)، «سخّر لكم»(46)، «متاعاً لكم»(47)
و انسان نيز براى هدفى متعالى آفريده شده كه راه رسيدن به آن، عبادت خدا است. «و ما خلقت الجن والانس الا ليعبدون» البتّه عبادت معناى عام دارد و به هر كار نيكى كه با هدف الهى انجام شود، عبادت گفته مى شود
43) تفسير نمونه.
44) حجر، 85 .
45) بقره، 29.
46) جاثيه، 13.
47) نازعات، 33
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره الذاریات
آیات 56 تا 58
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَ مٰا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاّٰ لِيَعْبُدُونِ (٥٦)
و جن و انس را جز براى اينكه مرا بپرستند نيافريديم؛
مٰا أُرِيدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَ مٰا أُرِيدُ أَنْ يُطْعِمُونِ (٥٧)
از آنان هيچ رزقى نمى خواهم، و نمى خواهم كه مرا طعام دهند
إِنَّ اللّٰهَ هُوَ الرَّزّٰاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ (٥٨)
بى ترديد خدا خود روزى دهنده و صاحب قدرت استوار است
نکته ها:
در حديثى از امام حسين عليه السلام مى خوانيم: خداوند مردم را نيافريد مگر براى معرفت و شناختن و چون او را شناختند، او را عبادت مى كنند و هر كه او را عبادت كند، از بندگى غير او بى نياز مى شود.(43)
جنّ، قبل از انسان آفريده شده و داراى تكليف است. در اين آيه نيز نامش قبل از انسان آمده است. «و ما خلقت الجنّ و الانس»
در قرآن، تمام آفرينش بر اساس حق است وهيچ آفريده اى باطل نيست، «و ما خلقنا السموات و الارض و ما بينهما الاّ بالحق»(44) وهمه ى آفريده ها در مسير بهره مندى انسان است. «خلق لكم»(45)، «سخّر لكم»(46)، «متاعاً لكم»(47)
و انسان نيز براى هدفى متعالى آفريده شده كه راه رسيدن به آن، عبادت خدا است. «و ما خلقت الجن والانس الا ليعبدون» البتّه عبادت معناى عام دارد و به هر كار نيكى كه با هدف الهى انجام شود، عبادت گفته مى شود
43) تفسير نمونه.
44) حجر، 85 .
45) بقره، 29.
46) جاثيه، 13.
47) نازعات، 33
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۷k
۱۴ بهمن ۱۴۰۱
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.