تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
امام علی (ع):
7- عَلَيكُم بِكِتابِ اللّه ... مَن عَمِلَ بِهِ سَبَقَ؛
بر شما باد رجوع به كتاب خدا (قرآن) ... كسى كه به آن عمل كند از همه پيشى مى گيرد.
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص219 ، خطبه 156
هرشب آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره یس
آیات 72 و 73
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ (72)
وَلَهُمْ فِيهَا مَنَافِعُ وَمَشَارِبُ أَفَلَا يَشْكُرُونَ (73)
ترجمه :
و چهارپايان را براى آنان رام كرديم، از برخى سوارى مى گيرند و از برخى تغذيه مى كنند.
و در آنها بهره هاى ديگرى نيز (از قبيل پشم و كرك) و نوشيدنى ها براى مردم است. پس چرا (با اين حال) سپاس نمى گزارند؟!
پیامها :
- اگر گاو و گوسفند وحشى بودند، دنياى لبنيات با همه منافعى كه دارد به روى انسان بسته مى شد. «ذلّلناها لهم... و منها يأكلون»
- اگر همه حيوانات وحشى بودند، بسيارى از سفرها انجام نمى گرفت. «ذلّلناها لهم فمنها ركوبهم»
- هم زمين رام و ذلول است، «و الارض ذلولاً»(627) و هم حيوانات، «ذلّلناها» امّا انسان كه به هر دو محتاج است، طاغى است. «انّ الانسان ليطغى »(628)
- هر چيزى براى هدفى آفريده شده است. «منها ركوبهم و منها يأكلون»
- خام خوارى مورد مدح اسلام نيست و در مورد مصرف گوشت سفارش شده است. «و منها يأكلون»
- شير، نعمت ويژه اى است كه بايد براى آن شكر كرد. (با اين كه شير جزو منافع حيوانات است، ولى نام آن به خصوص برده شده «مشارب» تا نشانه ويژگى آن باشد. «و لهم فيها منافع و مشارب»
- شكر بايد بر اساس فهم و معرفت باشد. «أولم يَرو... أفلا يشكرون»
627) ملك، 15.
628) علق، 6.
امام علی (ع):
7- عَلَيكُم بِكِتابِ اللّه ... مَن عَمِلَ بِهِ سَبَقَ؛
بر شما باد رجوع به كتاب خدا (قرآن) ... كسى كه به آن عمل كند از همه پيشى مى گيرد.
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص219 ، خطبه 156
هرشب آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره یس
آیات 72 و 73
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ (72)
وَلَهُمْ فِيهَا مَنَافِعُ وَمَشَارِبُ أَفَلَا يَشْكُرُونَ (73)
ترجمه :
و چهارپايان را براى آنان رام كرديم، از برخى سوارى مى گيرند و از برخى تغذيه مى كنند.
و در آنها بهره هاى ديگرى نيز (از قبيل پشم و كرك) و نوشيدنى ها براى مردم است. پس چرا (با اين حال) سپاس نمى گزارند؟!
پیامها :
- اگر گاو و گوسفند وحشى بودند، دنياى لبنيات با همه منافعى كه دارد به روى انسان بسته مى شد. «ذلّلناها لهم... و منها يأكلون»
- اگر همه حيوانات وحشى بودند، بسيارى از سفرها انجام نمى گرفت. «ذلّلناها لهم فمنها ركوبهم»
- هم زمين رام و ذلول است، «و الارض ذلولاً»(627) و هم حيوانات، «ذلّلناها» امّا انسان كه به هر دو محتاج است، طاغى است. «انّ الانسان ليطغى »(628)
- هر چيزى براى هدفى آفريده شده است. «منها ركوبهم و منها يأكلون»
- خام خوارى مورد مدح اسلام نيست و در مورد مصرف گوشت سفارش شده است. «و منها يأكلون»
- شير، نعمت ويژه اى است كه بايد براى آن شكر كرد. (با اين كه شير جزو منافع حيوانات است، ولى نام آن به خصوص برده شده «مشارب» تا نشانه ويژگى آن باشد. «و لهم فيها منافع و مشارب»
- شكر بايد بر اساس فهم و معرفت باشد. «أولم يَرو... أفلا يشكرون»
627) ملك، 15.
628) علق، 6.
۵۹۴
۰۲ آذر ۱۴۰۰
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.