اندیشه در کلام خداوند
✍- آزمایش، یك سنّت جدّى الهى است، خود را آماده كنیم. (حرف لام در اوّل و حرف نون مشدّد در آخرِ «لتبلونّ» نشانه ى جدّى بودن مسئله است.)
- یاد مرگ و زودگذرى دنیا، مسائل را براى انسان آسان مى كند. «كل نفس ذائقة الموت... لتبلونّ فى اموالكم»
- بیشترین ابزار آزمایش، مال و جان است. «اموالكم و انفسكم»
- علاوه بر پذیرش خطر جان و مال، باید خود را براى شنیدن انواع نیش ها و تحقیرها آماده كرد. «ولتسمعنّ...»
- شنیدن تحقیر و هجو، و آزار دیدن از دشمن، یكى از وسایل آزمایش است. «لتبلونّ... ولتسمعنّ... اذىً كثیراً»
- براى رسیدن به اهداف مقدّس، گاهى باید همه گونه سختى را تحمّل كرد. ضربه به مال، جان، حیثیّت و آبرو. «اموالكم و انفسكم ولتسمعنّ... اذىً كثیراً»
- انتظار زخم زبان از مخالفان، سبب آمادگى مسلمانان است. «لتسمعنّ...»
- مخالفان اسلام در ضربه زدن به مسلمان ها، وحدت در هدف و گاهى وحدت در شیوه دارند. «لتسمعنّ من الّذین اوتوا الكتاب... و من الّذین اشركوا»
- دشمن به كم قانع نیست. «اذىً كثیراً»
- صبر و تقوى در كنار هم رمز موفقیّت است. استقامت بدون تقوا، در افراد لجوج نیز پیدا مى شود. «تصبروا و تتّقوا»
- صبر و تقوى، ملازم یكدیگرند.كلمه ى «ذلك» مفرد است، در حالى كه به صبر و تقوى كه دو چیزند، اشاره دارد.
- یاد مرگ و زودگذرى دنیا، مسائل را براى انسان آسان مى كند. «كل نفس ذائقة الموت... لتبلونّ فى اموالكم»
- بیشترین ابزار آزمایش، مال و جان است. «اموالكم و انفسكم»
- علاوه بر پذیرش خطر جان و مال، باید خود را براى شنیدن انواع نیش ها و تحقیرها آماده كرد. «ولتسمعنّ...»
- شنیدن تحقیر و هجو، و آزار دیدن از دشمن، یكى از وسایل آزمایش است. «لتبلونّ... ولتسمعنّ... اذىً كثیراً»
- براى رسیدن به اهداف مقدّس، گاهى باید همه گونه سختى را تحمّل كرد. ضربه به مال، جان، حیثیّت و آبرو. «اموالكم و انفسكم ولتسمعنّ... اذىً كثیراً»
- انتظار زخم زبان از مخالفان، سبب آمادگى مسلمانان است. «لتسمعنّ...»
- مخالفان اسلام در ضربه زدن به مسلمان ها، وحدت در هدف و گاهى وحدت در شیوه دارند. «لتسمعنّ من الّذین اوتوا الكتاب... و من الّذین اشركوا»
- دشمن به كم قانع نیست. «اذىً كثیراً»
- صبر و تقوى در كنار هم رمز موفقیّت است. استقامت بدون تقوا، در افراد لجوج نیز پیدا مى شود. «تصبروا و تتّقوا»
- صبر و تقوى، ملازم یكدیگرند.كلمه ى «ذلك» مفرد است، در حالى كه به صبر و تقوى كه دو چیزند، اشاره دارد.
۳۸۹
۱۰ آذر ۱۴۰۳