بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
نقدی بر سخنرانی جناب پناهیان
محرم 95 دانشگاه امام صادق(ع)
بنده از دوستداران جناب #پناهیان بوده و هستم
اما اخیرا مشاهده می کنم بعضی جوانها به شکل وحی منزل به مطالب ایشون نگاه میکنن و اصلا اشکالات فرعی کار رو نمی بینن. به همین خاطر چند جلسه صحبتهای #محرم امسال 95 ایشون رو در #دانشگاه_امام_صادق (ع) با ارجاع به متن اصلی سخنان شون به نقد می نشینیم در حدی که نه وخد ما تلف شه و نه حوصله شما سر بره و این ها مشتی از خرواره و البته ما از 80% مطالب مفید ایشون تشکر کردیم و خواهیم کرد.
صوت اصلی جلسات http://bayanmanavi.ir/post/3322
متن جلسه اول http://bayanmanavi.ir/post/3323
ایشون در قسمتهایی از جلسه اول محرم می گوید
1_یقیناً بسیاری از افراد غیر مذهبی و غیرمتدین دچار سوء تفاهم هستند که غیرمتدین هستند.
ج: آیا واقعا این گونه است؟
فلما جاء هم ما عرفوا کفروا به (بقره/89) پس زمانی که آنچه را می شناختند نزدشان امد به آن کافر شدند. یعنی علم و معرفت حاصل شد و سپس کافر شدند.
افتطمعون ان یؤمنوا لکم و قد کان فریق منهم یسمعون کلام الله ثم یحرفونه من بعد ما عقلوه و هم یعلمون (بقره 75) آیا طمع دارید که اینها به شما ایمان آورند، درحالیکه گروهی از ایشان کلام خدا را می شنیدند وسپس با علم به آن و با اینکه آن را می شناختند تحریفش می کردند. یعنی با وجود تعقل و با وجود علم به حقیقت دست به تحریف و تخلف میزدند.
و جحدوا بها و استیقنتها انفسهم ظلما و علوّا (نحل 14) با وجود یقین درونی به حقانیت آن معارف الهی، از روی ستم و عصیان منکر آنها شدند. خوب مگر بالاتر از یقین چیزی داریم؟ با وجود یقین به ظلم و ستم دست زدند.
این همه آیات اکثر الناس لا یومنون لایشکرون فابی اکثر الناس الا کفورا، به سوء تفاهم باز می گردد؟ مال اروپایی هاست؟ فقط مال عربستان هزار سال پیش است؟ اکثر الناس فقط عده فرعی و محدودی از مردم است؟
2_چرا با اینکه دین در جامعۀ ما این قدر جاری است، با اینکه معنویت این قدر بالاست
و اعتقادات این قدر خوب است و ایمان در حد کافی واقعاً رواج دارد، ما چرا آن رشدِ لازم را نمیکنیم؟
ج: اگر ما بگوییم که داعشی خوانده می شویم یا تکفیر میشویم اما آیت الله مصباح بیان میکنند : خود امام هم میفرمودند که فقط بویی از اسلام در کشور آمده است. http://mesbahyazdi.ir/node/3190 (سطر دهم ) کجا اعتقادات این قدر خوب است؟ کجا ایمان در حد کافی جاری است؟ آیا رهبری دهها بار نگرانی خود را از وضعیت فرهنگی بیان نکرده اند؟ کجا مردم دنبال اموزش دین و معلومات دینی هستند؟ کجا حجاب طیف وسیعی از ما، فرهنگ ما، بانکهای ما؛ ادارات ما، اسلامی است؟ بسیاری از افراد جز به دنبال مدرک و تحصیل برای شغل و درآمد و مسائل اقتصادی هستند؟ چند درصد مردم اهل زکات و خمس و قرض و پرداخت نفقه به اطرافیان فقیر و.. هستند؟ معلمین امروز ما عموپورنگ و خندوانه و دورهمی و نود و جومونگ و.. است. کجاست تعالیم منسجم و معتبر و ماندگار دینی جامعه ما؟ همین سخنرانی های شما؟
3_هرکسی در هر فیلمی، در هر آموزشی، در هر سخنی به نسل جوان اینگونه القاء کرد که «تو میتوانی در زندگیات طوری زندگی کنی که رنج نکشی» این یک دروغگویی بسیار زشت و نابخردانه است، یک فریب بزرگ است! قطعی بودن رنج، اول باید برای ما جا بیفتد و بعداً سراغ دین برویم. قرآن می فرماید: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی کَبَدٍ»(بلد/4) ما انسان را در رنج آفریدیم!
ج: اول سراغ رنج برویم بعد سراغ دین؟ عجب! ما بگوییم ای بشریت بیایید به دین آن خدایی بپیوندید که زندگی شما را سراسر رنج و بدبختی آفریده است. بنظرم با این روش کرور کرور جذب دین میشوند! ای مردم به دینی بپیوندید که میگوید شما از رنج و سختی رهایی ندارید!
سخنران و خیلی از دیگر گویندگان کبد را در این آیه به معنای رنج گرفته اند و نکته ظریفی به شما عرض کنم که محور صد سخنرانی این بزرگوار فقط برداشت او از همین آیه است.
لذا علامه طباطبایی می گوید : نزد إبن عباس «کبد» به معنی استوا و استقامت است.
و نیز گفته شده مفاد آیه (خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی کَبَدٍ) مبنی بر منت است که بشر را مستوی القامه و با قامت رسا آفریده است که قدرت بر همه گونه حرکات و افعال و اختراعات و صنایع را دارد.
لذا آیت الله شریعتی (پدر دکتر شریعتی) در تفسیر نوین همین بیان ظریف را متذکر می شود.
و اتفاقا این معنای استوا و استقامت و قدرت با سیاق آیات بعد بهتر می سازد. یعنی چه؟
لقد خلقنا الانسن فی کبد (4) ایحسب ان لن یقدر علیه احد (5) یقول اهلکت مالا لبدا (6) ایحسب ان لم یره احد (7) الم نجعل له عینین (8) و لسانا و شفتین (9) و هدیناه النجدین (10) فلا اقتحم العقبه (11)
یعنی خداوند دارد نع
نقدی بر سخنرانی جناب پناهیان
محرم 95 دانشگاه امام صادق(ع)
بنده از دوستداران جناب #پناهیان بوده و هستم
اما اخیرا مشاهده می کنم بعضی جوانها به شکل وحی منزل به مطالب ایشون نگاه میکنن و اصلا اشکالات فرعی کار رو نمی بینن. به همین خاطر چند جلسه صحبتهای #محرم امسال 95 ایشون رو در #دانشگاه_امام_صادق (ع) با ارجاع به متن اصلی سخنان شون به نقد می نشینیم در حدی که نه وخد ما تلف شه و نه حوصله شما سر بره و این ها مشتی از خرواره و البته ما از 80% مطالب مفید ایشون تشکر کردیم و خواهیم کرد.
صوت اصلی جلسات http://bayanmanavi.ir/post/3322
متن جلسه اول http://bayanmanavi.ir/post/3323
ایشون در قسمتهایی از جلسه اول محرم می گوید
1_یقیناً بسیاری از افراد غیر مذهبی و غیرمتدین دچار سوء تفاهم هستند که غیرمتدین هستند.
ج: آیا واقعا این گونه است؟
فلما جاء هم ما عرفوا کفروا به (بقره/89) پس زمانی که آنچه را می شناختند نزدشان امد به آن کافر شدند. یعنی علم و معرفت حاصل شد و سپس کافر شدند.
افتطمعون ان یؤمنوا لکم و قد کان فریق منهم یسمعون کلام الله ثم یحرفونه من بعد ما عقلوه و هم یعلمون (بقره 75) آیا طمع دارید که اینها به شما ایمان آورند، درحالیکه گروهی از ایشان کلام خدا را می شنیدند وسپس با علم به آن و با اینکه آن را می شناختند تحریفش می کردند. یعنی با وجود تعقل و با وجود علم به حقیقت دست به تحریف و تخلف میزدند.
و جحدوا بها و استیقنتها انفسهم ظلما و علوّا (نحل 14) با وجود یقین درونی به حقانیت آن معارف الهی، از روی ستم و عصیان منکر آنها شدند. خوب مگر بالاتر از یقین چیزی داریم؟ با وجود یقین به ظلم و ستم دست زدند.
این همه آیات اکثر الناس لا یومنون لایشکرون فابی اکثر الناس الا کفورا، به سوء تفاهم باز می گردد؟ مال اروپایی هاست؟ فقط مال عربستان هزار سال پیش است؟ اکثر الناس فقط عده فرعی و محدودی از مردم است؟
2_چرا با اینکه دین در جامعۀ ما این قدر جاری است، با اینکه معنویت این قدر بالاست
و اعتقادات این قدر خوب است و ایمان در حد کافی واقعاً رواج دارد، ما چرا آن رشدِ لازم را نمیکنیم؟
ج: اگر ما بگوییم که داعشی خوانده می شویم یا تکفیر میشویم اما آیت الله مصباح بیان میکنند : خود امام هم میفرمودند که فقط بویی از اسلام در کشور آمده است. http://mesbahyazdi.ir/node/3190 (سطر دهم ) کجا اعتقادات این قدر خوب است؟ کجا ایمان در حد کافی جاری است؟ آیا رهبری دهها بار نگرانی خود را از وضعیت فرهنگی بیان نکرده اند؟ کجا مردم دنبال اموزش دین و معلومات دینی هستند؟ کجا حجاب طیف وسیعی از ما، فرهنگ ما، بانکهای ما؛ ادارات ما، اسلامی است؟ بسیاری از افراد جز به دنبال مدرک و تحصیل برای شغل و درآمد و مسائل اقتصادی هستند؟ چند درصد مردم اهل زکات و خمس و قرض و پرداخت نفقه به اطرافیان فقیر و.. هستند؟ معلمین امروز ما عموپورنگ و خندوانه و دورهمی و نود و جومونگ و.. است. کجاست تعالیم منسجم و معتبر و ماندگار دینی جامعه ما؟ همین سخنرانی های شما؟
3_هرکسی در هر فیلمی، در هر آموزشی، در هر سخنی به نسل جوان اینگونه القاء کرد که «تو میتوانی در زندگیات طوری زندگی کنی که رنج نکشی» این یک دروغگویی بسیار زشت و نابخردانه است، یک فریب بزرگ است! قطعی بودن رنج، اول باید برای ما جا بیفتد و بعداً سراغ دین برویم. قرآن می فرماید: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی کَبَدٍ»(بلد/4) ما انسان را در رنج آفریدیم!
ج: اول سراغ رنج برویم بعد سراغ دین؟ عجب! ما بگوییم ای بشریت بیایید به دین آن خدایی بپیوندید که زندگی شما را سراسر رنج و بدبختی آفریده است. بنظرم با این روش کرور کرور جذب دین میشوند! ای مردم به دینی بپیوندید که میگوید شما از رنج و سختی رهایی ندارید!
سخنران و خیلی از دیگر گویندگان کبد را در این آیه به معنای رنج گرفته اند و نکته ظریفی به شما عرض کنم که محور صد سخنرانی این بزرگوار فقط برداشت او از همین آیه است.
لذا علامه طباطبایی می گوید : نزد إبن عباس «کبد» به معنی استوا و استقامت است.
و نیز گفته شده مفاد آیه (خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی کَبَدٍ) مبنی بر منت است که بشر را مستوی القامه و با قامت رسا آفریده است که قدرت بر همه گونه حرکات و افعال و اختراعات و صنایع را دارد.
لذا آیت الله شریعتی (پدر دکتر شریعتی) در تفسیر نوین همین بیان ظریف را متذکر می شود.
و اتفاقا این معنای استوا و استقامت و قدرت با سیاق آیات بعد بهتر می سازد. یعنی چه؟
لقد خلقنا الانسن فی کبد (4) ایحسب ان لن یقدر علیه احد (5) یقول اهلکت مالا لبدا (6) ایحسب ان لم یره احد (7) الم نجعل له عینین (8) و لسانا و شفتین (9) و هدیناه النجدین (10) فلا اقتحم العقبه (11)
یعنی خداوند دارد نع
۱۸.۶k
۱۷ مهر ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۴)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.