تفسیر قرآن
توضیحاتی در مورد آیه 50 سوره احزاب
سؤال: چرا پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله زنان متعدّد داشت؟
پاسخ: اوّلاً: در ازدواج هاى رسول خداصلى الله عليه وآله مسأله شهوت محور نبوده است، زيرا پيامبر عزيز اسلام از 25 سالگى تا 53 سالگى فقط با خديجه زندگى كرد، زنى كه هنگام ازدواج سنّش پانزده سال از حضرت بيشتر بود و پيامبر تا او را داشت با ديگرى ازدواج نكرد.
ثانياً: تمام قبايل عليه حضرت بودند و پيامبر بايد با طرحى دقيق اين وحدت نا مقّدس را مى شكست و بهترين و ساده ترين و ارزان ترين و طبيعى ترين راه اين بود كه پيامبر داماد قبايل مختلف شود و مردم طبق رسوم آن زمان حمايت داماد را بر خود لازم مى دانستند و پيامبر بدين وسيله مى توانست مشكلات راه تبليغ دين را هموار كند.
ثالثاً: بعضى ازدواج ها براى مبارزه با آداب و رسوم غلط بود. نظير ازدواج پيامبر با زينب دختر عمّه اش كه در آيه 37 همين سوره گذشت.
رابعاً: پيامبر بعضى زنان را تنها عقد نمود و با آنان همبستر نشد و از بعضى قبايل تنها خواستگارى نمود و عقد هم نكرد و همين رفتارها وسيله ارتباط مى شد.
خامساً: اگر هدف مسأله جنسى بود بايد از اين همه همسر فرزندان بسيارى مى داشت.
سادساً: عايشه بسيار كوچك بود كه به عقد پيامبر درآمد و مدّت ها گذشت تا توانست همسر واقعى حضرت باشد. اگر هدف مسايل جنسى باشد انسان با بچّه ازدواج نمى كند.
سابعاً: ما نبايد پيامبر را با خود مقايسه كنيم؛ ما با داشتن يك همسر از بسيارى توفيقات باز مى مانيم، ولى پيامبر اكرم با داشتن چند همسر چنان غرق در عرفان و مناجات و تبليغ بود كه خداوند به حضرت خطاب مى كند: چرا اين قدر به خاطر هدايت مردم حرص مى خورى «لعلّك باخع نفسك»(422) چرا خود را به مشقّت مى اندازى، «لتشقى»(423) چرا حلال هايى را بر خود حرام مى كنى، «لم تُحرّم ...» آرى، نسيم تند معرفت، خيمه وجودى پيامبر را چنان بلند مى كرد كه اين همه زن، نمى توانست آن را از پرواز باز دارد.
به هر حال، ازدواج هاى مجدّد پيامبر بعد از سنّ 53 سالگى بوده است، آن هم با زنان بيوه و متروكه يا داغديده، با تمايل كامل آنان به ازدواج و اجراى عدالت از سوى پيامبر و آموختن درس عملى براى اداره چند همسر و انتخاب زندگى ساده و بى توجّهى به خواسته هاى تجّمل گرايانه برخى همسران. علاوه بر همه اين ها در آن زمان داشتن چند همسر هيچ عيبى نبوده است و گاهى همسر اوّل به خواستگارى همسر دوم مى رفت و ده ها نكته ديگر كه بايد در آنها دقّت نمود.
422) شعراء، 3.
423) طه، 2.
سؤال: چرا پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله زنان متعدّد داشت؟
پاسخ: اوّلاً: در ازدواج هاى رسول خداصلى الله عليه وآله مسأله شهوت محور نبوده است، زيرا پيامبر عزيز اسلام از 25 سالگى تا 53 سالگى فقط با خديجه زندگى كرد، زنى كه هنگام ازدواج سنّش پانزده سال از حضرت بيشتر بود و پيامبر تا او را داشت با ديگرى ازدواج نكرد.
ثانياً: تمام قبايل عليه حضرت بودند و پيامبر بايد با طرحى دقيق اين وحدت نا مقّدس را مى شكست و بهترين و ساده ترين و ارزان ترين و طبيعى ترين راه اين بود كه پيامبر داماد قبايل مختلف شود و مردم طبق رسوم آن زمان حمايت داماد را بر خود لازم مى دانستند و پيامبر بدين وسيله مى توانست مشكلات راه تبليغ دين را هموار كند.
ثالثاً: بعضى ازدواج ها براى مبارزه با آداب و رسوم غلط بود. نظير ازدواج پيامبر با زينب دختر عمّه اش كه در آيه 37 همين سوره گذشت.
رابعاً: پيامبر بعضى زنان را تنها عقد نمود و با آنان همبستر نشد و از بعضى قبايل تنها خواستگارى نمود و عقد هم نكرد و همين رفتارها وسيله ارتباط مى شد.
خامساً: اگر هدف مسأله جنسى بود بايد از اين همه همسر فرزندان بسيارى مى داشت.
سادساً: عايشه بسيار كوچك بود كه به عقد پيامبر درآمد و مدّت ها گذشت تا توانست همسر واقعى حضرت باشد. اگر هدف مسايل جنسى باشد انسان با بچّه ازدواج نمى كند.
سابعاً: ما نبايد پيامبر را با خود مقايسه كنيم؛ ما با داشتن يك همسر از بسيارى توفيقات باز مى مانيم، ولى پيامبر اكرم با داشتن چند همسر چنان غرق در عرفان و مناجات و تبليغ بود كه خداوند به حضرت خطاب مى كند: چرا اين قدر به خاطر هدايت مردم حرص مى خورى «لعلّك باخع نفسك»(422) چرا خود را به مشقّت مى اندازى، «لتشقى»(423) چرا حلال هايى را بر خود حرام مى كنى، «لم تُحرّم ...» آرى، نسيم تند معرفت، خيمه وجودى پيامبر را چنان بلند مى كرد كه اين همه زن، نمى توانست آن را از پرواز باز دارد.
به هر حال، ازدواج هاى مجدّد پيامبر بعد از سنّ 53 سالگى بوده است، آن هم با زنان بيوه و متروكه يا داغديده، با تمايل كامل آنان به ازدواج و اجراى عدالت از سوى پيامبر و آموختن درس عملى براى اداره چند همسر و انتخاب زندگى ساده و بى توجّهى به خواسته هاى تجّمل گرايانه برخى همسران. علاوه بر همه اين ها در آن زمان داشتن چند همسر هيچ عيبى نبوده است و گاهى همسر اوّل به خواستگارى همسر دوم مى رفت و ده ها نكته ديگر كه بايد در آنها دقّت نمود.
422) شعراء، 3.
423) طه، 2.
۱.۸k
۱۲ شهریور ۱۴۰۰
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.