💠 به ما گفتند خیلی پیشنهاد ندهید
💠 به ما گفتند خیلی پیشنهاد ندهید
🔹 ما مصالح خودمان را نمیدانیم که چیست، بهترین راه عبادت این است که بگوییم: ﴿رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً﴾؛امّا به ما چه چیزی بده، فلان شیء را به ما بده یا فلان امر را به ما بده، در واقع ما نمیدانیم که مصلحت ما در آن است یا نه؟ بهترین دعا این است که از خدا خیر، حسنه و صلاح خودمان را بخواهیم که اینها یقیناً مستجاب میشود و اگر پیشنهاد دادیم که به ما گفتند خیلی پیشنهاد ندهید که فلان چیز را به ما بدهید یا فلان چیز دیگر را به ما بدهید، چون ما در واقع نمیدانیم که فلان چیز به مصلحت ماست یا به مصلحت ما نیست!
🔹 این دعاهای «ربنا»یی که در قرآن کریم است، اینها راه آموزش دعاست: ﴿رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً﴾، ﴿رَبَّنا آتِنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَة﴾، ﴿رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا﴾، این راه دعاست! آنکه به ما گفته دعا کنید، گفته چگونه دعا کنید یا نگفته است؟ گفته که چگونه بخوانید! امّا اینکه بگوییم به ما فلان وسیله را بدهید، فلان شیء را بدهید، فلان چیز خاص را بدهید یا فلان مقام را بدهید، اینها را نگفتند! چون در واقع ما نمیدانیم که به مصلحت ماست یا نه؟ اگر آمد و این چیزها را در دعا خواستیم، اگر همینها مصلحت بود یقیناً عطا میکنند و اگر اینها مصلحت نبود، چون او «اعلم» به حال ماست، سیّئهای از سیّئات ما را میبخشد و اگر ـ إنشاءالله ـ ما اهل سیّئه نبودیم، عادل بودیم و هیچ گناهی نداشتیم حسنهای بر حسنات ما میافزاید
🔹 هیچ صاحب دعایی نیست که با دست خالی برگردد؛ اینکه ائمه(علیهم السلام) خودشان این کار را میکردند و به ما هم دستور دادند که وقتی به دست دعا کردید، این دست را به صورت بمالید، برای این است که دست از جای بلند و دور آمده و این دست خالی برنگشته است، چیزی به آن دادند؛ اگر همان مصلحت بود همان را دادند و آن مصلحت نبود، سیئهای از سیئات انسان را بخشیدند و اگر سیئهای نداشتیم، حسنهای بر حسنات ما افزوده شد؛ این سه ضلع در دعاها و ادعیه هست
📚 { #تفسیر_سوره_غافر
🔹 ما مصالح خودمان را نمیدانیم که چیست، بهترین راه عبادت این است که بگوییم: ﴿رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً﴾؛امّا به ما چه چیزی بده، فلان شیء را به ما بده یا فلان امر را به ما بده، در واقع ما نمیدانیم که مصلحت ما در آن است یا نه؟ بهترین دعا این است که از خدا خیر، حسنه و صلاح خودمان را بخواهیم که اینها یقیناً مستجاب میشود و اگر پیشنهاد دادیم که به ما گفتند خیلی پیشنهاد ندهید که فلان چیز را به ما بدهید یا فلان چیز دیگر را به ما بدهید، چون ما در واقع نمیدانیم که فلان چیز به مصلحت ماست یا به مصلحت ما نیست!
🔹 این دعاهای «ربنا»یی که در قرآن کریم است، اینها راه آموزش دعاست: ﴿رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً﴾، ﴿رَبَّنا آتِنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَة﴾، ﴿رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا﴾، این راه دعاست! آنکه به ما گفته دعا کنید، گفته چگونه دعا کنید یا نگفته است؟ گفته که چگونه بخوانید! امّا اینکه بگوییم به ما فلان وسیله را بدهید، فلان شیء را بدهید، فلان چیز خاص را بدهید یا فلان مقام را بدهید، اینها را نگفتند! چون در واقع ما نمیدانیم که به مصلحت ماست یا نه؟ اگر آمد و این چیزها را در دعا خواستیم، اگر همینها مصلحت بود یقیناً عطا میکنند و اگر اینها مصلحت نبود، چون او «اعلم» به حال ماست، سیّئهای از سیّئات ما را میبخشد و اگر ـ إنشاءالله ـ ما اهل سیّئه نبودیم، عادل بودیم و هیچ گناهی نداشتیم حسنهای بر حسنات ما میافزاید
🔹 هیچ صاحب دعایی نیست که با دست خالی برگردد؛ اینکه ائمه(علیهم السلام) خودشان این کار را میکردند و به ما هم دستور دادند که وقتی به دست دعا کردید، این دست را به صورت بمالید، برای این است که دست از جای بلند و دور آمده و این دست خالی برنگشته است، چیزی به آن دادند؛ اگر همان مصلحت بود همان را دادند و آن مصلحت نبود، سیئهای از سیئات انسان را بخشیدند و اگر سیئهای نداشتیم، حسنهای بر حسنات ما افزوده شد؛ این سه ضلع در دعاها و ادعیه هست
📚 { #تفسیر_سوره_غافر
۳۹۶
۰۹ دی ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.