کلام دوست
✍لازمه ایمان به خدا، تقوا و پرهیزكارى است. «یا أیّها الّذین آمنوا اتّقوا اللّه»
- همواره باید ایمان خود را عمیق تر كنیم. «آمَنوا... آمِنوا»
- هر یك از ایمان وتقوا سهمى از رحمت است. «آمَنوا اتّقوا... كفلین من رحمته»
- مؤمن متّقى، هرگز در بن بست قرار نمى گیرد. «آمنوا اتّقوا... یجعل لكم نوراً...»
- مؤمن، معصوم از گناه نیست، ولى متّقى است و با سپر تقوا به میدان مى آید. لذا خداوند خطاهاى او را مى بخشد. «اتّقوا اللّه... یغفر لكم و اللّه غفور رحیم»
- در دریافت الطاف الهى، سنّ و نژاد و قبیله و ادعا ملاك نیست، ایمان و تقوا ملاك است. «اتّقوا اللّه و آمنوا... یؤتكم كفلین من رحمته»
مخاطب این آیه مى تواند مسیحیان آیه قبل باشد تا حق ترك دنیا و رهبانیّت را ادا كنند و بعد از حضرت عیسى علیه السلام به پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله ایمان آورند تا هم اجر ایمان به مسیح علیه السلام را داشته باشند و هم پاداش ایمان به محمّدصلى الله علیه وآله را. در حدیثى از پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله مى خوانیم: آن مسیحیانى كه به من ایمان آوردند، حق رهبانیّت را ادا كردند.(109)
البتّه مى توان آیه را مستقل از آیه قبل معنا كرد كه مقصود آن باشد كه مسلمانان، ایمان خود به خدا و رسول را تعمیق بخشند.
ممكن است مقصود از «كفلین من رحمته»، یكى نور باطنى و یكى دیگر مغفرت الهى باشد كه در ادامه آیه آمده است.
-----
109) تفسیر مجمع البیان.
- همواره باید ایمان خود را عمیق تر كنیم. «آمَنوا... آمِنوا»
- هر یك از ایمان وتقوا سهمى از رحمت است. «آمَنوا اتّقوا... كفلین من رحمته»
- مؤمن متّقى، هرگز در بن بست قرار نمى گیرد. «آمنوا اتّقوا... یجعل لكم نوراً...»
- مؤمن، معصوم از گناه نیست، ولى متّقى است و با سپر تقوا به میدان مى آید. لذا خداوند خطاهاى او را مى بخشد. «اتّقوا اللّه... یغفر لكم و اللّه غفور رحیم»
- در دریافت الطاف الهى، سنّ و نژاد و قبیله و ادعا ملاك نیست، ایمان و تقوا ملاك است. «اتّقوا اللّه و آمنوا... یؤتكم كفلین من رحمته»
مخاطب این آیه مى تواند مسیحیان آیه قبل باشد تا حق ترك دنیا و رهبانیّت را ادا كنند و بعد از حضرت عیسى علیه السلام به پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله ایمان آورند تا هم اجر ایمان به مسیح علیه السلام را داشته باشند و هم پاداش ایمان به محمّدصلى الله علیه وآله را. در حدیثى از پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله مى خوانیم: آن مسیحیانى كه به من ایمان آوردند، حق رهبانیّت را ادا كردند.(109)
البتّه مى توان آیه را مستقل از آیه قبل معنا كرد كه مقصود آن باشد كه مسلمانان، ایمان خود به خدا و رسول را تعمیق بخشند.
ممكن است مقصود از «كفلین من رحمته»، یكى نور باطنى و یكى دیگر مغفرت الهى باشد كه در ادامه آیه آمده است.
-----
109) تفسیر مجمع البیان.
۱.۰k
۲۳ شهریور ۱۴۰۳