سخن خدا
#سخن_خدا
ﻭَ ﺁﺕِ ﺫَﺍ ﺍﻟْﻘُﺮْﺑَﻲ ﺣَﻘَّﻪُ ﻭَﺍﻟْﻤِﺴْﻜِﻴﻦَ ﻭَﺍﺑْﻦَ ﺍﻟﺴَّﺒِﻴﻞِ ﻭَﻟَﺎ ﺗُﺒَﺬِّﺭْ ﺗَﺒْﺬِﻳﺮﺍً
ﺣﻖّ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪ ﻭ ﺑﻴﭽﺎﺭﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺭﺍ ﺍﺩﺍ ﻛﻦ ﻭ ﻫﻴﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﺭﻳﺨﺖ ﻭ ﭘﺎﺵ ﻭ ﺍﺳﺮﺍﻓﻲ ﻧﻜﻦ.
#قرآن_سوره_اسراء_آیه۲۶
#حق_خویشاوند
#انفاق
#فدک
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
«ﺗَﺒﺬﻳﺮ» ﺍﺯ ﺭﻳﺸﻪ ﻱ «ﺑَﺬﺭ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺭﻳﺨﺖ ﻭ ﭘﺎﺵ ﺍﺳﺖ. ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﻣﻬﻤﺎﻥ، ﻏﺬﺍﻱ ﺩﻩ ﻧﻔﺮ ﺭﺍ ﺗﻬﻴﻪ ﻛﻨﻴﻢ.
ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻫﺮ ﻛﺲ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻏﻴﺮ ﻣﺴﻴﺮ ﻃﺎﻋﺖ ﺧﺪﺍ ﻣﺼﺮﻑ ﻛﻨﺪ، ﻣﺒﺬّﺭ ﺍﺳﺖ.(٦٠) ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﻛﻪ ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﻣﺨﺎﺭﺝ ﺣﻠﺎﻝ ﻧﻴﺰ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺑﻠﻲ، ﺯﻳﺮﺍ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺩﺍﺭﺍﻳﻲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﺨﺸﺶ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﻧﮕﺬﺍﺭﺩ، ﺩﺭ ﻣﺼﺮﻑ ﺣﻠﺎﻝ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.(٦١)
ﭘﺲ ﺍﺯ ﻧﺰﻭﻝ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺑﺪﻧﺒﺎﻝ ﻣﺮﺍﺩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺯ «ﺫﻱ ﺍﻟﻘﺮﺑﻲ» ﺑﻮﺩ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻭﺣﻲ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ «ﻓﺪﻙ» ﺭﺍ ﺑﻪ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺑﺪﻫﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ «ﻓَﺪﻙ»(٦٢) ﺭﺍ ﺑﻪ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺑﺨﺸﻴﺪ. ﺍﻣّﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ، ﻓﺪﻙ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺑﻪ ﻧﺎﺣﻖّ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﻭﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺣﻖّ ﺧﻮﺩ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ.
ﻣﻔﺴّﺮﺍﻥ ﺷﻴﻌﻪ ﻭﺳﻨّﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻃﺒﺮﻱ، ﺑﺎ ﺍﻟﻬﺎم ﺍﺯ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ، ﻣﻲ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪ: ﺍﻣﺎم ﺳﺠﺎﺩﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺍﺳﺎﺭﺕ ﻭﻗﺘﻲ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻗﺎﻓﻠﻪ ﺍﺳﺮﺍ ﺑﻪ ﺷﺎم ﺭﺳﻴﺪ، ﺩﺭ ﻣﻘﺎم ﻣﺤﺎﺟّﻪ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﺳﺮﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺭﺍ ﺑﻲ ﺩﻳﻦ ﻭ ﺧﺎﺭﺟﻲ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ، ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﺫﺍ ﺍﻟﻘﺮﺑﻲ» ﻣﺎ ﻫﺴﺘﻴﻢ!(٦٣)
ﺑﺮﺧﻲ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺧﻤﺲ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ ﺍﺯ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺎﺩّﻱ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ: ﺁﻳﻪ، ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺣﻖّ ﻋﻠﻲّ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺭﺍ ﺑﺎ ﻭﺻﻴّﺖ ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﻲ ﺍﻭ ﺍﺩﺍ ﻛﻨﺪ.(٦٤) ﻭ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺗﺒﺬﻳﺮ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻧﻬﻲ ﺷﺪﻩ، «ﻏُﻠﻮّ» ﺍﺳﺖ.(٦٥)
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
٢- ﺩﺭ ﺍﻧﻔﺎﻕ، ﺑﺎﻳﺪ ﺍﻭﻟﻮﻳّﺖ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺖ. ﺍﻭّﻝ ﻭﺍﻟﺪﻳﻦ، ﺳﭙﺲ ﻓﺎﻣﻴﻞ، ﺑﻌﺪﺍً ﻓﻘﺮﺍ ﻭ ﺍﺑﻦ ﺍﻟﺴﺒﻴﻞ. «ﺁﺕِ ﺫﺍ ﺍﻟﻘﺮﺑﻲ...»
٣- ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ، ﺑﻪ ﮔﺮﺩﻥ ﻣﺎ ﺣﻖّ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭﻣﺎ ﻣﻨّ
ﻭَ ﺁﺕِ ﺫَﺍ ﺍﻟْﻘُﺮْﺑَﻲ ﺣَﻘَّﻪُ ﻭَﺍﻟْﻤِﺴْﻜِﻴﻦَ ﻭَﺍﺑْﻦَ ﺍﻟﺴَّﺒِﻴﻞِ ﻭَﻟَﺎ ﺗُﺒَﺬِّﺭْ ﺗَﺒْﺬِﻳﺮﺍً
ﺣﻖّ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪ ﻭ ﺑﻴﭽﺎﺭﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺭﺍ ﺍﺩﺍ ﻛﻦ ﻭ ﻫﻴﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﺭﻳﺨﺖ ﻭ ﭘﺎﺵ ﻭ ﺍﺳﺮﺍﻓﻲ ﻧﻜﻦ.
#قرآن_سوره_اسراء_آیه۲۶
#حق_خویشاوند
#انفاق
#فدک
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
«ﺗَﺒﺬﻳﺮ» ﺍﺯ ﺭﻳﺸﻪ ﻱ «ﺑَﺬﺭ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺭﻳﺨﺖ ﻭ ﭘﺎﺵ ﺍﺳﺖ. ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﻣﻬﻤﺎﻥ، ﻏﺬﺍﻱ ﺩﻩ ﻧﻔﺮ ﺭﺍ ﺗﻬﻴﻪ ﻛﻨﻴﻢ.
ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻫﺮ ﻛﺲ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻏﻴﺮ ﻣﺴﻴﺮ ﻃﺎﻋﺖ ﺧﺪﺍ ﻣﺼﺮﻑ ﻛﻨﺪ، ﻣﺒﺬّﺭ ﺍﺳﺖ.(٦٠) ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﻛﻪ ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﻣﺨﺎﺭﺝ ﺣﻠﺎﻝ ﻧﻴﺰ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺑﻠﻲ، ﺯﻳﺮﺍ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺩﺍﺭﺍﻳﻲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﺨﺸﺶ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﻧﮕﺬﺍﺭﺩ، ﺩﺭ ﻣﺼﺮﻑ ﺣﻠﺎﻝ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.(٦١)
ﭘﺲ ﺍﺯ ﻧﺰﻭﻝ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺑﺪﻧﺒﺎﻝ ﻣﺮﺍﺩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺯ «ﺫﻱ ﺍﻟﻘﺮﺑﻲ» ﺑﻮﺩ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻭﺣﻲ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ «ﻓﺪﻙ» ﺭﺍ ﺑﻪ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺑﺪﻫﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ «ﻓَﺪﻙ»(٦٢) ﺭﺍ ﺑﻪ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺑﺨﺸﻴﺪ. ﺍﻣّﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ، ﻓﺪﻙ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺑﻪ ﻧﺎﺣﻖّ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﻭﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺣﻖّ ﺧﻮﺩ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ.
ﻣﻔﺴّﺮﺍﻥ ﺷﻴﻌﻪ ﻭﺳﻨّﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻃﺒﺮﻱ، ﺑﺎ ﺍﻟﻬﺎم ﺍﺯ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ، ﻣﻲ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪ: ﺍﻣﺎم ﺳﺠﺎﺩﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺍﺳﺎﺭﺕ ﻭﻗﺘﻲ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻗﺎﻓﻠﻪ ﺍﺳﺮﺍ ﺑﻪ ﺷﺎم ﺭﺳﻴﺪ، ﺩﺭ ﻣﻘﺎم ﻣﺤﺎﺟّﻪ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﺳﺮﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺭﺍ ﺑﻲ ﺩﻳﻦ ﻭ ﺧﺎﺭﺟﻲ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ، ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﺫﺍ ﺍﻟﻘﺮﺑﻲ» ﻣﺎ ﻫﺴﺘﻴﻢ!(٦٣)
ﺑﺮﺧﻲ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺧﻤﺲ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ ﺍﺯ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺎﺩّﻱ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ: ﺁﻳﻪ، ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺣﻖّ ﻋﻠﻲّ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺭﺍ ﺑﺎ ﻭﺻﻴّﺖ ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﻲ ﺍﻭ ﺍﺩﺍ ﻛﻨﺪ.(٦٤) ﻭ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺗﺒﺬﻳﺮ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻧﻬﻲ ﺷﺪﻩ، «ﻏُﻠﻮّ» ﺍﺳﺖ.(٦٥)
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
٢- ﺩﺭ ﺍﻧﻔﺎﻕ، ﺑﺎﻳﺪ ﺍﻭﻟﻮﻳّﺖ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺖ. ﺍﻭّﻝ ﻭﺍﻟﺪﻳﻦ، ﺳﭙﺲ ﻓﺎﻣﻴﻞ، ﺑﻌﺪﺍً ﻓﻘﺮﺍ ﻭ ﺍﺑﻦ ﺍﻟﺴﺒﻴﻞ. «ﺁﺕِ ﺫﺍ ﺍﻟﻘﺮﺑﻲ...»
٣- ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ، ﺑﻪ ﮔﺮﺩﻥ ﻣﺎ ﺣﻖّ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭﻣﺎ ﻣﻨّ
۱.۰k
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.