تفسیر قرآن
نکات تفسیری آیه 10 سوره ممتحنه
كفّار چند دسته هستند:(38)
يا همگى بر كفر اصرار دارند كه آيه اول مبنى بر برائت و متاركه مسلمانان، به آنان نظر داشت. «لاتتخذوا عدوّى و عدوكم أولياء... قد كفروا بما جاءكم من الحق»
يا به طور دسته جمعى دشمنى با شما را ترك مى كنند. «عسى اللّه ان يجعل بينكم و بين الّذين عاديتم منهم مودّة» (آيه 7 همين سوره)
يا تفكيك صورت مى گيرد، مثلاً زن مسلمان مى شود، ولى مرد، كافر باقى مى ماند و يا بالعكس كه در اين صورت، مسلمان به شما ملحق مى شود. «جاءكم المؤمنات مهاجرات»
در بيان مهريّه اول كلمه «نفقه» به كار رفته، «انفقوا... انفقتم» ولى در مورد مهريّه ازدواج دوم، كلمه «أجورهنّ» به كار رفته است. با توجّه به پنج موردى كه كلمه «اجورهنّ» در قرآن آمده است، به نظر مى رسد كلمه «اجر» براى زنان بيوه و ازدواج دوم آنها است.
وقتى ايمان آوردنِ يكى از دو همسر، عقد قبلى را بهم مى زند، پس به طريق اولى ، اگر قبل از عقد، زن كافر باشد عقدى محقق نمى شود.
امام باقرعليه السلام فرمود: «لاينبغى نكاح اهل الكتاب» ازدواج با زنان اهل كتاب (يهود و نصارا) سزاوار نيست. آنگاه امام عليه السلام اين قسمت از آيه را تلاوت فرمود:(39) «و لاتمسكوا بعصم الكوافر»
-----
38) تفاسير كبير فخررازى و مراغى.
39) تفسير نورالثقلين.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
كفّار چند دسته هستند:(38)
يا همگى بر كفر اصرار دارند كه آيه اول مبنى بر برائت و متاركه مسلمانان، به آنان نظر داشت. «لاتتخذوا عدوّى و عدوكم أولياء... قد كفروا بما جاءكم من الحق»
يا به طور دسته جمعى دشمنى با شما را ترك مى كنند. «عسى اللّه ان يجعل بينكم و بين الّذين عاديتم منهم مودّة» (آيه 7 همين سوره)
يا تفكيك صورت مى گيرد، مثلاً زن مسلمان مى شود، ولى مرد، كافر باقى مى ماند و يا بالعكس كه در اين صورت، مسلمان به شما ملحق مى شود. «جاءكم المؤمنات مهاجرات»
در بيان مهريّه اول كلمه «نفقه» به كار رفته، «انفقوا... انفقتم» ولى در مورد مهريّه ازدواج دوم، كلمه «أجورهنّ» به كار رفته است. با توجّه به پنج موردى كه كلمه «اجورهنّ» در قرآن آمده است، به نظر مى رسد كلمه «اجر» براى زنان بيوه و ازدواج دوم آنها است.
وقتى ايمان آوردنِ يكى از دو همسر، عقد قبلى را بهم مى زند، پس به طريق اولى ، اگر قبل از عقد، زن كافر باشد عقدى محقق نمى شود.
امام باقرعليه السلام فرمود: «لاينبغى نكاح اهل الكتاب» ازدواج با زنان اهل كتاب (يهود و نصارا) سزاوار نيست. آنگاه امام عليه السلام اين قسمت از آيه را تلاوت فرمود:(39) «و لاتمسكوا بعصم الكوافر»
-----
38) تفاسير كبير فخررازى و مراغى.
39) تفسير نورالثقلين.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۸۰۵
۰۱ مرداد ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.